• Perlan08

Nyskurat golv som luktar kräk?

Hjälp, jag har ett problem.
    Senast vi skurade golvet i köket (plastmatta fr. 80-talet) så började det lukta kräk, en stark kräklukt som satt flera dagar. Vi kan ana lite kräklukt fortfarande. Använde gul såpa och varmt vatten.

Varför har det blivit såhär och kan man undvika det på något sätt?

Kan tillägga att sonen inte kräkts på golvet så det är inte därför det luktar, det var vår första tanke...

Så ni visa FL:are, hjälp mig!

• Svar på tråden Nyskurat golv som luktar kräk?
  • planeraren

Känner igen det där. Men då med linoleum-mattor. De brukar kunna lukta just lite kräk när de kommer i kontakt med vätska. Men det försvinner. Vet inte varför det är sådär! Mysko.

• NeA 84

jag har så med golvet i sovrummet. om jag skurar så luktar det kräk aktigt....
    man vill ju att det ska lukta fräscht när man städat Fundersam

• SandraD

Så hade vi det en gång när jag bodde hemma, vi ringde till hyrevärden och de sa att det var för att "mattan" var gammal och behövdes bytas ut, så tycker du ska ringa till din hyresvärd och prata med dom.. Din matta firar ju snart 30 år hehe.. dax att byta ut kanske?! hehe*

• Perlan08

Jo, den börjar ha några år på nacken så en av mina planer var att ringa hyresvärden. Great minds think alike :)
    Problemet är att vårt område håller på att renoveras, vi är i sista etappen som påbörjas 2011 så de kanske inte är så sugen på att sätta in ny matta nu för bara några år... Men man kan ju alltid försöka iaf :)

• mimmi 1

vi hade så på jobbet för några år sedan, luktade riktigt spya, men fick efter samråd med städerskan veta, att man måste torka med speciellt medel på vissa linoleum mattor. så hon kom med en flaska golvrengöring, som man skulle torka med, och i kallt vatten.

när vi använde det, så luktede golvet bara nystädat.
    jag minns nu inte vad det var för medel. men inget man kan köpa på vanliga affärer iallafall. möjligen i färghandeln kanske...

• Petronella77
    Perlan08 skrev 2008-11-22 10:35:49 följande:
    Hjälp, jag har ett problem.Senast vi skurade golvet i köket (plastmatta fr. 80-talet) så började det lukta kräk, en stark kräklukt som satt flera dagar. Vi kan ana lite kräklukt fortfarande. Använde gul såpa och varmt vatten.Varför har det blivit såhär och kan man undvika det på något sätt? Kan tillägga att sonen inte kräkts på golvet så det är inte därför det luktar, det var vår första tanke...Så ni visa FL:are, hjälp mig!
    Har såna golv här hemma också, efter en städutbildning nu fick jag reda på att man ska ha lite vatten på moppen och jag kör med citronsåpa. Luktar inget kräk här mer
  • Perlan08
    Petronella77 skrev 2008-11-24 23:01:52 följande:
    Har såna golv här hemma också, efter en städutbildning nu fick jag reda på att man ska ha lite vatten på moppen och jag kör med citronsåpa. Luktar inget kräk här mer
    Ska testa, tack för tipset :)
Svar på tråden Nyskurat golv som luktar kräk?