Inlägg från: Norr20
|
-
-
Eftersom att jag inte kan radera mitt tidigare inlägg kommenterar jag det :) Ovan text är tagen från en hemsida. Men jag passade på att skriva till Livsmedelsverket och fick detta svar då:Norr20 skrev 2023-06-08 09:35:32 följande:När börja med sushi?Rå fisk som sushi, sashimi, gravad fisk, ostron och sill är populär mat i Sverige, men dessa produkter ska du inte ge till små barn. Råa fiskprodukter kan innehålla bakterier som ditt barn inte har resistens för. Rekommendationen är att vänta tills barnet är minst 6 år gammalt, då ditt barn har utvecklat ett starkare immunförsvar.
Hej XX och tack för din fråga!
Ja, det går bra även för små barn att äta sushi. Fisken är rå, men så färsk att den är säker. I våra råd för barn 2 - 17 år avråder vi inte från sushi: Barn och ungdomar 2-17 år (livsmedelsverket.se)
Som med all mat ska man inte ge det för ofta eller i alldeles för stora mängder - variation är bäst.
Rå fisk
Odlad fisk kan man äta rå, gäller även små barn. Lax som köps i livsmedelsbutiker är oftast odlad. Vild fisk bör frysas några dygn först eftersom det annars finns risk för parasiter.
Fisk i sushi som köps på restaurang är fryst innan.
Här finns mer att läsa om det: Pseudoterranova decipiens (säl- eller torskmask) (livsmedelsverket.se).