• Lurvenpajsaren

Blodvärde

Eftersom det är många som jobbar som vårdpersonal här på FL skulle jag vilja fråga en sak om blodvärde. Jag fick igår veta att jga hade ett bra värde på 174, men vad betyder det, rent konkret?

• Svar på tråden Blodvärde
  • Petra 1972

Jag är inte vårdkunnig men 174 i hb, oj vad högt. Jag ligger normalt kring 130. Vad säger ni "vårdare"?

• Lurvenpajsaren

Ja, jag fattar inte ens vad hb är...

• Lurvenpajsaren

Men vad är för högt? Om de säger att det är bra, vad är då dåligt? Äh, jag får väl ringa till dem imorgon.

• Petra 1972

Om jag ska försöka mig på en förklaring så tror jag att det är mängden röda blodkroppar som mäts - de som transporterar syret i blodet - men som sagt, gärna någon sakkunnig i ämnet

• Amazina

Hemoglobinet är den delen av den röda blodkroppen som transporterar syre. Det är järnet i hemoglobinet som syret binder till, alltså är ett bra Hbvärde beroende på att man har tillräckligt mycket järn. Hb ska ligga typ mellan 115 och 140 g/l men är beroende på om du är uttorkad, vältränad mm mm. Om du har så högt som 170 borde du bli blodgivare!

• Lurvenpajsaren

Okej, för jag äter inte kött och har alltid haft ett lågt järnvärde, så nu fattar jag nada...
    Men då är det ju positivt! Jag har inte get blod på tretton år av rädsla för att behålla det lilla jag själv har.

Amazina skrev 2008-11-20 19:40:39 följande:
    Hemoglobinet är den delen av den röda blodkroppen som transporterar syre. Det är järnet i hemoglobinet som syret binder till, alltså är ett bra Hbvärde beroende på att man har tillräckligt mycket järn. Hb ska ligga typ mellan 115 och 140 g/l men är beroende på om du är uttorkad, vältränad mm mm. Om du har så högt som 170 borde du bli blodgivare!
  • Petra 1972
    Svar på #3
    spallen skrev 2008-11-20 19:39:20 följande:
    Jag har hört att det inte är bra att ha för högt..
    Det är nog inte bra att ha FÖR högt men Lurvenpajsaren är nog inte över den gränsen...

När man pratar om idrottsmän som bloddopar sig är de ute efter ett högt hb för att orka mer, syresätta blodet bättre. Jag vet inte var den gränsen går.
  • Lurvenpajsaren

För två år sedan låg jag på 90. Hmmm...alltså måste min kost fungera bra nu!

• Lurvenpajsaren

Nej, det har jag inte gjort. Jag lovar!
    Petra 1972 skrev 2008-11-20 19:43:17 följande:

Svar på #3
    Det är nog inte bra att ha FÖR högt men Lurvenpajsaren är nog inte över den gränsen... När man pratar om idrottsmän som bloddopar sig är de ute efter ett högt hb för att orka mer, syresätta blodet bättre. Jag vet inte var den gränsen går.
  • Amazina

Men om du hade 90 för två år sedan så låter det konstigt om du har 170 nu... Är du säker på att du uppfattade rätt?

• Petra 1972
    Svar på #10
    Lurvenpajsaren skrev 2008-11-20 19:45:07 följande:
    Nej, det har jag inte gjort. Jag lovar!Petra 1972 skrev 2008-11-20 19:43:17 följande:
    Ha ha, det var inte så jag menade! Försökte bara förklara

Håller med Amazonas, du borde ge blod!
  • Amazina

Så här står det på sjukvårdsrådgivningens sida:

Höga värden, vad kan det bero på?

Höga värden kan bero på att man av någon anledning får i sig mindre syre än normalt. Som kompensation producerar då kroppen fler röda blodkroppar. Detta kan bero på rökning, lungsjukdomar eller långvarig vistelse på hög höjd.

Brist på vätska i kroppen kan också tillfälligt ge höga värden eftersom blodet blir mer koncentrerat när vätskeinnehållet minskar. Vätskebrist kan bero på att man har druckit för lite eller på att man har haft kräkningar eller diarré.

Det finns även en speciell sjukdom, som inte har med rökning eller lungsjukdom att göra, polycytemi, då kroppen bildar för mycket röda blodkroppar.

Om Hb-värdet är för högt kan man få behandling. Vilken behandling man får beror på vad som orsakar det höga värdet.

Kan det vara så att du är rökare?

• Lurvenpajsaren

Ja. Ska kolla upp det imorgon. Nåväl, hellre det än 90 i alla fall!

Amazina skrev 2008-11-20 19:45:55 följande:
    Men om du hade 90 för två år sedan så låter det konstigt om du har 170 nu... Är du säker på att du uppfattade rätt?
  • sissilia

Har också lite funderingar angående blodvärden. Som lägst har jag varit ner i 35 (tror jag, är det möjligt??) Under 40 var det iaf. Har haft dåliga värden under längre perioder men aldrig så lågt tidigare. Kan tillägga att det inte hade med graviditet eller förlossning att göra.

Sjukvårdspersonalen sa att kvinnor inte bör ligga under 80 kommer inte ihåg det övre värdet dock.

Det finns en sjukdom som heter hemokromatos som gör att kroppen inte gör sig av med järnet, ni får läsa själva.
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Marlene

Som kvinna bör man ligga mellan 120 och 160

• Marlene

jag hade värde över 170 en gång men det var bara engång, annars brukar jag ligga på runt 150 (145-155) jag ger blod så det kollas ju ett par ggr per år

• Eisa

Ju högre Hb desto tjockare blod.
    En kompis till mig hade 240 i Hb och blodet var som sirap typ. Han orkade ingenting. Fick tömma ut massa tror jag.

Men så länge du mår bra så... Bli blodgivare vetja.

Svar på tråden Blodvärde