Barn migrän?!?
Hejsan!
Har en 9 årig dotter som höll på skrämma slag på oss igårkväll. Hon hade varit ute på hockey plan med sina kompisar, och kom hem kring 20 tiden. Vi satte oss att fika, och jag noterar att hon är blek och bara petar i fikat. Plötsigt kaskad kräks hon bara rakt ut, och blir alldeles yr. Kräks flera gånger till, och jag ringer jouren på lasarettet. De ber oss att omedelbart komma in, eftersom de misstänker att hon slagit i huvudet i isen, och fått hjärnskakning.
De undersöker henne ordentligt, och avskriver både hjärnskakning och hjärn hinneinflammation. Men eftersom hon är jätte ljus- och ljudkänslig, ser dubbelt och börjar piggna till så tror nu doktorerna att hon har haft ett kraftigt migrän anfall!
Visst har hon haft dessa anfall tidigare, gått och lagt sig i ett mörkt rum, sovit ett par timmar, ibland kräkts, men jag har bara tänkt hon haft vanlig huvudvärk/ magsjuka.
Undrar nu hur vanligt det är med barn som har migrän?? Finns det nån annan därute som har barn med migrän?? Givetvis låg jag sömnlös inatt och såg framför mig den ena gigantiska hjärntumören efter den andra... så snälla hjälp mig att inse att det bara är migrän...
Idag mår hon bra, lite blek, men annars som vanligt. Hon säger dock att hon är "tung i huvudet" eller öm, men det är man ju dagen efter en rejäl migrän attack. Har dem ibland själv.