• Moppis

Vet någon vad min son försöker teckna, jag förstår honom inte.

Jag hoppas någon som använder tecken till sitt barn kan hjälpa mig.

Min son som är 18mån går på en förskoleavdelning där de använder Takk till samtliga barn och det är inte helt lätt som förälder att hänga med på vad han tecknar.

Vid matsituationer så slår(drar?) han med höger pekfinger på vänster handflata, han tittar ut mot köket så jag antar att det har något med mat att göra men jag förstår honom inte.

Hoppas någon kan hjälpa mig så min kloke kille kan få respons på det han försöker förmedla, jag får fråga på förskolan på måndag annars.

• Svar på tråden Vet någon vad min son försöker teckna, jag förstår honom inte.
  • Alvi

Jag tycker det låter som "kissa"... Kan inte komma på nåt annat. MEN. Min son (inga funktionshinder) på 17 månader, gör så som ett "allmänt tecken" på nåt vis... Kan det vara samma där?!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Alvi

... alltså, han har en tecknande storasyster, så han får ju TAKK, precis som din son.

• Cecilia78

kan vara kaka...har han pekfingertoppen i handflatan?

• Kyanita
    Asia1 skrev 2008-11-22 20:07:11 följande:
    smörgås?smör?
    Vill jag också få det till.
  • Malwa

Smörgås var min första gissning!

Ramlar man för att man dör eller dör man för att man ramlar?
  • Jenny m Benjamin

Jag röstar också på smörgås/smör.

• Eliama

"Smörgås", "smör", "ost" och "kaka" brukar ofta barn teckna på det sättet som du beskriver. Alla dessa tecken liknar varandra ganska mycket och kan vara lite svåra för små barn att få till precis exakt.

• Alvi

Men smörgås gör man väl med hela handen...? (iallafall vi! ) Men kaka låter ju vettigt. Om de nu äter kakor ofta på dagis?!

• mamman i skogen

Knäcke bröd är nästan säker det brukar barnen teckna först när de vill ha smörgås innan de lär sig teckan mjuk smörgås.. Knäcke tecknar man genom att knacka med fingrarna i ena handflatan.

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • Lottie72

ost är min gissning!!! Min dotter tecknar ost just genom att göra så med pekfingret i stället för tummen som är det rätta tecknet!!! :)

• anne h

Fråga på förskolan och berätta sedan för oss.

Jag skulle gissa på smör eller möjligen macka (smörgås)

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Eldo

Smör, ost eller leverpastej är min gissning. Men, som någon annan sa fråga på förskolan. Ni kan även be dem om skiftliga beskrivningar av de tecken de använder. De kanske till och med har ett kopieringsunderlag med teckenbilder de kan kopiera till er.

• Moppis

Jag får prova mig fram med de alternativen ni givit. Han tecknar "smörgås" genom att dra med alla fingrarna i handflatan så det är inte det han menar. Kaka verkar inte heller troligt eftersom de inte ger sött på förskolan och vi gör det inte hemma heller. :)
    Han kanske menar knäckebröd, vet inte om han äter det på förksolan, han har aldrig fått det hemma men jag kanske ska handla hem det till honom.
    Jag tackar för hjälpen så länge, det är så spännande med tecknen!

Svar på tråden Vet någon vad min son försöker teckna, jag förstår honom inte.