• gullican

Köpa tv-spel till dottern, kan inte ett dugg, hjälp?

Jag har aldrig spelat någon form av tv-spel själv då jag aldrig haft intresset. Således kan jag inte ett smack om saken. Nu har jag en dotter på 6 år som jag tänkt köpa något spel till i julklapp. Tanken är att hon ska kunna klara att hantera det någorlunda själv efter inlärning. Singstar verkar kul för henne då hon älskar sång och musik, sedan tänker jag att det ska mixas med lite pedagogiska spel också om det finns?

Vad ska jag köpa och varför? Jag har bara hört en massa namn som xbox, ps2, ps3, Wii osv men har inte en aning om vad det innebär. Så hjälp tack!

• Svar på tråden Köpa tv-spel till dottern, kan inte ett dugg, hjälp?
  • Hera78

Är det själva konsollen du ska köpa eller har ni redan en konsoll och du ska köpa ett spel?

• gullican

Vi har ingen konsoll utan det är hela rasket som ska köpas.

• Hera78

Då hade jag valt att köpa ett Nintendo Wii, det är det spelet där man rör sig samtidigt som man spelar. Med konsollen följer Wii Sports där du/ni spelar tennis, golf, boxning, bowling och baseball. Detta gör man genom att utföra de faktiska rörelserna.

Till Nintendo Wii finns också en mängd barnspel. Vi har ett (trots att vi inte har barn, det finns givetvis "vuxenspel" också) och jag kan varmt rekommendera det!

Säljs för ca 2500-3000 kronor och det är lätt värt den summan!

• gullican

Tack för svaren.

Finns det typ singstar till Wii? Sportspelen inte direkt något som lockar dottern då hon är sång/dans/prinsess-typen ut i fingerspetsarna trots att jag försökt få henne intresserad av annat.

• Hera78

Singstar finns inte och kommer troligtvis aldrig komma till Wii eftersom det är Sony's (Playstation) egna märke. Däremot finns lite andra sång och dansspel, en sökning på Google gav bland annat detta:

www.discshop.se/shop/ds_produkt.php&id=63516&utm_source=kelkoo&utm_medium=pricecomparisonsite&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=

www.discshop.se/shop/ds_produkt.php&id=70215&lang=se&subsite=games&&ref=

Nintendo Wii är fortfarande en relativt ny konsoll och det kommer ständigt nya spel, jag törs nästan garantera att det kommer att komma flera dans/sång-spel eftersom de just nu är omåttligt populära

• Hera78

Ett av mina favoritspel till Wii är Mario Kart, vilket också älskades av sambons kusinbarn 4, 8 och 11 år gamla när de var här på besök. Ett "bilspel" för alla åldrar skulle man nog kunna säga... kolla in trailer här:

www.fz.se/nyhetsarkiv/

En annan sak jag fullkomligt älskar med Wii är att man kan (om man kopplar upp Wii med Internet) kan ladda ner (mot en summa på 50-100 kronor) massvis av gamla Nintendo-spel såsom SuperMario Bros, IceClimber, Zelda osv osv. Detta kanske främst uppskattas av oss som växte upp med Nintendos äldre spelmodeller, men kan såklart även vara roligt för barnen. Detta var en av de främsta anledningarna till att jag ville ha Wii från början. Sedan dess har jag insett alla andra fördelar med konsollen

• Sheyda

Jag skulle också rekomendera wii. Har ett själv och älskar det. Spelen är väldigt barnvänliga och söta. Ett succéspel är ju framför allt Super mario galaxy, som jag tror även passar en 6årig prinsessa. Det är inget sång- eller dansspel, men det är väldigt sött och gulligt. Man spelar Mario som vanligtvis ska rädda Prinsessan Peach från Browser. Han stöter sedan ihop med ett par stjärnor, som för honom till Rosalinda eller "mamma" som hon kallas och Mario ska hjälpa henne att fånga ihop stjärnor för att kunna samla kraft till deras farkost, så att de kan rädda Peach.

Singstar finns ju inte till Wii, men däremot finns det ju andra roliga sång och dansspel.

Annars finns ju playstation 2 som är det billigaste utav dom alla.. Kostar runt 1000:- och där finns ju det populära spelet Buzz, samt singstar.

• jannajamtland

Till playstation finns det även eyetoy, min dotter på 8 tycker det är superskoj, man rör på kroppen, lockar katter, duckar och hoppar, finns en hel del spel till det tycker jag iaf

Hat är bara brist på fantasi/ G.Green
  • lillafisken

jag skulle nog även fråga vad hennes vänner har för konsol.. för att kunna byta spel osv.

• felicityporter

Jag går emot strömmen och slår ett slag för Xbox360! För det första är det den mest prisvärda konsollen på marknaden, för det andra har den väldigt bra och varierat spelutbud. Många tror att Xbox360 endast riktar sig till vuxna och därmed inte har några barnspel, men det är så fel det kan bli! Det är en familjekonsol och har därmed spel som passar alla, oavsett ålder eller kön. :)

Om din flicka gillar att sjunga tycker jag absolut du skall köpa Lips som precis kommit ut till Xboxen, det är oerhört likt Singstarspelen, och man kan dessutom lägga in sina egna låtar och sjunga till dem när man tröttnat på de som finns med i spelet. Jag tror hon skulle älska det! :D

Just nu kan man dessutom köpa ett paket som innehåller en Xbox360 + handkontroll + minneskort + Lips + två mikrofoner för strax under 2000 spänn, det är snorbilligt!

Svar på tråden Köpa tv-spel till dottern, kan inte ett dugg, hjälp?