• SweetBaby

Hemanent!

Jag har beställt tid för permanent den 2:a december.

Fick höra nu att man kan permanenta håret hemma själv. Är det någon som vet om det blir bra då?
    Har läst lite här och sett att det finns en del som gjort det själva och det blivit bra.
    Jag har inte klippt mitt hår på ganska länge, är det ett måste att göra det INNAN jag permanentar mig?

Hoppas någon kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Hemanent!
  • SweetBaby

Hmm okej. Tack så jättemycket för ditt svar.

Man får alltså inte spolar med när man köper paketet?
    Vet du vad ett sånt paket kostar?

• L i n n

Nej, det får man inte.
    En Hemanent kostar väl kanske en 60-150 kr.

• SweetBaby

Okej men om man då inte får spolar till då kan man väl köpa i den storleken man vill ha?
    Vart kan man köpa såna?

Tusen frågor haha.

• L i n n

Ja, det finns att köpa i olika storlekar.
    Har för mej att jag sett spolar på Åhléns, för tillfället kan jag inte komma på någon annan.

• SweetBaby

Okej...här kommer sista frågorna

Hur länge sitter det i? Växer det ut precis som om man skulle göra det hos frisören?

Om jag nu skulle testa detta, vad skulle kunna gå fel?

• snobben

Jag hade inte vvågat göra det hemma. I tonåren gjorde min mamma det på mig. Kan lova att det inte blir lika bra som hos frissan. Jag pentade mig hos frissan i april, jättefina lockar. Stora lockar kan man inte permanenta, alltså inte stora hollywoodlockar. Det blir mer vågigt då. Frissan kan det där, de har olika vätskor för vilken kvalitè man har på håret, jag fick en surpermanent som inte sliter lika mycket på håret. Jag hade håret till halva ryggen typ.

Du som har långt hår också, vill du prova att göra det hemma så gör det men jag hade inte vågat.

Dum spiro, spero
  • L i n n

En bra permanent sitter i tills man klipper bort lockarna, men då väldigt slappa lockar. Om man har kort hår då.

En bra pemanent på långt hår kan sitta i riktigt länge också, men hänger då ut sej och slir också slappa efter tiden.

Ni har fel permanentvätska (fel styrka) så lockarna inte blir fina och slappa, i värsta fall får du inga lockar alls.
    Ni har inte tillräckligt med vätska så allt hår inte blir behandlat.
    Nu har för mycket hår på spolen. (man ska ha lika bred och tjock hårpasé som spolen är lång och bred i omkrets).

• SweetBaby

Okej tack för alla svar.

Tror jag låter frisören fixa det.
    Men eftersom hon lät så negativ är jag lite rädd att det inte skulle bli bra.
    Gör man det hemma själv är man beredd på att det kanske inte blir så bra.

Jaja, jag får ta risken helt enkelt frisören vet ju vad dem gör.

• L i n n

Ja, gör det
    Tror det är bäst.

Du kanske kan gå till en annan frisör och rådgöra?
    Jag vet ju inte kvalitén på ditt hår eller hur behandlat det är, sånt kan också spela in att man itne vill ta på sej något jobb.

Lycka till!

• snobben

Jag klippte av flera dm i aug men har fortfarande lockar kvar, de växer bort. Sen beror det på håret. På vissa hår sitter det inte lika bra.

Dum spiro, spero
  • snobben

I mitt galleri, första sidan finns en bild på mig några dagar efter permanenten.

Dum spiro, spero
  • SweetBaby
    snobben skrev 2008-11-21 09:57:31 följande:
    I mitt galleri, första sidan finns en bild på mig några dagar efter permanenten.
    Det är otroligt fint.
    Faktiskt så jag kan tänka mig.

För kanske 4-5 år sedan så färgade jag mitt hår väldigt ofta, för ofta.
    Men nu har jag inte färgat håret på över ett år.
    Använder aldrig hårfön, plattång osv.
    Jag borstar i stort sett bara håret ja och tvättar det såklart.
    Så jag har inte gjort alls mycket med håret på ca 2-3 år.
  • snobben
    SweetBaby skrev 2008-11-21 10:14:06 följande:
    Det är otroligt fint. Faktiskt så jag kan tänka mig. För kanske 4-5 år sedan så färgade jag mitt hår väldigt ofta, för ofta.Men nu har jag inte färgat håret på över ett år. Använder aldrig hårfön, plattång osv. Jag borstar i stort sett bara håret ja och tvättar det såklart. Så jag har inte gjort alls mycket med håret på ca 2-3 år.
    Jag färgar mitt hår i princip varje månad och permanenten blev jättebra ändå och jag hade långt hår. Men i aug så ville jag klippa bort en massa då det var så slitet i längderna. Det sliter ju men inte så farligt som det gjorde förut. Sen är håret rätt lockigt första veckan, det lägger sen sen.
    Dum spiro, spero
  • SweetBaby

Okej, när jag var och beställde tid så frågade hon om jag färgat håret på sista tiden så jag tog för givet att man helst inte skulle göra det iallfall inte precis innan man skulle permanenta det.

Men jag har tänkt på en sak. Har hört att man inte ska tvätta håret direkt efter, ska jag då tvätta håret innan jag går till frisören?

• L i n n
    SweetBaby skrev 2008-11-21 10:21:29 följande:
    Okej, när jag var och beställde tid så frågade hon om jag färgat håret på sista tiden så jag tog för givet att man helst inte skulle göra det iallfall inte precis innan man skulle permanenta det.Men jag har tänkt på en sak. Har hört att man inte ska tvätta håret direkt efter, ska jag då tvätta håret innan jag går till frisören?
    Anledningen till frågan om färgningen är för att dels kan det påverka resultatet men främst för att färgen släpper oftast väldigt mycket i en permanent eftersom man öppnar alla hårets bindningar förutom en och då säger färgen bara svosch!

Nej, du ska helst vänta 72 timamr med att tvätta håret efter en permanent. Du behöver itne tvätta det innan ett besök.
  • SweetBaby

Okej

Nu känner jag mig heltaggad här. Vill bara att tiden ska gå fortare.
    10 dagar kvar.

Svar på tråden Hemanent!