• denfina1

Hur diskar ni era nappflaskor?

Jag undrar hur ni diskar era nappflaskor då det känns onödigt att sätta igång en halvfylld diskmaskin.

Känns otäckt att använda diskmedel tycker jag då det ju kan lämna spår i nappflaskan.

Hur gör man om man vill ha rena nappflaskor utan diskmasin och även om man tex. är aSpanien och bor på hotell? Där är ju badrumsvattnet långt från lika rent som i Sverige..

• Svar på tråden Hur diskar ni era nappflaskor?
  • TipTop86

Det viktiga med flaskorna är väl att man ska sköja dom i kallt vatten eftersom mjölkbakterier (eller nått sånt) inte dör av varmt vatten.. Fast det är ju inge farligt med diskmedel om man sköljer noga efteråt och kanske använder nått mer miljövänligt eller snällare diskmedel om man är väldigt orolig.. Jag skulle då vara mer orolig för att köra flaskorna i diskmaskinen eftersom man vet aldrig om det blivit nått fel så den sköljt av disken dåligt så det är rester av maskindiskmedel på flaskorna! Sköljer man dom själv så vet man att dom är ordentligt rena!

Om du bor på hotell så är det väl vatten på flaska som gäller! Man får väl spola flaskan under kranen i hett vatten så det är varmt när man ska diska? Eller koka om man har tillgång till det fast det har man väl vanligtvis inte på hotell..

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • Frontline

Vi diskar alltid i diskmaskinen och vi kör inte halvtomt heller utan vi har flera nappflaskor så dom räcker tills maskinen är full...

När vi var i Turkiet nu senast så diskade vi det i diskhon på hotellet med lite diskmedel...

• tes 75

hemma sköljer vi först av i kallt vatten & diskar sedan för hand & sköljer noga. diskmedel använder man ju även i diskmaskin, starkare till och med! kokar flaskor & flasknappar ibland, men ytterst sällan.

när vi åkte till helsingfors nyss var jag inte bekväm med att diska flaskorna i kranvattnet i båthytten, så jag kokade vattnet i vår medhavda resevattenkokare (som jag också använde till att koka samma vatten till termosen vi blandar ersättning ifrån), droppade i några droppar diskmedel & skakade. sköljde sedan i kallt kokt vatten. kommer göra på samma vis när vi åker till Thailand i januari (men där köper man ju flaskvatten, så då kommer jag bara koka vattnet till själva disktillfället & sedan skölja med kallt flaskvatten).

Svar på tråden Hur diskar ni era nappflaskor?