• Hoppe tossan

Hur måla köksluckor med högblank färg utan att få "skrovvel" från rollern?

Håller på att måla mina köksluckor och har köpt en dyr högblank färg och en fin skumgummiroller. TIll min stora besvikelse så blev det inte slätt när jag målade, färgen sjönk inte in, utan det blev struktur av rollern...

Är det någon som gjort detta förut och har något bra tips?
    Pensel/roller?
    mycket färg/lite färg?
    Skumgummiroller/polyesterfiltrulle?

Hjälp!!!!

• Svar på tråden Hur måla köksluckor med högblank färg utan att få "skrovvel" från rollern?
  • raspberryrevolution

har du grundmålat dem?

• Thursday

Fråga i färgaffären. Sen är min erfarenhet att det alltid blir mer eller mindre struktur. Vill man inte ha det får man sprutlackera.

• thorn

Tycker det höres ut som att din färg borde sprayas på luckorna.

• Hoppe tossan

japp, jag har grundmålat

hm... Sprayas? Men färgen är ju rättså tjock. Då måste man väl spä den mängder?

Fler tips?

• Hoppe tossan

Aha! Synd att inte CO har öppnat i stan än då.

Men vid sprutmålning - KAN man använda en "vanlig" vattenspruta med pump/vakumfunktion?

• thorn
    Svar på #6
    Nej det tror jag inte fungerar så bra. Det finns speciella "målarspray" verktyg.
  • Jossisen

Hoppe tossan skrev 2008-11-21 13:45:53 följande:

Aha! Synd att inte CO har öppnat i stan än då.Men vid sprutmålning - KAN man använda en "vanlig" vattenspruta med pump/vakumfunktion?
    Det finns säkert i vanliga färgaffärer också.
  • Limefrukt

Det är väldigt svårt att få helt slätt med roller.
    Jag har rollat garderobsluckor med skumgummiroller, vilket jag tycker blev ganska bra. Men jag använde en halvblank färg, och då syns inte ojämnheterna lika mycket som med en helblank...
    Det bästa är att spraya. Då blandar men ut med alifatnafta och sprayar flera tunna skikt. Det kanske går att hyra en färgspruta där du bor?
    Annars kan du prova med att stryka lätt med en torr roller efteråt, det kan hjälpa.

• ester

Finns speciella penslar som man kan stryka med, då blir det slätt.

Svar på tråden Hur måla köksluckor med högblank färg utan att få "skrovvel" från rollern?