• Hoppe tossan

Hur måla köksluckor med högblank färg utan att få "skrovvel" från rollern?

Håller på att måla mina köksluckor och har köpt en dyr högblank färg och en fin skumgummiroller. TIll min stora besvikelse så blev det inte slätt när jag målade, färgen sjönk inte in, utan det blev struktur av rollern...

Är det någon som gjort detta förut och har något bra tips?
    Pensel/roller?
    mycket färg/lite färg?
    Skumgummiroller/polyesterfiltrulle?

Hjälp!!!!

• Svar på tråden Hur måla köksluckor med högblank färg utan att få "skrovvel" från rollern?
  • Marie IE B

Inte ens stora etablerade måleri- och lackfirmor vill göra arbeten med högblank färg just för att resultatet blir inte bra. Känner t ex till en möbeltillverkare som lackar alla sina möbler på en firma i närheten (där vi gjorde våra köksluckor) utom just de högblanka serierna som de måste skicka till Kina för lack. Inget företag i Sverige eller på närmare håll vill/kan göra det tillräckligt bra.
    Jag har målat en byrå och en pall med högblank oljefärg (med pensel) och det är ju bra mycket knixigare än med halvblank färg och det är svårt att få ett 100 %-igt resultat.

• Limefrukt
    ester skrev 2008-11-21 19:43:05 följande:
    Finns speciella penslar som man kan stryka med, då blir det slätt.
    Har du något exempel? Jag jobbar i färgaffär och har aldrig hört om någon pensel som blir slätare än en skumroller med högblank färg.
  • ester
    Limefrukt skrev 2008-11-21 19:55:05 följande:
    Har du något exempel? Jag jobbar i färgaffär och har aldrig hört om någon pensel som blir slätare än en skumroller med högblank färg.
    Jag använde en lackpensel, tror jag att det var. Drog med den efter att jag rollat.
    (är inte hundra på att det var lackpensel, men går hon till färghandeln kan de ju hjälpa henne, på samma sätt jag fick hjälp att välja pensel till högblank färg)
  • jessielarsson

Jag målade om ett par köksluckor i svart högblank färg. Grundmålade inte utan bara slipade ner den gamla färgen. Använde pensel, köpte den i färgaffären, men var ingen dyr sak. Men jag använde väldigt mycket färg, och penselstrimmorna flöt ut jättefint. Målade varje lucka 3 gånger för att vara på säkra sidan. Och jag tog finkornigt sandpapper efter varje torkning för att få bort damm som torkat in i färgen. Blev super nöjd med resultatet!

• Hoppe tossan

drog du sandpapper efter den sista strykningen också? Blev färgen uppruggad då eller fortsatte den vara blank?
    Tack för alla tips!

• Limefrukt
    ester skrev 2008-11-21 20:28:32 följande:
    Jag använde en lackpensel, tror jag att det var. Drog med den efter att jag rollat. (är inte hundra på att det var lackpensel, men går hon till färghandeln kan de ju hjälpa henne, på samma sätt jag fick hjälp att välja pensel till högblank färg)
    Som sagt, JAG jobbar i färghandel och har ännu inte sett någon mirakelpensel som gör att det blir helt slätt. Klart att det blir bättre resultat om man använder en pensel av bra kvalitet, men HELT slätt blir det aldrig... Det blir det bara med spruta.

Tänk på att det är olika penslar till olika lackfärg, målar man med lösningsmedelsbaserad eller vattenbaserad färg så är det olika penslar.
    Vattenbaserad färg blir aldrig lika slät som den lösningsmedelsburna, då den inte flyter ut lika bra.
  • Hoppe tossan

Nu har jag köpt en slätstrykare eller vad det hette. Så ska jag spä färgen lite och rolla först ganska mycket färg, sen strycka ut det med slätstrykaren. Vad tror ni om det?

• Hoppe tossan

Är det svårt att få "skarvarna" mellan dragen med slätstrykaren fina? Finns det någon särskilt taktik man ska ha? Omlott eller kant i kant?

• Hoppe tossan

Tack! Ska bli spännande att prova ikväll. Om jag hinner. För jag ska grunda först.

Hur många lager grundfärg behöver man om materialet är obehandlat? ett eller två?

• Hoppe tossan

Nä. Det gick inte. Blev inge bra med slätstrykaren heller. Blev en "fåra" mellan dragen hur jag än gjorde... Så jag vet faktiskt inte hur jag ska gå vidare nu. NÅn som har något bra tips vid slätstrykning?

Hoppas också att färgen håller. Det hade lossnat lite färg på baksidan av luckan, men troligtvis var det pga av att färgen inte hade torkat ordentligt innan jag vände på luckan.

• Hoppe tossan

Tycker det verkar läskigt...

• Marie IE B

Jag tror att det enda som funkar med bra resultat är att lämna iväg på sprutlackering och som jag skrev innan, inte ens proffs brukar vilja beblanda sig med högblankt just för att resultatet är så svårt att få 100 %-igt.

• Limefrukt

Du kanske kan köpa sprayfärg själv om du inte vill lämna in luckorna hos ett proffs?

*~*~* BF 5 juni *~*~*
Svar på tråden Hur måla köksluckor med högblank färg utan att få "skrovvel" från rollern?