• Ziitoo

Köpa Extern Hårddisk, bra eller dåligt?

Vad har ni för erfarenheter av dessa och vars kan man tänkas hitta den billigaste?

• Svar på tråden Köpa Extern Hårddisk, bra eller dåligt?
  • Ziitoo

Jag köpte ett USB-minne istället, läste bara massa dumt om externa hårddiskar så vågade inte köpa en.

• Ziitoo
    c0ol skrev 2008-11-22 17:42:38 följande:
    Ett usb minne är mycket sämre om du nu har tänkt att ha det som backup
    Det är tänkt som backup, och det får duga då jag inte är ute efter något större och i och med att jag läst dåligt om externa hårddiskar så dissar jag det.
  • Ziitoo
    Viewsonic skrev 2008-11-22 18:35:17 följande:
    Bra att ha som backup!
    Extern hårddisk eller USB minne?
  • Ziitoo
    inze skrev 2008-11-22 18:40:42 följande:
    Vad är det för dåligt du läst om externa hårddiskar. Som backup tycker jag de är jättebra. Rymmer MYCKET (i alla fall med jämförelse med ett USB-minne) och det som jag tyckt varit lite struligt med dem har inget med deras lagringsmöjlighet att göra utan handlar mer om att man upptäcker vilka som är mer användarvänliga än andra.
    Läst att dom kraschar lätt osv. att dom även är dåliga då man tydligen måste göra om formatet på dom och kan inte föra över filer som är större än 4GB.
    Och sen behövde jag inte så mycket utrymme som det finns på en extern, ett USB minne på 16GB räckte gott och väl, är från Kingston och ska vara ett bra märke och bra som backup enligt han jag prata med.
  • Ziitoo
    c0ol skrev 2008-11-22 18:51:52 följande:
    Nej dom kraschar inte lätt, dom är precis lika tåliga som en vanlig disk. Ett usb minne kan du egentligen inte göra så att det kan lagra filer större än 4gb, så är det sådana filer du vill lagra så fungerar det inte. Sen så är ett usb minne mer känslig än en extern disk vad gäller magnetiska störningar osv. Så ett usb minne är sämre på alla punkter som backup medium.
    Det fungerade då jag lagrat allt på mitt USB minne nu som jag köpte idag och alla kan ju ha olika åsikter om vad som är bra backup och inte. Han jag pratade med tyckte att det var onödigt att jag skulle köpa en extern när jag ändå inte kommer utnyttja den då min dator har stor lagringskapacitet. Backupen finns i nödfall, har den även på skivor.
  • Ziitoo
    Hemligalåda skrev 2008-11-22 19:01:50 följande:
    Kom dock ihåg att bränna nya skivor efter ett par år om det är data du absolut inte vill förlora för brända skivor kan blekna ganska fort om man har otur.
    Självklart! Hela tiden kommer ju bilder osv. fyllas på av nytt och då bränner man nytt.
Svar på tråden Köpa Extern Hårddisk, bra eller dåligt?