• SweetBaby

Hemanent!

Jag har beställt tid för permanent den 2:a december.

Fick höra nu att man kan permanenta håret hemma själv. Är det någon som vet om det blir bra då?
    Har läst lite här och sett att det finns en del som gjort det själva och det blivit bra.
    Jag har inte klippt mitt hår på ganska länge, är det ett måste att göra det INNAN jag permanentar mig?

Hoppas någon kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Hemanent!
  • L i n n

Ja, det kan man göra men du får ta hjälp av någon.

Ska du klippa mycket?

• SweetBaby

Det är väl egentligen bara topparna som ska klippas.
    Tror du det behövs innan?

• L i n n

Man brukar klippa håret efter, såvida man inte ska ta av det mycket. Då kan man få stå och rulla hår helt i onödan.

• SweetBaby

Jag kommer ju inte vilja klippa mycket, vill inte att håret ska bli för kort när jag väl permanentar det.
    Men jag har ganska långt hår, det är ändå okej att göra det hemma? Eller blir det mycket svårare?

• L i n n

Det är mycket svårare.
    Antar att du då vill ha ganska stora lockar också?

Jag rekommenderar dej att besöka en frisör. De har störra rullar, permanentvätska som passar just dej och ditt hår och kan fler rullningstekniker.

• SweetBaby

Som jag fattat det så kan man inte få stora lockar.
    Jag har lite svårt att lita på frisörer och hon som jag var hos nu var inte alls sugen på det, hon lät väldigt negativ och den rullen som hon sa var den största var inte alls särskilt stor.

• L i n n

Man kan få stora lockar, men det är svårt med ett långt hår.
    Dels så är det mycket som ska få plats på rullen och all vätska måste kunna tränga ner, dels så hänger gärna håret ut sej när det är långt och tungt (vilket ibland kan vara en fördel)

Jag förstår att frisören kanske inte var sugen på det, har du jättelångt hår eller?

• L i n n

Och är inte en utbildad frisör sugen på att göra det så vet jag inte om man ska ge sej på det hemma själv heller..

• SweetBaby

Håret går till precis under bröstet.

Så fast att jag har någon som hjälper mig så tror du inte att det blir bra?

• L i n n

Nej, det tror jag inte.
    Vätskan man får när man köper är alltid av samma styrka, kanske inte den som passar ditt hår bäst. Sen är det som sagt svårt att rulla ett långt hår.
    Vet inte vad ni har för spolar att rulla på men det kommer bli mycket hår på rullen och svårt för vätskan att tränga ner, oftast behöver man två flaskor för ett långt hår.

Det finns en teknik som heter "spiralrullning" där man kan rulla upp håret i en spiral så man får mer spirallockar.

Tar längre tid och är mer krävande, men det blir mindre hår på rullen och finare lockar. Men svårt som sagt.

Svar på tråden Hemanent!