• Shasti

Snart 6 månaders vaknar varje timme, vad göra?

Vår snart 6-månaders dotter vaknar varje eller varannan timme på nätterna och både jag och sambon är halvdöda av sömnbrist. Hon får ersättning och smakisar, sover i egen spjälsäng brevid vår. Ofta äter hon bra och mycket innan hon somnar för natten (mellan 22-23) men vaknar i allafall och måste då ha en slurk ersättning för att somna om. Napp duger inte. Någon som har några tips? Vi blir snart desperata.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-25 19:40
    Jahapp, nu har vi försökt att inte ge ersättning utan bara vatten + napp mellan ca 23 och 06. Resultat: hon äter faktiskt bättre på dagarna när hon inte får i sig så mycket ersättning på natten, men vaknar ändå gladeligen varje timme och suger i sig vatten. Mums! Ska man sluta ge henne något alls, bara napp?

• Svar på tråden Snart 6 månaders vaknar varje timme, vad göra?
  • Shasti

Puffar... ingen som har några tips? Kan tillägga att varken jag eller sambon kan somna om när man blir väckt varje eller varannan timme på det här sättet. Jag slutade till slut att sova helt och bröt ihop, var tvungen att sluta amma. Nu har sambon tagit henne på nätterna och håller på att bryta ihop han också...

• Shasti

Tack för alla svar! Ja, fy vad jobbigt det är. Inatt har vi börjat försöka ge bara vatten och nappen istället för ersättning när hon vaknar. Det gick bra 2 och 3 men när hon vaknade halv 5 blev det gallskrik. Sen är det hopplöst att somna om. Har läst om 5 mm, vi får väl försöka oss på någon hemmagjord variant.Den renodlade låter lite för "hård" för vår smak. Lägga henne på mage enligt Wahlgren vill vi inte.

• Shasti

puff... fler idéer någon?

• Shasti

signorina - vi kör med med smakportioner och försöker få i henne så mycket som möjligt innan sängdags. Hon får ersättning, babysemp 2. Har inte sett någon välling man kan ge 5,5-månaders, eller kan man det? (ursäkta om korkad fråga, första barnet )Nu åt hon en halv banan vid 19.30 och sen ca 150 ml ersättning innan hon somnade vid 20. Hade ätit ordentligt innan hela dagen, men vaknat exakt varje timme efter 20 och slurkat i sig ungefär 100 ml ersättning till. Nu ger vi bara vatten fram till 6.

• Shasti

Mammuten8 - ja, man kan väl säga att hon somnar/somnar om på flaskan. Den enda skillnaden nu när vi börjat ge vatten istället för ersättning är att hon inte suger lika länge, tar några drag och somnar sen om. I övrigt har hon haft och har napp hela tiden också. Är det inte flaskan så stoppar vi in nappen. Ska man testa att inte ge någonting alltså...?

• Shasti

Tack för dina utförliga svar mammuten8! Nu har vi det så att pappan tar henne nästan alla nätter och jag sover i ett annat rum. Har tagit henne ett par gånger och hon vaknar lika mycket med både pappan och mig. Avvänjningen från amning var inga som helst problem då hon tog flaskan istället. Vi får väl försöka utan någonting. Frågan är om hon skulle vakna för att bli omklappad och vyssjad då istället, men vi får testa.

• Shasti

På dagarna sover hon en förmiddagslur på ca 1-2 tim och sen en eftermiddagslur på ca 1/2-1 tim. Vi låter henne inte sova efter ca 17.

• Shasti

Idrial - åååååå va avundsjuk jag blir! *grön av avund*

Kvinna 86 - hon brukar bara gråta undantagsvis, annars kastar hon med huvudet och gapar och vill ha flaska istoppad. Med ersättning åt hon då kanske 5-15 minuter och somnade sen om. Sen vi började med vatten i förrigår dricker hon bara i 2-3 minuter och somnar om. Men ger man henne bara napp eller ingenting, så bökar hon mer och mer och börjar till slut skrika.

Hon har också haft kolik tidigare, kanske har med det att göra? När hon var nyfödd kunde hon härja till 2-3 på nätterna, sen har det blivit bättre allteftersom och nu somnar hon för natten mellan 20-23. Några "nattningsrutiner" funkar inte på henne utan vi försöker bara se till att hon inte sover eftermiddagslur senare än 17. Är hon inte tillräckligt trött eller inte vill sova så somnar hon helt enkelt inte.

Ikväll har jag köpt Sempers godnattvälling och hon fick i sig en hel flaska på ca 200 ml. Hoppas på resultat!

Nä, vi har tyvärr ingen annan som kan ta henne ens en natt... vore ju mycket lättare om vi kunde turas om men jag fick ett komplett nervsammanbrott av sömnbristen och måste fortfarande ta dubbla sömntabletter för att sova alls. Livrädd för att få tillbaks det.

• Shasti

Jäklar också... inatt har varit värre än nånsin, sambon fick gå upp minst 10 gånger och ge vatten. Till slut gav han upp och gav henne ersättning. Vällingen hjälpte inte ett dugg .

• Shasti

Hej MuminMy - hon sover bra på dagarna, för mycket ibland. Sova i eget rum finns tyvärr ingen möjlighet till, vi bor för trångt. Reflux tror jag inte det handlar om, men hon är inte utredd för det. Vyssanlull har vi inte, men hon har tidigare haft vagga och det har inte hjälpt.

De nätter hon sovit 5-6 timmar i sträck har man kunnat räkna på ena handen, men ett tag vaknade hon var 3:e timme nästan som en klocka, när jag ammade på nätterna, och det är ju bättre än varje! Varje timme har det faktiskt bara blivit nu de senaste ca 2-3 veckorna och det går tydligen precis lika bra med vatten som med ersättning.

Nu ikväll tycker jag det känns som att hon helt enkelt har fått en dålig vana att hon absolut MÅSTE somna om med några drag på flaska. Hon somnade 20 och vaknade halv elva och nu igen. Vägrade ta nappen och började kinka, men så fort hon fick en liten sipp vatten ur flaskan somnade hon om. Kan inte ha druckit mer än 5 sekunder. Tror vi får ta ett par nätter och testa att inte ge henne någon flaska eller napp alls när hon vaknar till och försöka få henne att somna om ändå.

• Shasti

Hon vaknande halv tio och sen nu halv elva, menar jag.

Svar på tråden Snart 6 månaders vaknar varje timme, vad göra?