• Lurvenpajsaren

Blodvärde

Eftersom det är många som jobbar som vårdpersonal här på FL skulle jag vilja fråga en sak om blodvärde. Jag fick igår veta att jga hade ett bra värde på 174, men vad betyder det, rent konkret?

• Svar på tråden Blodvärde
  • Petra 1972

Jag är inte vårdkunnig men 174 i hb, oj vad högt. Jag ligger normalt kring 130. Vad säger ni "vårdare"?

• Lurvenpajsaren

Ja, jag fattar inte ens vad hb är...

• Lurvenpajsaren

Men vad är för högt? Om de säger att det är bra, vad är då dåligt? Äh, jag får väl ringa till dem imorgon.

• Petra 1972

Om jag ska försöka mig på en förklaring så tror jag att det är mängden röda blodkroppar som mäts - de som transporterar syret i blodet - men som sagt, gärna någon sakkunnig i ämnet

• Amazina

Hemoglobinet är den delen av den röda blodkroppen som transporterar syre. Det är järnet i hemoglobinet som syret binder till, alltså är ett bra Hbvärde beroende på att man har tillräckligt mycket järn. Hb ska ligga typ mellan 115 och 140 g/l men är beroende på om du är uttorkad, vältränad mm mm. Om du har så högt som 170 borde du bli blodgivare!

• Lurvenpajsaren

Okej, för jag äter inte kött och har alltid haft ett lågt järnvärde, så nu fattar jag nada...
    Men då är det ju positivt! Jag har inte get blod på tretton år av rädsla för att behålla det lilla jag själv har.

Amazina skrev 2008-11-20 19:40:39 följande:
    Hemoglobinet är den delen av den röda blodkroppen som transporterar syre. Det är järnet i hemoglobinet som syret binder till, alltså är ett bra Hbvärde beroende på att man har tillräckligt mycket järn. Hb ska ligga typ mellan 115 och 140 g/l men är beroende på om du är uttorkad, vältränad mm mm. Om du har så högt som 170 borde du bli blodgivare!
  • Petra 1972
    Svar på #3
    spallen skrev 2008-11-20 19:39:20 följande:
    Jag har hört att det inte är bra att ha för högt..
    Det är nog inte bra att ha FÖR högt men Lurvenpajsaren är nog inte över den gränsen...