• mrs holiday

cv som sticker ut?

Någon med tips på hur man gör ett cv som sticker ut ur mängden? I dag, med lågkonjunktur, känns det ännu viktigare att profilera sig för att få en chans att komma till intervju. Hur gör man ett personligt cv och ändå håller det proffsigt? Jag har läst tips om att man kan skriva ut med fint papper och på en bra skrivare - var gör man det? Vi har en vanlig, ordinär skrivare hemma...

• Svar på tråden cv som sticker ut?
  • Franka

Det är innehållet som räknas så kör på vanligt papper (om du inte söker jobb som reklamare...) Oftast söker man ju jobb per mail nu, så då spelar ändå inte papperet någon roll.

I CVt skriver du om allt du har gjort, (tom gymnasiet) så det inte blir luckor bland åren, men du kan välja att framhäva, dvs skriva mer om, vissa saker som du tror är mer intressanta för jobbet du söker just nu.

Ett bra personligt brev kan tex se ut så här:
    - Rubrik där du anger vilket jobb du söker

- Inled med en mening där du sammanfattar dig själv, tex din utbildning och relevant erfarenhet. Här väcker du intresse och gör att man vill läsa mer om dig. (Skriv inte vad du heter, hur gammal du är och att du bor med din sambo och hund - det är inte relevant för jobbet eller går att läsa någon annanstans i din ansökan )

Använd 2-3 korta stycken till att förklara hur dina tidigare kunskaper och erfarenheter kan användas i jobbet du söker, väv in dina egenskaper och personligheter. Du behöver inte BESKRIVA dina tidigare jobb, det har du redan gjort i CV, utan UTVECKLA och KOPPLA till tjänsten du söker.

Avsluta med att motivera varför du söker just detta jobb och inget annat. Smickra dem som ska läsa brevet, visa att du är påläst och känner till arbetsplatsen.

VIktigast av allt: skriv en ny ansökan för varje jobb du söker så att den känns kopplad till tjänsten. Sök hellre 20 jobb med riktad ansökan än 100 där din ansökan är likdan, de åker snabbt i papperskorgen!

Brevet ska vara max en A4, CVt kan vara upp til 3 sidor.

Lycka till!

• Lincon

Beror helt på vilket jobb du ska söka!

Och ett tips är att hålla ner det personliga brevet INTE ETT A4!!! Det orkar man inte läsa som arbetsgivare (när man ska läsa igenom 700st sådana..)

Skriv med något personligt som väcker intresse. Inledningen är alltid viktigast, har du fångat dem där så läser de hela ditt brev och du har chans att komma på intervju!

Lycka till!

• Dino78

Tänk på din första mening. Det är den som ska få dem att läsa vidare det andra du skrivit.
    Du behöver inte lista ALLT du gjort - det kan du ta med i meritförteckningen. Skriv med det som kan anses vara relevant för jobbet.
    För ska du söka jobb inom kyrkan kanske jobbet du hade innan på sexbutiken låter så bra (ett extremt exempel nu )

Sen ska du undvika klischéer och början som lyder som så här:
    "Jag heter XX och är en glad och sprallig 25-årig tjej..."
    Så låter de flesta och det lockar inte.

Vad gäller det där med pappret så sticker det ju ut lite och färgat papper kan du ju köpa i vilken bokaffär som helst. Betänk dock att det kan ligga dig i fatet en sån sak med beroende på jobb.

Typsnittet ska även det vara så enkelt som möjligt.

Och ju kortare brev desto bättre, för då orkar de läsa det.

DIF i själ och hjärta
  • mrs holiday

Tack för tips, jag känner igen det mesta, har ju skrivit ett antal ansökningar förut. Mitt problem är att jag tycker de blir så... anonyma, jag har svårt att få till det "lilla extra" som fångar läsaren. Jag vet att jag har ett bra språk, men det blir lätt klyschigt. Hur får man fram det man vill utan att låta som "alla andra"? Hur fångar man t ex med den första meningen?

Egentligen vet jag hur man ska skriva, rent teoretiskt. Kort och kärnfullt, fokusera på varför jag vill arbeta hos just dem och vad -jag- kan tillföra (som ingen annan kan ). Lättläst, lagom formellt, men något som sticker ut - shit, vad svårt!...

• Dino78

Jag har skrivit hundratals ansökningar men det är först nu som jag fått till en enligt guider som finns hur man egentligen ska skriva. Den halverades direkt
    Första meningen ska som sagt inte vara OM DIG utan VARFÖR du söker jobbet. Varför söker du jobbet? Vad är det för ett jobb du söker?
    "Mina gröna fingrar kommer ge er den arbetskraft ni behöver" om du söker jobb på ett växthus. Eller nåt sånt? Jag vet inte...lyssna iofs inte på mig med tanke på att jag är arbetslös som satan

DIF i själ och hjärta
Svar på tråden cv som sticker ut?