• Anonym

Förkylning i tidig graviditet?

Måste bara fråga någon som VET hur det ligger till. Jag är gravid, skulle haft mens för en vecka sedan. Jag har dom senaste veckorna haft en förkylning som inte riktigt brutit ut. Jag har haft ont i halsen, snorat litemen inte varit riktigt dålig. Förrän för 3 dagar sedan. Ont i halsen, massor av snor, ont i öronen, lite feber.

HUR påverkar detta pyret? Är det bara att ställa in sig på missfall? Riskerar fostret att skadas av min förkylning?

SNÄLLA, ni som VET. Det här är 4:e graviditeten i år. Vill inte att det blir missfall igen...

• Svar på tråden Förkylning i tidig graviditet?
  • Nica86

Att vara sjuk tror jag absolut inte påverkar din lilla bebis.

Grattis till den lilla =)

• Taffer

Jag tror itne att det påverkar. Jag var förkyld precis i början av graviditeten, när jag precis fick reda på det, och var förkyld nästan en gång varannan månad resterande tid av graviditeten och det varade näöstan en månad varje gång.

• Nyfiken gul

jag var både influensasjuk och magsjuk i mina graviditeter - alla tre  - och mina pojkar är det inget fel på.

att vara sjuk ger inte missfall - missfall får man av att något är fel på fostret.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Emerun

Ingen fara, bara du som blir påverkad av din sjukdom, inte bebisen, om du behöver en penicillinkur så glöm inte att säga att du är gravid så att du får rätt sort och mängd bara.

• Anonym

som de andra säger, en förkylning drabbar bara dig och inte bebis. det som kan påverka är om du äter fel huvudvärkstablett så håll dig till panodil och alvedon. kolla även innan (el hör med apotek) innan du tar andra mediciner.
    krya på dig och grattis till bebis.

• Anonym

Tack!
    Att jag är nojjig beror på att jag fick ett MA i våras i vecka 19. Bebisen hade varit död sedan vecka 13+0. Ett par dagar innan bebisen dog gjorde jag KUB. Allt var jättebra, bebisen sprattlade och vinkade och grejade. Sen fick hela familjen en riktigt rejäl magsjuka och som sagt, ett par veckor senare upptäcktes att plutten hade dött precis i samband med magsjukan. Därav min oro för sjukdomar och missfall.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-22 18:45:59 följande: e t
    Tack!Att jag är nojjig beror på att jag fick ett MA i våras i vecka 19. Bebisen hade varit död sedan vecka 13+0. Ett par dagar innan bebisen dog gjorde jag KUB. Allt var jättebra, bebisen sprattlade och vinkade och grejade. Sen fick hela familjen en riktigt rejäl magsjuka och som sagt, ett par veckor senare upptäcktes att plutten hade dött precis i samband med magsjukan. Därav min oro för sjukdomar och missfall.

det enda som du måste tänka på är att alla  värktabletter du tar är okej  för gravida, samma gäller för nässpray, tabletter mot halsont och alla naturläkemedel. läs ordentligt på förpackningarna och ta aldrig mer än vad man får.

och så är det viktigt att du inte torkar ut så drick mycket.

jag fick vinterkräksjukan när jag väntade barn nr 2 och jag fick åka in på akuten och få dropp ett par timmar för att jag var så uttorkad.

• Trisen

Jag förstår verkligen att du är orolig om du fått ett ma i samband med magsjuka. Men det var nog inte orsaken. Jag gick igenom detta på rådgivningen då jag var orolig för att mina panikattacker kunde skada fostret. Då sa hon att inte ens ordentlig magsjuka kan skada fostret. Man måste ju se till att man inte får vätskebrist, men det gäller ju även när man inte är gravid. Har dessutom själv varit sjuk under min graviditet och bebisen mår fortfarande bra i magen

Svar på tråden Förkylning i tidig graviditet?