• LykkeLee

Varför skulle det vara så farligt att dricka lightläsk??

När jag sprättar en lightläsk så reagerar folk som om det vore en starköl.. Minst!!! Jag är gravid.

• Svar på tråden Varför skulle det vara så farligt att dricka lightläsk??
  • Pretty Banana

De tror kanske att aspartamet eller sucralosen eller vad de använder nu för tiden går över till barnet, men det gör det väl inte har jag för mig...

• LykkeLee

Precis.. det har jag upplyst dom om men dom tror mig uppenbarligen inte.. är FETT less på att försvara mitt pepsi max drickande..

• FavvoJonna

Åh..jag läste precis nånstans att man inte skulle dricka lightläsk när man var gravid just för att det inte var bra för fostret, det täppte till grejjer som itne skulle täppas till. Typ.. Kan inte komma på varifrån jag läst det..

• LykkeLee
    FavvoJonna skrev 2008-11-22 20:31:25 följande:
    Åh..jag läste precis nånstans att man inte skulle dricka lightläsk när man var gravid just för att det inte var bra för fostret, det täppte till grejjer som itne skulle täppas till. Typ.. Kan inte komma på varifrån jag läst det..
    Jag har druckit lightläsk med alla mina barn och dom mår utmärkt... Jag litar på livsmedelsverket
  • LykkeLee

Fakta om aspartam

Introducerades i början av 1980-talet. ADI-värde 40 mg/kg kroppsvikt och dag.En läsk får innehålla högst 600 mg/l.En 60 kg person kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk varje dag innan denne kommer upp i ADI-värdet.Sötningseffekt 100-200 gånger högre än socker. Jag dricker INTE fyra liter.. dessutom väger jag mer än 60 kilo..
  • FavvoJonna

ja jag har inte tänkt speciellt mycket på det alls, kanske därför jag inte kommer ihåg var jag läst det. Har fullt sjå att komma ihåg allt det andra man inte får äta när man är gravid :)

• 3fraimsdotter

Det är en knepig grej det där med tillsatser i det vi äter. Någonstans måste man bestämma sig själv för vad man väljer att göra och inte göra. Jag skulle tex aldrig dricka eller äta något med sötningsmedel men om någon annan väljer att göra det så är det deras sak. Jag är rätt petig över huvud taget när det gäller vad jag stoppar i mig oavsett om jag är gravid eller inte (gäller tillsatser alltså), men det är ju ett val _jag_ gjort. Jag tänker inte agera frälst och börja predika för alla oavsett om de vill lyssna eller inte vad de ska göra.

Jag börjar bli en aning less på alla pekpinnar som folk häver ur sig. Sköt dig själv och skit i andra, har jag god lust och säga väldigt ofta numera.

• Lundastudent

Tänk på att det innehåller koffein... I och för sig 115mg/l och man ska inte dricka mer än 300mg koffein.

• Tingelina

Ingen som någonsin hoppat på mig om lightläsk, fast det händer att jag dricker Cola Zero. Däremot har jag fått vissa kommentarer över mitt kaffedrickande, men då brukar jag irriterat svara att jag faktiskt håller koll på hur mycket jag dricker per dag, så att det inte överskrider det livsmedelsverket rekommenderar (3 koppar/dag).

Med lightläsk är det ju sötningsmedlena som man inte riktigt vet om de påverkar barnet i magen eller ej. Det är som med mycket annat, det ses som lite halvfarligt tills någon bevisar att det är ofarligt. Vilket ju är sunt egentligen, man ska ju inte stoppa i sig massor som man inte vet något om.

• sheila55

anledningen tror jag är att sötningsmedel är farligt för levern och försvinner inte från kroppen utan lagras där vilket är sämre än att dricka vanlig läsk som innehåller massa socker i stället eftersom sockret försvinner men om man har problem med blodsockervärdet så ska man häldre dricka light eller hoppa över läsken helt... själv dricker jag inte light då jag tycker det smakar förjävligt (tack vare aspartamet) men om andra vill dricka det så får de göra det... se det såhär socker är natuligt medans sötningsmedel inte är det, vad är då bäst?
    Plus att för konsentrerat aspartam är dödligt medans socker kan du ätta rent utan att spä ut det (kanske inte så gott men det går)

• Tinkerbelle
    sheila55 skrev 2008-11-23 11:14:02 följande:
    anledningen tror jag är att sötningsmedel är farligt för levern och försvinner inte från kroppen utan lagras där vilket är sämre än att dricka vanlig läsk som innehåller massa socker i stället eftersom sockret försvinner men om man har problem med blodsockervärdet så ska man häldre dricka light eller hoppa över läsken helt... själv dricker jag inte light då jag tycker det smakar förjävligt (tack vare aspartamet) men om andra vill dricka det så får de göra det... se det såhär socker är natuligt medans sötningsmedel inte är det, vad är då bäst? Plus att för konsentrerat aspartam är dödligt medans socker kan du ätta rent utan att spä ut det (kanske inte så gott men det går)
    Ursäkta, men VAR har du fått detta ifrån. Inte mycket som stämde där direkt....

FAKTA!

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11372&e...
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14244&e...
    www.newsdesk.se/view/pressrelease/59146

På SLV sida

Kan man dricka aspartamsötad läsk när man är gravid?
    Ja. Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Dessa aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost.
    Aspartam bryts ned i magsäckens sura miljö och omsätts i kroppen som andra proteiner/aminosyror.

Amning och aspartam
    Aspartam utsöndras inte i modersmjölk (4). Aspartamsötade livsmedel innebär inte någon risk för att foster eller spädbarn som ammas utsätts för förhöjda nivåer av fenylalanin (4). Den mängd fenylalanin som kan komma från aspartam är försumbar jämfört med den mängd som intas från livsmedel. Undantag kan vara gravida kvinnor med fenylketonuri och spädbarn som lider av samma sjukdom (se nedan).

Hur mycket aspartam kan vi äta?
    Den internationella expertgruppen JECFA (Joint FAO/WHO Expert Committee on Food Additives) som bedömer livsmedelstillsatser gjorde sin senaste bedömning av aspartam och dess nedbrytningsprodukt diketopiperazin 1981 (2). JECFA ansåg då att de djur- och humanstudier som gjorts gav ett tillräckligt underlag för att fastställa ett acceptabelt dagligt intag (ADI-värde). ADI-värdet (med en säkerhetsfaktor på 100) fastställdes från djurdata till 40 mg/kg kroppsvikt och dag. Det innebär att en person som väger 60 kg kan konsumera 2,4 g aspartam/dag (40 mg/kg x 60 kg).

Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 600 mg/l. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk/dag. Ofta innehåller sötad lågkaloriläsk mindre mängd aspartam än den högsta tillåtna, vilket betyder att större mängder kan drickas utan att ADI-värdet överskrids.

Bryts ned i mag-tarmkanalen
    Som andra proteiner bryts aspartam ned i magsäckens sura miljö, där pH är ungefär 3. Det innebär att en stor del av aspartamet kommer att brytas ned i mag-tarmkanalen. Det möjliga upptaget av "helt" aspartam minskar därmed kraftigt. Det handlar därför framför allt om ett tillskott av nedbrytningsprodukterna metanol, fenylalanin och asparaginsyra.

Metanol finns naturligt i små mängder i frukt och fruktjuicer. Den mängd metanol som tillförs kroppen från ett glas aspartamsötad läsk är mindre än den mängd som finns naturligt i till exempel ett glas apelsinjuice. Många frågor har ställts om denna metanol kan påverka synen. Mängderna i livsmedel är dock försumbara.

Även fenylalanin och asparaginsyra finns naturligt i proteiner i födan. Upptaget i kroppen av dessa aminosyror skiljer sig inte vare sig de härrör från aspartam eller andra livsmedelskällor.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra och Lillebror i magen ♥ღ ¸.?°´¯)
  • LykkeLee
    sheila55 skrev 2008-11-23 11:14:02 följande:
    anledningen tror jag är att sötningsmedel är farligt för levern och försvinner inte från kroppen utan lagras där vilket är sämre än att dricka vanlig läsk som innehåller massa socker i stället eftersom sockret försvinner men om man har problem med blodsockervärdet så ska man häldre dricka light eller hoppa över läsken helt... själv dricker jag inte light då jag tycker det smakar förjävligt (tack vare aspartamet) men om andra vill dricka det så får de göra det... se det såhär socker är natuligt medans sötningsmedel inte är det, vad är då bäst? Plus att för konsentrerat aspartam är dödligt medans socker kan du ätta rent utan att spä ut det (kanske inte så gott men det går)
    Källor tack
  • LykkeLee
    doriah skrev 2008-11-22 20:49:40 följande:
    Vad är ADI-värde?
    Accepterat Dagligt Intag
  • LykkeLee
    Lundastudent skrev 2008-11-23 10:56:02 följande:
    Tänk på att det innehåller koffein... I och för sig 115mg/l och man ska inte dricka mer än 300mg koffein.
    I Pepsi Max finns det 9 mg koffein per varje dl, vilket innebär att man max bör dricka 3,3 liter Pepsi/Cola per dag som gravid. Den mängden överskrider jag aldrig så jag känner mig rätt lugn faktisk.
  • LykkeLee
    Zezana skrev 2008-11-23 11:14:02 följande:
    Jag dricker alltid light eftersom jag har diabetes..
    Men trackar folk dig för det?
  • LykkeLee
    Fru Indosaurie skrev 2008-11-23 22:27:53 följande:
    jag är inte gravid men folk är på mig ändå. suck. Just för att dom inte är pålästa..
    Ja men gud ja.. Jag trackades redan innan... Det var uppenbarligen mer provocerande att jag drack light-läsk än att dom själva rökte som tok.. hmm..

sen att vanlig cola skulle vara så mkt bättre.. ehrm..
Svar på tråden Varför skulle det vara så farligt att dricka lightläsk??