• ThisIsMe

Scheman i bestämd form?

Ett schema flera scheman, så långt har jag rätt tror jag. Men om jag sen vill prata om mina scheman i bestämd form, hur sjutton ska jag då säga? Schemana? Schemanen?

• Svar på tråden Scheman i bestämd form?
  • minasöner

jag hade sagt scheman

Mammas två älsklingar ♥ William 060718 ♥ och ♥ Ludvig 080930 ♥
  • Barbabok
    minasöner skrev 2008-11-20 15:23:35 följande:
    jag hade sagt scheman
    Samma här
    Jag är med parvel
  • minasöner

men enligt ordbken står det schemana... låter konstigt

Mammas två älsklingar ♥ William 060718 ♥ och ♥ Ludvig 080930 ♥
  • Sikus

ett schema

Flera schema.

Var kommer n:et ifrån?

• Tecken

Hm, jag säger/skriver:

- Ett schema
    - Flera schemata

Böjer det alltså på samma sätt som trauma/traumata.

I bestämmd form plural hade jag nog sagt schematan. Men är det rätt? Ingen aning.

• ThisIsMe
    minasöner skrev 2008-11-20 15:23:35 följande:
    jag hade sagt scheman
    Så du skulle alltså säga "de här schema"? Jag tycker det låter precis lika dumt som att säga "de här bollar".
  • ina70

Schematan är rätt enligt vad jag lärde mig i skolan, men jag tror att det har skett en förändring i hur man uttrycker sig. Tror att schemata/n är ett gammaldags uttryck idag.

• Tecken
    ina70 skrev 2008-11-20 16:11:44 följande:
    Schematan är rätt enligt vad jag lärde mig i skolan, men jag tror att det har skett en förändring i hur man uttrycker sig. Tror att schemata/n är ett gammaldags uttryck idag.
    Fast jag lärde mig också det i skolan och jag är inte gammal. Jag är ju bara 25
  • presens konjunktiv

Språkrådet skriver:

"Schema böjs schemat, scheman, schemana. Tema böjs temat, teman, temana. Allt mer sällan används de främmande pluralformerna schemata och temata. Det är en bra utveckling, eftersom man inte vinner något på att ha specialböjningsformer för ett fåtal ord. Schema och tema bör liksom andra lånord böjas efter det svenska böjningssystemet."

Jag ser fortfarande "schemata" i mer...naturvetenskapliga sammanhang, men aldrig i betydelsen "skolschema"/"arbetsschema".

Do something scary; the payoff is awesome!
  • ThisIsMe

presens konjunktiv skrev 2008-11-20 16:47:36 följande:

Språkrådet skriver:"Schema böjs schemat, scheman, schemana. Tema böjs temat, teman, temana. Allt mer sällan används de främmande pluralformerna schemata och temata. Det är en bra utveckling, eftersom man inte vinner något på att ha specialböjningsformer för ett fåtal ord. Schema och tema bör liksom andra lånord böjas efter det svenska böjningssystemet."Jag ser fortfarande "schemata" i mer...naturvetenskapliga sammanhang, men aldrig i betydelsen "skolschema"/"arbetsschema".
    Tack!!
    Det känns bra att ha rätt =)
  • sedan

Schemorna..?
    Det är väl det vanliga sättet att säga schema i bestämd form plural.
    Men om det är riktigt är ju en annan sak ;) 

• ThisIsMe
    Sikus skrev 2008-11-20 15:25:58 följande:
    ett schemaFlera schema.Var kommer n:et ifrån?
    Väldigt fel.
Svar på tråden Scheman i bestämd form?