• Anonym

att unna sig

jag har kanske ett udda problem men jag har svårt att unna mig saker. tex köpa något nytt till hemmet,kläder, eller åka på en resa eller bara fika på stan. jag tycker det är onödigt fast jag verkligen behöver liva upp mig. hur ska jag lösa detta?

• Svar på tråden att unna sig
  • Anonym

Har också "snålat" mot mig själv ett längre tag, men sen har jag pluggat också och inte haft så mycket att spendera. Men nu när jag fått nytt jobb har jag unnat mig själv nya stövlar, jacka och mobil Tyckte jag förtjänade det. Jag gillar att ge andra presenter så jag tänkte att varför inte ge mig själv lite.

• Gestilja

Unna sig saker är det bästa som finns. Speciellt om det är till sig själv, t ex fika på stan, resa,spa mm. Om du känner att du behöver det och behöver liva upp dig...vad är det onödiga? Göra saker för sig själv för att må bra är ju bara det bästa som finns. För man blir än bättre mamma (om man har barn), en bättre sambo/fru/flickvän, än bättre kompis mm pga att man mår bättre och är gladarae för man unnat sig något.

Theo 070424 och Tyra 080505
  • katjasruta

Jag har också svårt att unna mig onödiga saker,riktigt svårt.Jag har pluggat och vart mammaledig om vartannat i minst 6 år nu så jag har tvingats till att tänka på vartenda öre. Men inte ens de månder som jag skulle kunna unna mig något gör jag det, skickade efter lite höstkläder till mannen och barnen men struntade i mig själv(fast jag ville ha något).Jag kan inte riktigt njuta av att unna mig själv något längre, samvetet förstör för mig. Jag känner dock och även min man tycker att jag tänker på mig själv för lite. Jag tror att man måste ha någon slags balans, men jag vet inte hur jag ska göra för att sluta få dåligt samvete och kunna njuta av att unna mig åtminstone något!

• Gestilja

Alltså, man måste unna sig själv saker/upplevelser/tid ibland, jag tycker det är extremt viktigt! Försök släppa det dåliga samvetet och inse vad du och ni vinner av att du unnar dig saker ibland. För man blir gladare och lättsammare om man tar sig tid eller råd att göra något ibland/eller köpa sig något.
    Tänk att det faktiskt inte bara är för er egen skull, tänk på hur mycket gladare, lyckligare, lugnare, överseende, tolerant man faktiskt blir av att unna sig själv mågot!

Theo 070424 och Tyra 080505
Svar på tråden att unna sig