• Birry

Sömnkurer och korrigerad/okorrigerad ålder - när kan man börja?

Jag undrar när jag kan börja med sömnkur på mitt barn (5mm blir det nog, funkade finfint på storebror) när han är för tidigt född? Vissa saker korrigerar man ju för och vissa inte. Hur ska man tänka vad det gäller sömnmetoder?

G är nu 3,5 månad okorr och 5 veckor korrigerat. Ser man till hans utveckling så är han ju mer utvecklad "socialt" (svarsleenden, ögonkontakt mm) än en 5 veckors, men inte så mycket som en 3,5 månaders.

Eftersom vi haft honom hemma i drygt två månader börjar det kännas att det är dags att "göra något", men ska vi vänta till februari (då han är 4 mån korr) innan vi får sova kommer vi bli knäppa! AW verkar ju förespråka behård korrigering (även på bara någon veckas tidigt födda) så SHN går bort (även om vi ska börja med "standardmodellen" nu för att få lite rutiner).

SÅ: Är det någon som provat sömnmetod (5mm/SHN) på sin prematur och i så fall "när" i ålder, eller är det rent utav så att någon talat med sin läkare om detta?

OBS: Jag har medvetet lagt detta i prematurtråden då jag är ute efter svar från er som provat detta just med prematurer. Kritik/kommentarer om 5mm/SHN undanbedes (och kommer att anmälas) - jag har provat 5mm förut och är nöjd med metoden och behöver INTE "upplysas" av de som vill sätta sig till doms över vad jag gör med mina barn!

• Svar på tråden Sömnkurer och korrigerad/okorrigerad ålder - när kan man börja?
  • Vinter04

Jag har inte provat den metoden på min kille, men har en fråga om 5 mm. Jag hoppar inte på dig!!! Lite skamset kanske jag ska fråga... vad är det för en metod? Hur går den till? Vad står mm för? Den enda metod jag vet om är 5-minutersmetoden. Precis nu när jag skrev det ser jag att det kan förkortas mm. Är din metod rent 5 minutermetoden?

• Birry

5mm är bara förkortningen av fem minutersmetoden. Dumt av mig att inte skriva ut det!

• knäppisen

Du ska gå efter korrigerad ålder. Barnet ska vara moget nog för 5MM.

Ditt barn är väldigt ungt än så länge (5veckor bara), de ändrar sig ganska mkt första månaderna så det finns ju hopp om att det kommer ordna sig automatiskt ändå. Prematura barn har mycket oftare än andra barn en störd dygns och sömnrytm, de är dessutom ofta mycket känsligare än andra bebisar, både för ljus, ljud, beröring, hunger, kyla osv. Det kan vara bra att veta, förståelsen i sig gör det lättare att härda ut sömnbristen.

Jag är ingen motståndare till 5MM, jag har själv provat den på mina barn men det finns mjukare metoder att börja med, särskilt om man har ett känsligare barn vilket ett prematurfött barn ofta är.

• 2miracles

jag vet inte heller vad 5mm ar, men vi har gjort sa har: Vi har tvillingar fodda vecka 30+5, de sover i varsin korg i varsin spjalsang i eget rum intill vart sovrum (detta efter 3:e natten hemma). Vi har haft samma rutin/nattning varje kvall fran dag 1 hemma; bad + massage+ vaggvisor osv vilket gor att de blir avslappnade o glada. De har sovit bra sedan hemkomsten, somnar snabbt. I borjan sov de saklart ofta pa vara brost, men oftast somnade de om i egen sang efter nattamning/ersattning och vid 5 manader okorrigerat sov de igenom hela natten fran 20h till 07h. Har aldrig tankt okorrigerat/korrigerat vad galler somnen. Kanske har jag missforstatt din fraga, men jag tror pa "rutiner", det ger trygghet o lugn.

• Bliglin

Anmäl mig gärna om du vill. Men jag måste bara säga att det i min öron låter som rena rama vansinnet att börja sömnkura en liten bebis som är prematur. I synnerhet med femminutersmetoden. Prematurer behöver ju ofta mer närhet än fullgångna bebisar.

Och gå absolut efter korrigerad ålder i så fall!

• lövet2

Enligt instruktionerna till 5mm ska den inte användas tidigare än vid 5 månader korrigerad ålder.

• busmamman

Hej Birry!

Jag har två barn som är födda i v 35. Alltså inte så mycket förtidigt men ändå. Jag har kört standardmodellen med dem redan från början och det har fungerat utmärkt. Om man följer den så behöver oftast inte barnet något annat för att få ett bra sömnmönster. Man kommer rätt redan från början, så vid 5 månader okorr. så har de sovit 12 timmar utan mat. Innan har de haft 2 mål till ca 3 månader och sedan ett nattmål. Kan varmt rekommendera det. Gå gärna in på www.annawhalgren.com om du vill veta mera.

kram
    busmamman

• cloudberry79

Korrigerad ålder, helt klart!! Det handlar om mental mognad. Som Bliglin skrev så måste man tänka oerhört försiktigt när det gäller sin prematur, de behöver mycket mer kroppskontakt och närhet än ett fullgånget barn, åtminstone den första tiden. Särskilt om vården inneburit mycket kuvösvård, där man varit separerad från barnet.

Skillz that Killz 10k+
  • Ell

Vi kör ingen metod på vår lilla premis men har lite AW-tänk gällande hennes standardmodell, dvs vi matar på så mycket hon bara vill när hon är vaken så då vill hon sova ca 2-3 timmar i stöten så då får vi lite rutin på dagarna i alla fall. Vi matar inte heller till sömns utan vagnar. På kvällen väcker vi henne runt kl 23 för att ge en matning till även om det bara gått 1-2 timmar sen sista matningen, det funkar jättebra. Sen sover hon efter det målet fram till kl 04 ungefär.

Just ja, glömde säga, vår dotter är lika gammal som er son! Hur mycket väger han?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Sömnkurer och korrigerad/okorrigerad ålder - när kan man börja?