• Flippen

Göra egen tavelram att spänna upp tyg på?

Jag har hittat ett underbart tyg som jag skulle vilja göra en tavla av.

Min fråga är nu... hur gör jag ramen som jag sedan spänner upp tyget på?

Vill ju inte att den ska vara för tung, eftersom tavlan ska vara ganska stor.

• Svar på tråden Göra egen tavelram att spänna upp tyg på?
  • Limefrukt

Det finns färdiga kilramsdelar, som du köper i konstnärsbutiker. Du köper 4 delar separat (brukar finnas i nästan varje cm från ca 10 cm upp till över 1 m). Sen klubbar du ihop dem, spänner tyget över ramen och häftar med häftpistol på baksidan. Om tyget inte blir riktigt spänt kan du klubba i 2 kilar i varje hörnen för att spänna ut ramen. Kilar får du utan kostnad i konstnärsbutiken.
    Det finns också färdiga ihopsatta kilramar att köpa på t ex åhlens, men då har du inte så många mått att välja mellan.
    De flesta konstnärsbutiker har ett visst lager på kilramsdelar, i en viss tjocklek, men kan även ta in andra storlekar och tjocklekar på beställning. Ska du göra en väldigt stor tavla, typ 1,5 m lång, så kan det vara bra att köpa en med tvärslå, så blir det stadigt på mitten också.

• stormfågel

Det brukar finnas bra billiga kilramar på Clas-ohlson också! Mycket billigare än i konstnärsaffärerna (och lika bra vad jag har märkt)!

Där kan man också köpa dem en-och-en och på det sättet få exakt (eller i alla fall nästan) det mått man vill ha på ramen.

• Tessan24

Jag har köpt färdiga med duk och nitat fast det önskade tyget på... lite enklare kanske och det blir bra resultat! Och lätt att byta tyg!

• Mia med 4 pojkar

Åhlens har också kilramar numera :)

• stormfågel

Men kilramar är jättelätta att banka ihop!!!

Det luriga är i såfall att få tyget spännt och snyggt, men det är ju samma sak även med en färdig duk i det här fallet.

• Limefrukt
    Mia med 4 pojkar skrev 2008-11-21 09:11:25 följande:
    Åhlens har också kilramar numera :)
    Hmmm, sa ju det
  • Flippen

Tack för alla svar!
    Dessvärre bor jag i en mindre by där varken Åhlens, Clas Ohlson eller konstnärsbutiker finns.  Däremot har vi en bygghandel! Glad
    Hade tänkt göra detta nu i helgen så jag hade tänkte snickra ihop en själv.... om jag kan. Fundersam

• Limefrukt

OK, köp färdiga träpinnar/lister och sätt fast med metallplattor på baksidan av hörnen. Och sen spänner du runt om som på en vanlig kilram.

• Flippen
    Limefrukt skrev 2008-11-21 09:23:21 följande:
    OK, köp färdiga träpinnar/lister och sätt fast med metallplattor på baksidan av hörnen. Och sen spänner du runt om som på en vanlig kilram.
    Det låter ju ganska enkelt! Tack för tipset! Glad
  • mewe

Läste ett tips här på FL för ett tag sedan om att man kunde ta figilotskivor som säljs på byggvaruhus och spänna upp tyg på eller klä med tapet. Med ett par spikar på väggen så trycker man sedan bara fast frigolitskivan. Jag ska prova det!

• MyFine

Tänkte precis tipsa om frigolitskiva, men ser att det redan är gjort. Har iaf gjort det med 2 tavlor som jag har, skitsmidigt och tavlorna blir jättelätta! Tryckte bara fast tyget på baksidan med synålar, spikade upp två små spikar på väggen och tyckte sedan fast frigoliten på dom. Enkelt! Och så blir det ju lätt att byta tyg oxå om man blir less.

• Miss Lau

Jag har också använt frigolitskivor. Jättesmidigt och enkelt att få tyget spänt och fint, jag har gjort precis som Ozzan.

• La Lola
    Akko skrev 2012-10-22 08:04:50 följande:
    Vi bor också lite avsides men har beställt kilramar på www.tavelram.se/52-kilramar 
    Tråden startades 2008. Känns som att du googlat lite för att kunna göra reklam.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Göra egen tavelram att spänna upp tyg på?