• Babushka morsan

Barn migrän?!?

Hejsan!
    Har en 9 årig dotter som höll på skrämma slag på oss igårkväll. Hon hade varit ute på hockey plan med sina kompisar, och kom hem kring 20 tiden. Vi satte oss att fika, och jag noterar att hon är blek och bara petar i fikat. Plötsigt kaskad kräks hon bara rakt ut, och blir alldeles yr. Kräks flera gånger till, och jag ringer jouren på lasarettet. De ber oss att omedelbart komma in, eftersom de misstänker att hon slagit i huvudet i isen, och fått hjärnskakning.
    De undersöker henne ordentligt, och avskriver både hjärnskakning och hjärn hinneinflammation. Men eftersom hon är jätte ljus- och ljudkänslig, ser dubbelt och börjar piggna till så tror nu doktorerna att hon har haft ett kraftigt migrän anfall!

Visst har hon haft dessa anfall tidigare, gått och lagt sig i ett mörkt rum, sovit ett par timmar, ibland kräkts, men jag har bara tänkt hon haft vanlig huvudvärk/ magsjuka.

Undrar nu hur vanligt det är med barn som har migrän?? Finns det nån annan därute som har barn med migrän?? Givetvis låg jag sömnlös inatt och såg framför mig den ena gigantiska hjärntumören efter den andra... så snälla hjälp mig att inse att det bara är migrän...

Idag mår hon bra, lite blek, men annars som vanligt. Hon säger dock att hon är "tung i huvudet" eller öm, men det är man ju dagen efter en rejäl migrän attack. Har dem ibland själv.

• Svar på tråden Barn migrän?!?
  • lövet2

Migrän är ärftligt, så det är nog inte så konstigt ändå att din dotter har det.
    En av mina flickor fick migrän vid 5 års ålder. För henne utlöstes det oftast när det blev "för mycket" för henne; när hon hade en fullspäckad dag med roligheter t ex eller när hon måste skynda sig hit och dit. Då började det med lite huvudvärk, som snabbt blev värre. Till slut måste hon ligga alldeles stilla i ett mörkt och tyst rum med en hink bredvid sig. Hon kräktes 1-2 gånger, somnade och när hon vaknade var huvudvärken borta. Hennes anfall varade bara i 2-4 timmar. När hon kom i puberteten försvann migränen!

Hennes lillasyster har haft migrän två gånger i 12-årsåldern. Då fick hon först en grå hinna framför ögonen, så hon inte såg något alls. Sedan slog smärtan till och hon blev helt däckad. Hon var dålig en halv dag ungefär.

En kompis till mig (med migrän) har en dotter som är svårt drabbad. Första gången hennes dotter fick migrän, så skickade skolan henne i ambulans till sjukhuset, för flickan "tappade" ansiktet och armen på ena sidan. Halva ansiktet hängde precis som på en som fått en hjärnblödning. Läskigt på en 11-åring! Nu är den flickan 17 år och har fått migränmedicin som hon tar när något är på väg. Därför har hon bara några få anfall per år.

100.000 besökare i bloggen - är folk riktigt kloka?
  • Babushka morsan
    Vad skönt att höra om någon annans erfarenheter!! Elin berättade igår för doktorn att det hade flimmrat för ögonen innan hon kräktes, verkar vara samma symtom som din flicka! har hon fått nå migrän medicin, doktorn sa att det oftast hjälper att vila och kräkas. Ger man alvedon kräks dom bara upp det enl. läkaren.

Shit vad skönt att höra andras erfarenheter... Tack så mycket! Nu kanske tumören krymper drastiskt Har 1.5 vecka kvar av min graviditet = multiextrakänslig...
  • lövet2

Ingen av mina flickor fick migränmedicin, utan vi körde bara med Alvedon (som de kräktes upp, mycket riktigt ja ). Den ena hade så korta anfall och den andra så få, så de räknades som lindrigt drabbade.

100.000 besökare i bloggen - är folk riktigt kloka?
  • jojoruth

Har själv haft migrän från jag var ca 6 år, det börjar med att det flimmrar för ögonen, det ända som hjälper är sömn, har aldrig kräkts men det har varit nära.

Får fortfarande anfall, men det är inte lika läskigt längre.
    Var inget kul som 6-7 åring och få så ont i huvet att man inte vet vad man ska ta vägen, fick ingen medecin, hade en mor som inte förstod hur ont jag hade.

Hoppas att min dotter slipper det, visste inte att det var ärftligt.

• zingoalla

Har en dotter på 9 och vi har vetat att hon har migrän i 2 år.Fast jag tror hon haft det längre bara att vi inte förstått vad det är.
    På henne kommer det lite oregelbundet ibland flera gånger i veckan.Det kommer om hon inte sovit ordentligt eller ätit regelbundet.Vid starka dofter höga ljud eller för varm miljö.Alltså allt klassiskt.
    Hon har nu lärt sig när migränen kommer och tar en panodil och ibland är det sängläge i mörkt tyst rum som gäller.Men oftast lyckas hon somna innan kräkningarna börjar.
    Vi har informerat lärare och klubben personal och även kompisar och dess föäldrar, har hänt någon gång att hon har fått gå å lägga sig hos kompis eller på klubben

• apache

Min son har också migrän, han är nu 8 år men har haft det åtminstone sedan 2 års ålder, det var dock vid 5 års ålder som jag började misstänka att det rörde sig om just migrän.När han var mindre så kunde han kräkas och sen sova från eftermiddag till morgonen efter och då vara helt okej, då trodde jag han var magsjuk..

Idag har han konstaterad migrän och det är jobbigt, i perioder är det väldigt täta attacker vilket gör att han är borta från skolan ganska mycket.Han är sällan förkyld eller sjuk på annat vis utan det är som om allt sätter sig i huvudet.Det är jobbigt att det finns så lite man kan göra för att lindra, alvedon,treo,ipren ger inte mycket smärtlindring.

Tyvärr har det också varit svårt att få hans fröken att förstå att han har migrän, jag har känt mig väldigt ifrågasatt och fått förklara åtskilliga gånger, nu har jag dock lämnat ett intyg ifrån våran läkare och hon verkar ha accepterat det nu.

• LeMa

jag själv har migrän och har haft sedan jag var liten, dock har ingen av mina föräldrar det så det här med ärftlighet stämmer ju inte riktigt! Jag var likadan, fick ont och kräktes och så blev det bättre!

• zingoalla

apache,vad jobbigt när inte skolpersonal är förstående.Jag har tur o dom är förstående all personal på vår skola.Men däremot har jag en envis dotter som inte vill säga något i skolan för det är pinsamt att gå hem.Utan biter ihop och blir superdålig istället.

• hewa

Jag blev själv diagnostiserad med migrän när jag var kring 6 år. Detta är inget jag minns själv men enligt mamma hade jag väldigt ont i huvudet ibland (så att jag verkligen ville gå och lägga mig, hur många 6-åringar gör det frivilligt om de mår bra?!). Enligt mamma hade jag även sagt till doktorn att jag såg konstigt vitt ljus när jag hade huvudvärk (hade tydligen inte nämnt det för mamma).

Jag har alltså inget minne av dessa migränattacker, de försvann när jag blev äldre. I högstadiet hade jag problem med spänningshuvudvärk ganska ofta men ingen migrän. Den kom tillbaks kring 20 års åldern. Nu har jag en lindrig form av migrän, är sällan illamående utan det är huvudvärken och ljus-/ljudkänsligheten som märks. Har heller inte anfall särskilt ofta, efter barnen nästan aldrig

Med lite tur TS, var detta ett enstaka svårt migränanfall som din dotter hade!

• tuzzla

Våran dotter är snart 9 år och har haft migrän i drygt ett år.

Hon blir påtagligt ljusskygg, blek och orkeslös när det sätter igång.
    Låter hon det pågå för länge, så kräks hon.

Efter kräkningarna och en stunds sömn, brukar det vända, men hela resterande dag har vi en ovanligt lugn liten tjej här hemma.

Hon kan slippa undan kräkningarna om hon går och sover en stund, men alvedon etc har aldrig hjälpt.

Vi var till läkaren med henne i somras för att få bättre mediciner, men migränmedicin är det 12-års gräns på.
    Han skrev istället ut Bamyl, som har hjälpt mycket bra!!
    Det är en smidig tablett som kan smälta på tungan.
    Jättebra om hon behöver få en när vi t.ex. åker bil!!

Hon har alltid sina tabletter med sig till skolan.
    Hon tar dem själv, men meddelar fröken att hon tagit, så hon kan skriva upp klockslag etc...
    Hennes fröken har haft ett migränbarn i en tidigare klass (vår kompis barn) och vet vad det handlar om.

• 82sjo

min dotter är 6 år och haft migrän sedan ett år tillbaka ungefär,
    först fick hon alvedon men hjälpte inte så har börjat med ipren ist och det funkar bättre.

Hennes migrän kommer lite då och då, ibland måste hon lägga sig och ibland räcker det med en tablett och sen vila i soffan lite.

jag har själv haft migrän sen jag var 5 år så förstod direkt att det var det hon fått.

Bara hoppas att hon inte får lika hemsk som min varit

• Babushka morsan
    Ååh vad ni är gulliga som delar med er av era erfarenheter!! Tusen tack så mycket!Så himla skönt att andra har barn med samma åkomma! Tack för Bamyl tipsen och Iprenen! Man blir så hispig när det gäller ens barn..usch, varför tar man allt till det värsta?Men såna är väl vi mammor!
  • zingoalla

ja inte är det kul när barnen mår dåligt.Friktansvärt att se dom lida så.Har hänt nån gång att min dotter haft så ont att hon säger att hon inte orkar mer...
    Panodil gav vi i början men dom hjälpte väl så där.Nu ger vi Ipren och på apoteket sa dom att man kunde ge en panodil o Ipren samtidigt om det var riktigt illa.Det var tydligen ingen fara då det inte är samma verksamma ämnen i.

• ladymarion

Min bonusdotter, nu 11 år, får ibland migrän. Tidigare har hon fått alvedon (tror jag) som stolpiller.
    Nu känner hon själv i ett tidigare skede när det börjar så hon kan ta en vanlig tablett och lägga sig att sova.
    Hon får migrän utav "stress" mestadels. Slår aldrig fel när det är många event på gång samtidigt, kalas, utflykter med skolan eller annat skoj. Tråkigt att hon ibland missar så mycket men som sagt, nu börja hon kunna hantera det själv väldigt bra.
    Tror även att mycket sötsaker kan reslutera i "migränbakfylla" dagen efter.
    Någon som har erfarenhet av det???

• zingoalla

ladymarion,har inte tänkt på kopplingen sötsaker o migrän.Men nu när du nämnde det så kan det absolut ligga något i det för min dotter får ofta migrän söndagar å måndagar....å det kan ju lätt bli lite mycket sött på helgen

• Lejonets unge

Jag har haft problem med migrän sedan 5-årsåldern. Jag har två former av migrän, en som klubbar mig totalt och innefattar både synrubbningar och kräkningar, och en mer hanterbar. Min pappa har också migrän (liksom flera kusiner) så mina föräldrar förstod direkt vad jag drabbats av. Mamma har berättat att jag oftast sov bort migränen utan att behöva ta tabletter. Själv minns jag att jag satt i sängen och dunkade huvudet i väggen för att liksom kamouflera migränsmärtan.

Hemskt är det, speciellt när man är barn, men det är skönt att veta att det i alla fall är helt ofarligt. Jag blev betydligt bättre efter puberteten även om jag fortfarande får anfall.

Sånt som hjälpte när jag var barn (och fortfarande hjälper):
    - ligga i mörkt, svalt och tyst rum
    - om det inte går att få rummet helt mörkt så kan man linda typ en t-shirt över huvudet som täcker ögonen
    - öronproppar etc. om det inte går att göra rummet helt tyst
    - huvudmassage
    - kallt mot pannan, t.ex. "plastisbitar" (Såna där plastfigurer med vatten i som man har i frysen och använder som isbitar)
    - vetskapen att jag kan gå och lägga mig närsomhelst. (Jag får än idag panik av att känna ett annalkande anfall och veta att jag inte kommer hem eller till en säng på flera timmar. Därför jättebra att skolpersonal och kompisars föräldrar är införstådda.)
    - i början av ett anfall (vid första känning) kan det hjälpa att dricka massor och ev. äta. Min migrän utlöses gärna om jag slarvat med mat & dryck.

Migrän är jätteärftligt och det är mest flickor som drabbas. (Däremot MÅSTE det såklart inte vara genetiskt betingat.)

Ta hand om dottern!

LU

Förebyggande:
    - alltid skydda huvudet mot het sol!
    - regelbunden sömn
    - frisk luft, motion
    - viktigt att försöka ta reda på vad som utlöser. Jag är känslig för parfym och andra starka lukter, oregelbunden sömn, för lite sömn, slarv med mat&dryck, alkohol, stress. Min migrän kommer ofta på lördagar, speciellt efter stressig vecka. Det är typiskt migrän att komma då man slappnar av.

• Tidvis

Jag hade (har) migrän, och det började när jag var kanske 6-7 år. Mamma var med väldigt orolig innan läkarna kom fram till vad det var.. Men det låter onekligen som att din dotter har migrän.. Stackars tjejen Är ju så jobbigt..

• Mandel

Har ni kollat hennes syn?
    Jag hade dessa migrän anfall som liten för att jag även spände mig för att se.

Har kräkts bort många utflykter...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Babushka morsan
    Mandel skrev 2008-11-28 15:35:59 följande:
    Har ni kollat hennes syn?Jag hade dessa migrän anfall som liten för att jag även spände mig för att se.Har kräkts bort många utflykter...

har bokat in ett optikerbesök till veckan!
    Dedär med socker var intressant...ska försöka dra ner på helg godiset...

Tack igen för ert engagemang...

• sudalijo

Min son har/har haft svår migränanfall fler ggr varje vecka.'Nu är det mycket mer sällan.

Det visade sig att de flesta av hans migtänanfall utlöstes pga att han inte syresatte sig ordentligt. Det visade sig att hans astma som han hade när han var liten inte alld hade försvunnit.

De allra flesta anfallen fick han när han tränat eller i samband med fysisk aktivitet.

Numer medicineras han med astma medicin,han får kanske ett migränanfall i kvartalet istället för 4-6/veck

Svar på tråden Barn migrän?!?