• Espiritu

Gambia, är det bra att åka dit som par?!

Är det någon som har något att säga om Gambia som resmål?

Finns det saker att göra för par?

Sol o bad? Är väl varmt i december?

• Svar på tråden Gambia, är det bra att åka dit som par?!
  • mamma är bäst

Gambia är perfekt om man vill kombinera sol och bad med att uppleva en annan kultur.

I princip solgaranti från november till april, sällan sjunker tempen under 30 grader, möjligtvis på kvällen och natten då. I dec och jan kan det blåsa en del, men det är fortfarande varmt och soligt. Bara skönt med lite fläkt tycker jag.

Gambia har inget enormt ute-och nattliv, även om det finns. Lite lugnare tempo. Charterbolagen brukar ha diverse utflykter, men det går även att ordna med hjälp av lokala guider. Ett tips är att anlita de guider som är anställda av staten, finns många "frilansare" också...
    Man kan t ex åka till en krokodilpark (krokisarna går lösa, bara att klappa) göra safarituren söderut i bushen (dock inte mycket djurliv, men kultur) safari- och fisketurer längs floden, längre in i landet längs floden finns krokodiler, flodhästar och apor. Att besöka en lokal marknad (Banjul eller Serekunda) är en upplevelse, här finns ALLT, från slaktade hönor till piratkopierade sportskor, och såklart vacka afrikanska tyger och trästatyer mm. Vill man lämna hotellstranden rekommenderar jag att hyra en jeej, en guide och åka söderut (mot Brufut, sanyang m fl) fina stränder och en del är helt öde med vit sand och palmer. Underbart!
    Lokalbefolkningn kan vara ganska påflugen, kommer fram och pratar, hälsar, vill sälja, guida eller bara få en ny vän. Vill man inte ha kontakt, svara kort men artigt och gå vidare.

Var hade ni tänkt bo? Jag har varit där ett antal gånger, så fråga gärna om du har fler funderingar.

• Espiritu

Vi har kollat hotell med Ving och hittade något med betyg nästan 4. Hur är hotellen, är de fina, bra mat, finns det restauranger utanför hotellen m.m.?

• mamma är bäst

Det har växt upp ett antal nya hotell sedan jag var där sist, tror att det är bra standard på de flesta.
    Undvik African Village, gammalt, slitet och trist strand.
    Bungalow beach är fint, tycker jag, precis vid stranden. Fräscha lägenheter till bra pris. Sunbeach är toppen, men ganska dyrt.

Jag känner till tre hotellområden.
    Cape point i Bakau: Några hotell på udden mellan floden och Atlanten, tror det finns några restauranger utanför, men ganska öde annars. Vägg i vägg med "riktiga" gambia, dvs där lokalbefolkningen bor. Här ligger det finna Sunbeach. Cape point hotel är också ok, men inte tiptop. Resten känner jag inte till.
    Kotu beach: Här ligger bland annat Bungalow beach och Bakotu, både helt okej. Ett jättemysigt "torg" med några restauranger och små butiker "craft market" utanför. I mitt tyckte en av de bästa stränderna.
    Senegambia area: Några stora hotell, bl a senegambia och kairaba, tror de är fina, men har aldrig bott där. Lite fler restauranger och även ett par pubar/natklubbar.
    Sedan har bijiloområdet tillkommit sedan jag var där. Om jag minns rätt är stranden ganska fin, tror att det är lite lyxigare hotell, har ingen aning om restauranger.

Jag älskar den gambianska maten. Alla restauranger har internationell mat, kött och pommes mm. Trist, tycker jag. Testa Domoda (kött eller kyckling i jordnötssås), Yassa (ofta kyckling med stark sås baserad på olja, lök och vinäger) och Benachin (kött eller fisk med ett speciellt ris kokt i buljong med kryddor, finns vit eller röd).

• Espiritu

Sunbeach hotell och resort ser fint ut, vet du mycket om det?

• mamma är bäst

Jag har aldrig bott där, men däremot på hotell bredvid (Cape point) så jag har varit på Sunbeach och ätit på restaurangen och tittat på deras underhållning en kväll. Ser fint ut med flera pooler, mysiga låga byggnader, fin restaurang.

Svar på tråden Gambia, är det bra att åka dit som par?!