• Norr20

När börja med sushi?

Rå fisk som sushi, sashimi, gravad fisk, ostron och sill är populär mat i Sverige, men dessa produkter ska du inte ge till små barn. Råa fiskprodukter kan innehålla bakterier som ditt barn inte har resistens för. Rekommendationen är att vänta tills barnet är minst 6 år gammalt, då ditt barn har utvecklat ett starkare immunförsvar.
  • Norr20
    Norr20 skrev 2023-06-08 09:35:32 följande:
    När börja med sushi?
    Rå fisk som sushi, sashimi, gravad fisk, ostron och sill är populär mat i Sverige, men dessa produkter ska du inte ge till små barn. Råa fiskprodukter kan innehålla bakterier som ditt barn inte har resistens för. Rekommendationen är att vänta tills barnet är minst 6 år gammalt, då ditt barn har utvecklat ett starkare immunförsvar.
    Eftersom att jag inte kan radera mitt tidigare inlägg kommenterar jag det :) Ovan text är tagen från en hemsida. Men jag passade på att skriva till Livsmedelsverket och fick detta svar då: 

Hej XX och tack för din fråga!

Ja, det går bra även för små barn att äta sushi. Fisken är rå, men så färsk att den är säker. I våra råd för barn 2 - 17 år avråder vi inte från sushi: Barn och ungdomar 2-17 år (livsmedelsverket.se)

Som med all mat ska man inte ge det för ofta eller i alldeles för stora mängder - variation är bäst.

Rå fisk
    Odlad fisk kan man äta rå, gäller även små barn. Lax som köps i livsmedelsbutiker är oftast odlad. Vild fisk bör frysas några dygn först eftersom det annars finns risk för parasiter.
    Fisk i sushi som köps på restaurang är fryst innan.

Här finns mer att läsa om det: Pseudoterranova decipiens (säl- eller torskmask) (livsmedelsverket.se).

Svar på tråden När börja med sushi?