Scheman i bestämd form?
Ett schema flera scheman, så långt har jag rätt tror jag. Men om jag sen vill prata om mina scheman i bestämd form, hur sjutton ska jag då säga? Schemana? Schemanen?
Ett schema flera scheman, så långt har jag rätt tror jag. Men om jag sen vill prata om mina scheman i bestämd form, hur sjutton ska jag då säga? Schemana? Schemanen?
jag hade sagt scheman
men enligt ordbken står det schemana... låter konstigt
ett schema
Flera schema.
Var kommer n:et ifrån?
Hm, jag säger/skriver:
- Ett schema
- Flera schemata
Böjer det alltså på samma sätt som trauma/traumata.
I bestämmd form plural hade jag nog sagt schematan. Men är det rätt? Ingen aning.
Schematan är rätt enligt vad jag lärde mig i skolan, men jag tror att det har skett en förändring i hur man uttrycker sig. Tror att schemata/n är ett gammaldags uttryck idag.
Språkrådet skriver:
"Schema böjs schemat, scheman, schemana. Tema böjs temat, teman, temana. Allt mer sällan används de främmande pluralformerna schemata och temata. Det är en bra utveckling, eftersom man inte vinner något på att ha specialböjningsformer för ett fåtal ord. Schema och tema bör liksom andra lånord böjas efter det svenska böjningssystemet."
Jag ser fortfarande "schemata" i mer...naturvetenskapliga sammanhang, men aldrig i betydelsen "skolschema"/"arbetsschema".
presens konjunktiv skrev 2008-11-20 16:47:36 följande:
Schemorna..?
Det är väl det vanliga sättet att säga schema i bestämd form plural.
Men om det är riktigt är ju en annan sak ;)