Roaccutanbehandling
Har idag fått utskrivet Roaccutan för min "vuxenacne" - vill gärna höra andra som har behandlats med detta angående biverkningar, hur bra/dåligt behandlingen gick! Någon?
Har idag fått utskrivet Roaccutan för min "vuxenacne" - vill gärna höra andra som har behandlats med detta angående biverkningar, hur bra/dåligt behandlingen gick! Någon?
jag blev behandlad med det för ca 15 år sedann är jag var tonåring.
Har inga besvär idag så kan inte säga annat än att det funkade.
Men sen tykte jag behanflingstiden var väldigt jobbit, fick rätt stela och onda ledar vilket var värst på morgonen, kände mig som en 80 årig tant då.
Sedan fick jag supertorr hud, som jag focl smörja och smörja. Samt att att huden blir extremt känslig för solen. År bla medicinen under sommarhalvåret och det var inte roligt. Fick allatd smörja on mig med sokskyddsfaktor och ha en solhat på mig. Smörjde inte in med solfaktor i ansiktet en gån utan hade bara en liten solhatt på mig. Hade så ont i ansiktet när jag kom hem, det hade bildats vätskade blåsor i delar av ansiktet, fick en bränskada helt enkelt.
Men det var värt allt tycker jag
Ok, vad jag har förstått så är det mkt biverkningar med denna behandling. Bäst att ställa in sig på det värsta så blir det positivt om man inte får nga biverkningar alls!! Ska bli så skönt att "slippa" dessa blemmor.... (om allt går vägen vill säga)
jag åt det för ca 17 år sedan enda nackdelen förutom att man var mycket torr då man åt dom är att jag använder läpp smörj dagligen men det är det värt och så är jag tjej och läpp gloss är fint så jag skulle lätt göra om det om det behövdes, inte en böld på 17 år,det är värt några torra månader LYCK TILL.
Någon mer som har gjort denna "behandlig" eller som håller på och som vill dela med sig erfarenheter?
*puffar*
Jag gjorde behandlingen för ca 6 år sedan och den hjälpte fint och har inte fått nåt "återfall" ;) Precis som andra sagt så blev jag oerhört torr i ansiktet, fjällande liksom och känslig hy.. Men det var väl värt det!
Visst får man inte dricka någon alkohol under behandlingen heller?
Jag åt för hmmm, 5-6 år sedan (jag var 25). Jag fick vansinnigt torra läppar som sprack och blödde. Men det var det väl värt. Jag får idag enstaka blemmor runt mens. Långtidsresultatet är bättre ju äldre man är vid behandlingsstart.
Helst ska man inte dricka alkhol under tiden, läkemedlet belastar levern ganska mycket. Jag drack vid ett fåtal tillfällen under mina 8 månader, men det syntes inte på leverproverna. Tex till nyår, då hoppade jag över tabletterna en-två dagar innan.
Lycka till, det funkar på de flesta:)
Jag har också hört att man ska avstå från alkohol när man behandlas med roaccutan, för mig är det inga problem - tänkte dock ta ett glas på nyår så jag kan "skåla in" det nya året. Har sökt mkt på internet angående denna medicin och man blir ju lite nojjig över alla biverkningar, men som de flesta säger så är det värt det i det långa loppet. Vet ju knappt hur det känns att ha en "finnfri" hy, så jag väntar på spänning hur resultatet kommer bli!
Jag hade inga biverkningar förutom torr hy och torrt hår. det gick väl åt ett lypsyl i veckan...
Har idag, 8 år senare fortfarande jättefin hy. Den såg crap ut innnn (jag är 32).
GRATTIS till att du äntligen ska få möjlighet att bli av med din acne.
Roacutan är något som jag rekommenderar varmt. Trots alla hemska biverkningar.
En biverkning som inte tagits upp är att självmordsrisken kan öka.
Många kan bli deprimerade av medecinen.
Vi fick kämpa länge för att sonen skulle få R.
När sonen väl fick R höll vi honom under väldigt stor uppsikt.
Även han fick en fruktansvärd hudtorrhet och det gick åt åtskilliga kilo med fet hudsalva och lypsyl.
Han fick även gå en gång i månaden på blodprovstagning.
Men jösses vilket fint resultat.
Han är så fin i hyn att man knappt kan ana att han haft en mycket svår acne.
Hans far fick det väldigt sent och fick dessvärre mycket djupa ärr, då det var så nytt för 25-28 år sedan.
Då varnades det inte heller för risken för ökad depression.
Inte heller var det lika stor kontroll genom blodprovstagning.
Idag är det så vanligt att folk får R och idag är läkarna betydligt mer medvetna om riskerna och biverkningarna och reslutaten är så enastående att jag inte kan något annat än rekommendera preparatet. Då länge man är medveten om vad man ger sig in på.
Lycka till
SKönt att höra att så många är nöjda - känns bättre nu när jag precis börjat!
*puffar*
Några fler som har erfarenheter?
Min väninnan åt detta förskräckliga medel. Blev oerhört deprimerad, tappade hår, fick tvångstankar, började bl a riva sig själv i ansiktet. Förmodligen en kass läkare som skrev ut detta till henne då hon inte hade mycket acne att tala om + ett dåligt psyke.
Jag hade nog tänkt både två och flera gånger innan jag stoppat i mig dessa piller. Är ju en förskräcklig massa biverkningar! Och en licensvara, alltså inget läkaren får skriva ut hur som helst. Sedan så förstår jag att man kan bli desperat - men håll för sjutton noga koll på dig själv och be andra kanske om att göra det samma.
Åt en Roaccutankur för ca 12 år sedan, innan dess hade jag ätit ngn slags antibiotika (?) som jag tror hette Erymax ganska länge utan effekt. Väldigt nöjd med resultatet då jag hade problem med värkande bölder. Förutom torr hud och torra ögon (har kontaktlinser)så upplevde jag inga biverkningar.
Nu har jag tagit Roaccutan i 7,5 veckor och har väldigt få biverkningar så som torra läppar, hud och slemhinnor generellt. That´s it! Mina prover ser bra ut och det verkar som om huden sakta men säkert blir bättre. Har fått ett utbrott rejält av acne nu över jul och hoppas på att det var den sista (men man vet aldrig).
Vad skönt att höra att du inte fått så mycket biverkningar och att du upplever att det har blivit en förbättring och att blodproverna ser bra ut..
Då är du på god väg åt rätt håll.
Men det kan hända att man får ett rejält utbrott under behandlingen. Men det går över för att sedan försvinna helt för de flesta.
Så var det för min son också, när han gick på sin behandling.
Han kan även än i dag få lite små utbrott lite då och då,
Men de är inte ens i närheten av vad han hade innan han började sin behandling.
Hans hy är jättefin och det är som att se en helt annan människa idag.
Önskar dig all lycka till i framtiden.
ExA
Accutane fungerade bättre än något annat recept för mig. Även månader senare all min akne är fortfarande borta. Det är svårt att hitta på nätet, men jag köpte den generiska online på denna webbplats utan ett recept www.emedoutlet.net/