Inlägg från: Lurvenpajsaren |Visa alla inlägg
  • Lurvenpajsaren

Blodvärde

Eftersom det är många som jobbar som vårdpersonal här på FL skulle jag vilja fråga en sak om blodvärde. Jag fick igår veta att jga hade ett bra värde på 174, men vad betyder det, rent konkret?

• Svar på tråden Blodvärde
  • Lurvenpajsaren

Ja, jag fattar inte ens vad hb är...

• Lurvenpajsaren

Men vad är för högt? Om de säger att det är bra, vad är då dåligt? Äh, jag får väl ringa till dem imorgon.

• Lurvenpajsaren

Okej, för jag äter inte kött och har alltid haft ett lågt järnvärde, så nu fattar jag nada...
    Men då är det ju positivt! Jag har inte get blod på tretton år av rädsla för att behålla det lilla jag själv har.

Amazina skrev 2008-11-20 19:40:39 följande:
    Hemoglobinet är den delen av den röda blodkroppen som transporterar syre. Det är järnet i hemoglobinet som syret binder till, alltså är ett bra Hbvärde beroende på att man har tillräckligt mycket järn. Hb ska ligga typ mellan 115 och 140 g/l men är beroende på om du är uttorkad, vältränad mm mm. Om du har så högt som 170 borde du bli blodgivare!
  • Lurvenpajsaren

För två år sedan låg jag på 90. Hmmm...alltså måste min kost fungera bra nu!

• Lurvenpajsaren

Nej, det har jag inte gjort. Jag lovar!
    Petra 1972 skrev 2008-11-20 19:43:17 följande:

Svar på #3
    Det är nog inte bra att ha FÖR högt men Lurvenpajsaren är nog inte över den gränsen... När man pratar om idrottsmän som bloddopar sig är de ute efter ett högt hb för att orka mer, syresätta blodet bättre. Jag vet inte var den gränsen går.
  • Lurvenpajsaren

Ja. Ska kolla upp det imorgon. Nåväl, hellre det än 90 i alla fall!

Amazina skrev 2008-11-20 19:45:55 följande:
    Men om du hade 90 för två år sedan så låter det konstigt om du har 170 nu... Är du säker på att du uppfattade rätt?
Svar på tråden Blodvärde