• Tessa17

Min son bär till skolan väldigt tungt ryggsäck.

Hej, min son som är 16, cyklar till skolan med väldigt tungt ryggsäck 10-15kg.Jag har bet honom att lämna böker han inte behöver i skolan (han har ju eget skåp) men han säger att han behöver de alla varje dag.( vilket jag inte tror på)Jag har läst någonstans att belasta ryggen så i hans ålder kan bromsa hans tillväxt. vad är Era åsikter, och hur tunga är Era tonåringar ryggsäckar?

• Svar på tråden Min son bär till skolan väldigt tungt ryggsäck.
  • MissLilo

Kan säag att jag gjorde samam sak. OCh jag är ändå bara 25 nu, men fårn 12 års ålder bar jag minst 8 kilos ryggäckar varke dag. Man hade ju läxor och sen skuel de tillbaka näsat dag, för nya uppgifter att göra hemma.

• Bevabus

Men du..vi behöver JÄTTEMÅNGA böcker till skolan varje dag. Jag tvivlar på att det är ALLA hans böcker som han tar med. Det verkar nog bara så. Kom ihåg att i många ämnen har man flera böcker. Jag vet hur det är att släpa omkring på böcker sådär så man får jätteont i ryggen, gjorde det ett helt år för jag hade skåp på högsta våningen. Så tro mig, han gör det ju knappt för njutnings skull.
    Kan bara trösta med att det går över, särskilt i trean då han får ett betydligt lättare schema. Det får alla i trean

• ThisIsMe

Skaffa honom en riktigt bra ryggsäck så behöver du inte oroa dig. Den ska ha avbärarrem som man knäpper ovenför höften och gärna en högre upp också. Då hamnar tyngden på höfterna istället för axlarna och han kan bära i princip hur mycket som helst utan att ryggen tar skada.

• Cuthalion

Säger som föregående talare, investera i en bra ryggsäck om du är orolig för hans rygg

• Bevabus

Jag fick ont i ryggen, men det blir ju ingen direkt skada. Det som är jobbigt är ju att ha ont. Men som sagt, köp en bra ryggsäck. Det här är bara tillfälligt.

Tessa17 skrev 2008-11-20 14:03:22 följande:
    Men är inte hans rygg överbelastat? Kan tyngden skada hans rygg?
  • Pojkmamma

Även om han behöver alla böcker i skolan varje dag kanske han inte behöver ta med sig alla hem - varje dag. Be honom tänka igenom varje bok han släpar hem och tillbaka. Min 17-åring har 1 eller 2 böcker och ett block i handen. Han vägrar ha väska eller ryggsäck. Men han cyklar ju inte.

• ThisIsMe

När jag var i högstadie- och gymnasieåldern gick jag långa fjällvandringar och kortare helgvandringar med ryggsäck som vägde 15-20 kg. Eftersom det var en bra och riktigt ryggsäck så fick jag inte det minsta ont i ryggen. All vikt låg på höfterna.

Svar på tråden Min son bär till skolan väldigt tungt ryggsäck.