• Shasti

Snart 6 månaders vaknar varje timme, vad göra?

Vår snart 6-månaders dotter vaknar varje eller varannan timme på nätterna och både jag och sambon är halvdöda av sömnbrist. Hon får ersättning och smakisar, sover i egen spjälsäng brevid vår. Ofta äter hon bra och mycket innan hon somnar för natten (mellan 22-23) men vaknar i allafall och måste då ha en slurk ersättning för att somna om. Napp duger inte. Någon som har några tips? Vi blir snart desperata.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-25 19:40
    Jahapp, nu har vi försökt att inte ge ersättning utan bara vatten + napp mellan ca 23 och 06. Resultat: hon äter faktiskt bättre på dagarna när hon inte får i sig så mycket ersättning på natten, men vaknar ändå gladeligen varje timme och suger i sig vatten. Mums! Ska man sluta ge henne något alls, bara napp?

• Svar på tråden Snart 6 månaders vaknar varje timme, vad göra?
  • Shasti

Puffar... ingen som har några tips? Kan tillägga att varken jag eller sambon kan somna om när man blir väckt varje eller varannan timme på det här sättet. Jag slutade till slut att sova helt och bröt ihop, var tvungen att sluta amma. Nu har sambon tagit henne på nätterna och håller på att bryta ihop han också...

• Mysan063

Har ni pratat med BVC om saken? Tänkte på om hon har brist på något i kroppen eller om hon har ont någon stans.. Det låter precis som våra grannar. Deras dotter är 7 månader nu, och gråter högt om nätterna och vaknar ungefär varannan timme. Jag pratade med dom och frågade om deras lilla dotter har ont någon stans, och dom trodde att hon hade ont i magen men BVC gav inga råd eller ingen hjälp. Jag frågade om jag fick gå in och ge deras lilla dotter lite spädbarnsmassage över magen och så.. Det fick jag och lilltjejen blev tyst och somnade.
    Sen dess har dom fortsatt med det verkar det som för att hon sover oftare nu.
    Mitt tips är att prata med BVC om ni inte gjort det innan.
    Och så vet jag att det finns en babyolja som är jättebra som ska hjälpa barnet att sova hela natten. Kan kolla upp vad den heter.
    Lycka till! Kram!

• Charlie08

Hej!
    Har tyvärr inga bra tips, är i samma sits som er. Min son är 5mån o vaknar hela tiden på nätterna. Måste amma annars somnar han inte, napp vägrar han ta, suck. Helt slut blir man när man aldrig får sova. Har bara fått höra att dom behöver närhet och att det kommer att bli bättre. Vi får väl hoppas det! Lycka till! Kram

• SvartKatt78

Ja, visst är det hemskt jobbigt när de vaknar så ofta på nätterna! Vet precis hur det är, dock helt normalt :( Men döden för en själv när man inte kan somna om emellan uppvken. Har du kollat in den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m38409063.html
    Vi tänkte göra något liknande med vår dotter. Jag får helt enkelt bara sluta amma en natt. Lär bli fruktansvärt de första nätterna, men jag har hört att det allra oftast tar en vecka att införa nya nattrutiner. Sen har bebisarna accepterat det nya läget.
    Kanske värt att prova, att sluta ge ersättningen på natten. Om ni inte upplever att hon är hungrig på natten utan bara vill ha det som något för att kunna somna om.

• sira

Hej!
    Vi har haft samma problem, hon vaknar 1 gång varje timme och vi sov aldrig.. Pratade med BVC och vi började med 5 mm och slutade ge hon mat på natten hon får vatten om hon är törstig. 3:e natten sov hon hela natten =) Helt underbart!! Jobbigt första natten men vad då jag sov ju ändå inte. Värt att prova! Sen finns det andra sov metoder om man inte tycker om just 5mm.
    Hoppas det löser sig.

• Mirksu

Min dotter var likadan i den åldern. Hon sov väldigt bra fram till 5,5 mån, sedan havererade allt på en vecka och hon kunde vakna varje kvart på kvällen och minst en gång varannan timme på natten... Jag provade olika knep, tex att börja med välling på kvällen, men ingenting hjälpte. Så efter 2 månader var jag helt färdig och därför gjorde vi Sova hela natten-kuren med bra resultat. Jag borde ha gjort det tidigare...

Så mitt råd är att ta till någon sömnmetod. Lycka till!

• Shasti

Tack för alla svar! Ja, fy vad jobbigt det är. Inatt har vi börjat försöka ge bara vatten och nappen istället för ersättning när hon vaknar. Det gick bra 2 och 3 men när hon vaknade halv 5 blev det gallskrik. Sen är det hopplöst att somna om. Har läst om 5 mm, vi får väl försöka oss på någon hemmagjord variant.Den renodlade låter lite för "hård" för vår smak. Lägga henne på mage enligt Wahlgren vill vi inte.

• Eliin80
    Mysan063 skrev 2008-11-22 17:45:36 följande:
    Har ni pratat med BVC om saken? Tänkte på om hon har brist på något i kroppen eller om hon har ont någon stans.. Det låter precis som våra grannar. Deras dotter är 7 månader nu, och gråter högt om nätterna och vaknar ungefär varannan timme. Jag pratade med dom och frågade om deras lilla dotter har ont någon stans, och dom trodde att hon hade ont i magen men BVC gav inga råd eller ingen hjälp. Jag frågade om jag fick gå in och ge deras lilla dotter lite spädbarnsmassage över magen och så.. Det fick jag och lilltjejen blev tyst och somnade.Sen dess har dom fortsatt med det verkar det som för att hon sover oftare nu.Mitt tips är att prata med BVC om ni inte gjort det innan. Och så vet jag att det finns en babyolja som är jättebra som ska hjälpa barnet att sova hela natten. Kan kolla upp vad den heter.Lycka till! Kram!
    Vad är det för mirakelolja?

/Elin
  • Shasti

puff... fler idéer någon?

• Mirksu

Man kan genomföra SHN även i ryggläge, det hade jag gjort om inte min dotter hade själv vänt sig på magen när man lade henne på rygg...

Svar på tråden Snart 6 månaders vaknar varje timme, vad göra?