Varför skulle det vara så farligt att dricka lightläsk??
När jag sprättar en lightläsk så reagerar folk som om det vore en starköl.. Minst!!! Jag är gravid.
När jag sprättar en lightläsk så reagerar folk som om det vore en starköl.. Minst!!! Jag är gravid.
De tror kanske att aspartamet eller sucralosen eller vad de använder nu för tiden går över till barnet, men det gör det väl inte har jag för mig...
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Precis.. det har jag upplyst dom om men dom tror mig uppenbarligen inte.. är FETT less på att försvara mitt pepsi max drickande..
Åh..jag läste precis nånstans att man inte skulle dricka lightläsk när man var gravid just för att det inte var bra för fostret, det täppte till grejjer som itne skulle täppas till. Typ.. Kan inte komma på varifrån jag läst det..
Fakta om aspartam
ja jag har inte tänkt speciellt mycket på det alls, kanske därför jag inte kommer ihåg var jag läst det. Har fullt sjå att komma ihåg allt det andra man inte får äta när man är gravid :)
Det är en knepig grej det där med tillsatser i det vi äter. Någonstans måste man bestämma sig själv för vad man väljer att göra och inte göra. Jag skulle tex aldrig dricka eller äta något med sötningsmedel men om någon annan väljer att göra det så är det deras sak. Jag är rätt petig över huvud taget när det gäller vad jag stoppar i mig oavsett om jag är gravid eller inte (gäller tillsatser alltså), men det är ju ett val _jag_ gjort. Jag tänker inte agera frälst och börja predika för alla oavsett om de vill lyssna eller inte vad de ska göra.
Jag börjar bli en aning less på alla pekpinnar som folk häver ur sig. Sköt dig själv och skit i andra, har jag god lust och säga väldigt ofta numera.
Vad är ADI-värde?
Tänk på att det innehåller koffein... I och för sig 115mg/l och man ska inte dricka mer än 300mg koffein.
Ingen som någonsin hoppat på mig om lightläsk, fast det händer att jag dricker Cola Zero. Däremot har jag fått vissa kommentarer över mitt kaffedrickande, men då brukar jag irriterat svara att jag faktiskt håller koll på hur mycket jag dricker per dag, så att det inte överskrider det livsmedelsverket rekommenderar (3 koppar/dag).
Med lightläsk är det ju sötningsmedlena som man inte riktigt vet om de påverkar barnet i magen eller ej. Det är som med mycket annat, det ses som lite halvfarligt tills någon bevisar att det är ofarligt. Vilket ju är sunt egentligen, man ska ju inte stoppa i sig massor som man inte vet något om.
Jag dricker alltid light eftersom jag har diabetes..
anledningen tror jag är att sötningsmedel är farligt för levern och försvinner inte från kroppen utan lagras där vilket är sämre än att dricka vanlig läsk som innehåller massa socker i stället eftersom sockret försvinner men om man har problem med blodsockervärdet så ska man häldre dricka light eller hoppa över läsken helt... själv dricker jag inte light då jag tycker det smakar förjävligt (tack vare aspartamet) men om andra vill dricka det så får de göra det... se det såhär socker är natuligt medans sötningsmedel inte är det, vad är då bäst?
Plus att för konsentrerat aspartam är dödligt medans socker kan du ätta rent utan att spä ut det (kanske inte så gott men det går)
jag är inte gravid men folk är på mig ändå. suck.
Just för att dom inte är pålästa..