• glassbåt

Psykologiprogrammet?

Ngn som har nån erfarenhet eller vet hur arbetsmarknaden ser ut efteråt?
    Ngn som har/eller går programmet, och vad ni tycker om det?

• Svar på tråden Psykologiprogrammet?
  • Maddsutt

har ingen erfarenhet om just psykologiprogrammet.. men jag pluggar till beteendevetare och det är liknande psykolog.. och det kan du plocka ihop själv till.. lite lättare så..

• glassbåt

Att läsa till beteendevetare, vad är du behörig att söka för yrken senare. Kan du läsa till ngra enstaka kurser sen, eller vidare på steg 1 terapeut utbildning sen?

är det ett roligt programm?

• Strandängen

psykologiprogrammet är inte detsamma som psykologprogrammet.
    läser du psykologiprogrammet så får du antingen en fil.kand eller en fi.mag i psykologi.
    läser du psykologprogrammet så blir du leg. psykolog.

jag har själv läst fristående kurser och har en fil.kand i psykologi. har alltså inte gått psykologiprogrammet för att få detta. jag kan även kalla mig för beteendevetare.

• glassbåt

Okej. Tack för ditt svar, jag vet att det är skillnad på psykologi & psykologprogrammet.

Men vilka arbeten kan du söka? Kan du om du vill, läsa mera fristående kurser och få en socionomexamen?

Vad jobbar du nu med? Anser du att det har varit svårt att få jobb efter avslutat din utbilning..

Vad är det för skillnad på fil kand & fi mag examen?

• Strandängen

ok, visste inte om du fortstod skillnaden. =)

för att få en socionom examen så måste du gå socionomprogrammet.

jag har inte haft svårt att få arbete. men jobbar just nu inte riktigt med det jag vill göra i framtiden. jobbar med behandling av psykiskt funktionshindrade. har även jobbat inom kriminalvården mm. man kan även söka olika former av handläggar-jobb ex på migrationsverket, arbetsförmedlingen, försäkringskassan mm.

skillanden mellan fil.kand och fil.mag är att fil.mag innebär att du pluggat längre och har fler högskolepoäng, och du har skrivit en uppsats på d-nivå. fil.kand innbär mindre poäng och att du har skrivit en uppsats på c-nivå.

• Strandängen

hoppas informationen kan vara till någon hjälp. vet att det är en hel djungel... tyckte iallafall jag innan jag började plugga.

• glassbåt

Tusen tack.... hoppas på att komma in HT 2009 på psykologiprogrammet, jobbar just nu inom psykiatrin och vill väl vidare + att det e svårt som mentalskötare att få fast tjänst / tillsvidare anställning inom våran kommun, för att dom varslar oss som börjar bli nära att bli inlasade (jättedåligt). Arbetsmarknaden känns tyngre och tyngre för varje år, så det känns "lika" att studera vidare medans man är relativt ung och att motivationen finns där.

Har man den kompetensen att söka tjänster inom kurator, som socialsekreterare, utredare på behandlingshem m.m.? Vet du nått om det.

Tusen tack för ditt svar, jag blev otroligt mycket klokare än jag redan var : ) Så snällt när människor vill dela med sig av sin kunskap. Har googlat på psykologiprogrammet osv, men ytterst lite information.

• Strandängen

för att få jobb som kurator så krävs steg 1 utbildning i psykoterapi (oftast) såsom jag har förstått det.

ett alternativ vore ju att du även söker socionom utbildning. lättare att få jobb som ex utredare om man är socionom.

• glassbåt

Okej, tack för dina tips! Det är så hiskeligt svårt detta, och jag tror inte mina betyg räcker till för att kommain på socionomprogrammet.

Har du skrivit högskoleprovet? Är det svårt. Om man är typ "medelsmart" om man kan uttrycka sig så, vad tror du man landar på om man skriver ett sånt prov?

• Strandängen

jag skrev högskoleprovet en gång när jag var 18 år. och fick inte bra resultat. men det kan väl absolut vara värt ett försök? du hinner ju skriva i vår. finns flera tester på nätet om man vill öva sig inför ett högskoleprov, och så man får en uppfattning om hur det är upplagt och så.

jag hade inte heller betyg för att komma in på socionom utbildningen. men känner så här efteråt att jag är glad att jag pluggade till beteendevetare i stället. beror ju helt på vad man vill jobba med i framtiden.
    men mitt tips, testa att skriva hörgskoleprovet. man kan ju inte mer förlora än att man får ett dåligt resultat. =)

• sakoline
    glassbåt skrev 2008-11-21 22:11:15 följande:
    Okej, tack för dina tips! Det är så hiskeligt svårt detta, och jag tror inte mina betyg räcker till för att kommain på socionomprogrammet.Har du skrivit högskoleprovet? Är det svårt. Om man är typ "medelsmart" om man kan uttrycka sig så, vad tror du man landar på om man skriver ett sånt prov?
    1,0 antar jag... :p Det är liksom meningen att det ska vara jämt utspritt mellan provskrivarna.
Svar på tråden Psykologiprogrammet?