Inlägg från: LykkeLee |Visa alla inlägg
  • LykkeLee

Varför skulle det vara så farligt att dricka lightläsk??

När jag sprättar en lightläsk så reagerar folk som om det vore en starköl.. Minst!!! Jag är gravid.

• Svar på tråden Varför skulle det vara så farligt att dricka lightläsk??
  • LykkeLee

Precis.. det har jag upplyst dom om men dom tror mig uppenbarligen inte.. är FETT less på att försvara mitt pepsi max drickande..

• LykkeLee
    FavvoJonna skrev 2008-11-22 20:31:25 följande:
    Åh..jag läste precis nånstans att man inte skulle dricka lightläsk när man var gravid just för att det inte var bra för fostret, det täppte till grejjer som itne skulle täppas till. Typ.. Kan inte komma på varifrån jag läst det..
    Jag har druckit lightläsk med alla mina barn och dom mår utmärkt... Jag litar på livsmedelsverket
  • LykkeLee

Fakta om aspartam

Introducerades i början av 1980-talet. ADI-värde 40 mg/kg kroppsvikt och dag.En läsk får innehålla högst 600 mg/l.En 60 kg person kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk varje dag innan denne kommer upp i ADI-värdet.Sötningseffekt 100-200 gånger högre än socker. Jag dricker INTE fyra liter.. dessutom väger jag mer än 60 kilo..
  • LykkeLee
    sheila55 skrev 2008-11-23 11:14:02 följande:
    anledningen tror jag är att sötningsmedel är farligt för levern och försvinner inte från kroppen utan lagras där vilket är sämre än att dricka vanlig läsk som innehåller massa socker i stället eftersom sockret försvinner men om man har problem med blodsockervärdet så ska man häldre dricka light eller hoppa över läsken helt... själv dricker jag inte light då jag tycker det smakar förjävligt (tack vare aspartamet) men om andra vill dricka det så får de göra det... se det såhär socker är natuligt medans sötningsmedel inte är det, vad är då bäst? Plus att för konsentrerat aspartam är dödligt medans socker kan du ätta rent utan att spä ut det (kanske inte så gott men det går)
    Källor tack
  • LykkeLee
    doriah skrev 2008-11-22 20:49:40 följande:
    Vad är ADI-värde?
    Accepterat Dagligt Intag
  • LykkeLee
    Lundastudent skrev 2008-11-23 10:56:02 följande:
    Tänk på att det innehåller koffein... I och för sig 115mg/l och man ska inte dricka mer än 300mg koffein.
    I Pepsi Max finns det 9 mg koffein per varje dl, vilket innebär att man max bör dricka 3,3 liter Pepsi/Cola per dag som gravid. Den mängden överskrider jag aldrig så jag känner mig rätt lugn faktisk.
  • LykkeLee
    Zezana skrev 2008-11-23 11:14:02 följande:
    Jag dricker alltid light eftersom jag har diabetes..
    Men trackar folk dig för det?
  • LykkeLee
    Fru Indosaurie skrev 2008-11-23 22:27:53 följande:
    jag är inte gravid men folk är på mig ändå. suck. Just för att dom inte är pålästa..
    Ja men gud ja.. Jag trackades redan innan... Det var uppenbarligen mer provocerande att jag drack light-läsk än att dom själva rökte som tok.. hmm..

sen att vanlig cola skulle vara så mkt bättre.. ehrm..
Svar på tråden Varför skulle det vara så farligt att dricka lightläsk??