• Loopington

När kan man tidigast göra syskon?

Ni som har barn tätt:

Hur snabbt efter förlossningen började ni göra syskon?
    När blev ni gravida?
    Ammade ni? Hel- eller del-?
    Hur upplevde ni den andra graviditeten jämfört med den första?

Jag födde för 8 veckor sen och är så sugen på att bli gravid igen men det känns liiite tidigt...

• Svar på tråden När kan man tidigast göra syskon?
  • Caranlachiel

Kan och kan - det kan man väl när man tycker det känns rätt.

Vecka 23 - and counting! (BF 21 mars)
  • Loopington
    Caranlachiel skrev 2008-11-21 09:55:27 följande:
    Kan och kan - det kan man väl när man tycker det känns rätt.
    Hahaha! Ja, det är ju sant...
    Men jag undrar när man generellt börjar bli fertil igen, och hur kroppen klarar påfrestningen så tätt inpå.
  • MajaK
    Loopington skrev 2008-11-21 09:56:59 följande:
    Hahaha! Ja, det är ju sant... Men jag undrar när man generellt börjar bli fertil igen, och hur kroppen klarar påfrestningen så tätt inpå.
    Tror det skiljer sig jättemycket från individ till individ. Själv fick jag tillbaka min mens 29 dagar efter förlossningen trots helamning, men för andra kan det ta år.
  • Caranlachiel
    Loopington skrev 2008-11-21 09:56:59 följande:
    Hahaha! Ja, det är ju sant... Men jag undrar när man generellt börjar bli fertil igen, och hur kroppen klarar påfrestningen så tätt inpå.
    Min mamma blev gravid med en gång igen efter sin ena förlossning. Mensen kan ju dröja så hon tänkte inte på det. Upptäckte inte att hon var gravid förrän i vecka 16 då hon började känna sparkar!
    Vecka 23 - and counting! (BF 21 mars)
  • Dante

Det är 13 månader mellan mina pojkar men det var ju inte riktigt meningen...
    Delammade och så blev det som det blev...

Jag rekommenderar att man väntar!

All you have to decide is what to do with the time that is given to you
  • Ilonasmamma

när kroppen fungerar igen. Så vill ni ha syskon tätt så kan man ju börja så fort man läkt och det känns bra att ha sex igen.

sen om man har ägglossning är ju svårt att veta då det kan ta ett tag innan den kommer tebax, och vissa får inte tebax sin mens för de hinner bli gravida på den första ägglossningen de har efter förlossning.

• Loopington
    Caranlachiel skrev 2008-11-21 10:05:55 följande:
    Min mamma blev gravid med en gång igen efter sin ena förlossning. Mensen kan ju dröja så hon tänkte inte på det. Upptäckte inte att hon var gravid förrän i vecka 16 då hon började känna sparkar!
    Oj, vad häftigt! Vet du hur hon mådde, om hon hade värre krämpor andra gången?
  • KaijsaM

Min tjej är 8månader och det känns jättebra att vara gravid igen.
    Jag känner att min kropp har återhämtat sig bra.
    Vet inte om jag räknas som "tätt" men det känns som jag nyss var gravid så..

• Dante

Jag hade en blödning som jag trodde var mens, men det var väl nån slags nidblödning.
    Jag var på vc för läkarkontroll eftersom jag var så trött och yr
    De gjorde även urinprov och frågade kryptiskt om jag hade haft min mens och jag sa glatt: Jag väntar på den (andra omgången alltså). De sa inget, men de måste väl ha sett?

När jag väl testat så undrade hur jag kunde känna sparkar i vecka 14...på UL visade sig att jag var längre gången än beräknat...sen kom lillkillen 2 veckor för tidigt men var stor och fin så helt ärligt vet jag inte riktigtnär jag blev på smällen

Jag mådde lika bra som under första graviditeten förutom att foglossningen som jag känt av vid första gjorde isg påmind och jagblev sjukskriven sista månaden.
    Kan vara så att jag utmanade ödet som bar omkring på Nr 1.

All you have to decide is what to do with the time that is given to you
Svar på tråden När kan man tidigast göra syskon?