• Betty2

Minnas tjejer X

Hej i nya tråden!

Hinner inte skriva så mycket nu men ville i alla fall hinna med lite grand så kanske det kan bli mer i kväll... (Måste skriva en jobbansökan medan grabbarna sover.)

Minna: Jag läste i förra tråden om alla dina tankar och känslor angående syskon. Det var väldigt mycket klokt, och jag är glad att ni har pratat ganska mycket om det nu.

Rossy: Aj då, stackars lille T som är så sjuk. Hoppas han är bättre nu. Här är det oxå feber nu (hos Jonathan) fast inte lika hög. Det började i går, på mormors (hans alltså) 60-årsfirande, så han somnade där innan vi ens hade fått på honom pyjamasen. (Brukar byta till pyjamas innan vi åker hem så man kan lägga dem direkt i sängen om de somnar i bilen.) Jag gissar på att det är förkylningsfeber hos Jonathan för han börjar bli lite täppt i näsan, och Alexander har varit förkyld (dock utan feber) hela veckan.
    Angående overallerna så har jag köpt de "bäst-i-test"-overallerna som Coop har, men vi har inte hunnit prova dem än. (Har hittills använt vinterjacka + överdragsbyxor.) Det har inte kommit någon snö till Göteborg ännu, och pga sjukdom har vi inte varit ute och lekt i minusgraderna nu i helgen. Jag passade på att köpa dem när de hade tillfälligt nedsatt pris, så jag tror jag betalade 400:- styck. Hoppas de är så bra som testet kom fram till... (Dock inte jättesnygga tycker jag. ) Jag köpte även vantar i samma serie hos Coop, och om jag inte minns fel har de thinsulate-foder. Hittills har de bara använt tunna stickade tumvantar så jag har inte provat overall-vantarna än. Men det blir väl dags för det nu när det har blivit kallare.

Essi: Om ni vill köpa Brio-kök och vill "fynda" fick jag tips om att de har det billigt på Leklust. (199 kr) Fast tyvärr har de ingen sådan butik i Gbg (funderade på att åka dit själv) utan jag får åka till Kungsbacka i så fall. Men det fanns många butiker i Sverige och då borde väl någon ligga i Stockholm tycker jag. (Finns lista på deras hemsida www.leklust.se var det nog.) Jag tycker oxå att dammsugare hade varit en bra grej, fast av motsatt anledning. Nämligen för att Alexander (framför allt) är så himla rädd för dammsugaren, så jag tänkte att han kanske vänjer sig lite mer om han har en egen som leksak.

Nej, nu MÅSTE jag börja med min jobbansökan! See you later!

• Betty2

Hej allihop,
    Jag har läst allt (tror jag) men pga låååånga arbetsdagar (inkl sena kvällar) den här veckan har jag inte orkat skriva något. Men ville lämna ett litet avtryck nu i alla fall, innan den nya arbetsveckan med sena kvällar börjar.

Seren: Ett sent GRATTIS till dig. Vad roligt att läsa att du är gravid igen.

Fisk: Jobbigt med HF. Hoppas du lyckas vila ordentligt nu och att det blir (i alla fall lite) bättre.

Pess: Jag vet att du inte ville ha medlidande men jag blev verkligen riktigt ledsen när jag läste om ditt NUPP-UL. Tycker att det är så förbannat j-a orättvist. Tänker på dig inför morgondagen. Stor KRAM från mig.

• Betty2

Pess: Jag har tänkt jättemycket på dig, blev glad över att se att du hade skrivit. Skönt att det gick såpass bra, trots allt det jobbiga du fick gå igenom i går. (Jag slapp framfödande när jag fick MA med mitt första tvillingpar. De dog i ca v 11+6 så det var väl på gränsen, fast just då var jag väldigt tacksam att jag "bara" behövde skrapas.) Som sagt, väldigt skönt att höra att det har gått bra och att det var bra personal som tog hand om dig. Hoppas att hjärtat läker snabbt det med. Jag antar att underbara lilla L kan hjälpa till där. Massor av kramar!!

• Betty2

Ja inte är det mycket som känns rättvist när det gäller sånt här med att "skaffa" barn...

Fisk: Vad jobbigt att det har blivit värre. Hoppas fotograferingen går bra i morgon och att du kan vila ordentligt efter det. Pratar de om inläggning fortfarande?

Öz: Tråkigt att läsa att även du mår dåligt och har ont. Hoppas det blir bättre nu när du har blivit sjukskriven.

Agronom: Minns inte om jag har sett dig förut men jag vill så klart passa på att gratulera till lilla Selma! Grattis!

Joffe: Vad kul med "skolfoto" på lille sötis-L och spännande med v 30+0. Låter som en riktigt häftig gran förresten, var har du köpt den? Jag funderar allvarligt på plastgran (eller syntet ) i år eftersom jag tror att en riktig gran inte funkar lika bra med våra två små busar som klättrar överallt. Och din gran låter som att den skulle kunna passa bra i vårt vardagsrum.

• Betty2

Minna: Vilken intressant föreläsning. Den ordspurten måste vi ha här just nu (började kanske för en månad sedan) för nu märker man verkligen att antal ord ökar SNABBT och att de har börjat säga 2-ordsmeningar. T ex Sitta här, sitta där, pippi borta, mer mat! (samtidigt som man sträcker fram tallriken som man har tömt på mat)

Joffe: Ah så det var på city gross. Nu står jag i valet och kvalet om jag skall åka o kika på den eller köpa en vanlig (fast så fin som möjligt) grön plastgran. Innan har jag alltid tänkt att det MÅSTE vara riktig gran men när jag inser hur tufft det kommer bli här hemma i år har jag ändrat mig lite.

Pess: Vi hade inga sådana test på 1,5-årskontrollen, men det kanske är olika på olika ställen/landsting/städer. Här frågade de bara om de kan säga fler eller färre än 10 ord, om de leker kurragömma och om de vet hur man använder en penna/krita (dvs ritar med den i stället för att stoppa den i munnen). Jag önskar att jag hade varit lite förberedd på de frågorna, för jag hade inga bra svar... Hade aldrig testat att ge dem en penna, inte testat att leka kurragömma och hade inte räknat antal ord... Det var alltså innan ordspurten (slutet av okt) och då låg det nog på ca 10 eller drygt 10 ord, om man inte räknar in alla djurläten och namn på personer/hundar (skall man det?) för då blev det betydligt fler.

Nej nu skall jag försöka få i mig lite mat (vad? ). I eftermiddag är det dags för Lucia-fika på dagis så då skall vi tillbaka dit. Skall bli spännande att se hur mina små pepparkaksgubbar gillar det. (Vet redan att de tycker mycket om pepparkakor i alla fall. )

• Betty2

Pess: Jag känner igen det där, din reaktion. Det var ofta vid sådana tillfällen (oväntade samtal med någon som t ex på något sätt hade med graviditeten att göra) som sorgen var svårast att förtränga för mig. Instämmer med övriga att du har all rätt att vara bitter. Kram!!

Fisk: Fy vad jobbigt, lider med dig som mår så dåligt och inte kan sova. Hoppas du slipper förlossningsdepr. den här gången och mår lite bättre när bebisen är född.
    Vad fick ni för frågor (test?) på 18-månaderskontrollen förresten? Skulle vara intressant att höra om det skiljer sig mot hur det var på vår kontroll här i Gbg.

• Betty2

Ja det är inte så lätt att få de små att samarbeta just när man vill ta extra fina kort... Hoppas det blev några bra bilder ändå!
    BVC-kollen låter ungefär som våran. Där var det också mest en konversation och så bockade läkaren i lite i datorn samtidigt (beroende på svar).

Dags även för mig att lämna datorn, tänkte se om det är något på tv... Gissar att jag sover i soffan om 5 minuter.

• Betty2

Essi: Jag undrade oxå var "akta" kom från när grabbarna började säga det helt plötsligt, och undrade om vi sa det ofta. Men det visade sig komma från "Lilla snigel" som de sjunger ofta på dagis. Det är nu den nya favoritsången och eftersom den finns med på cd:n från en av barnkammarböckerna tjatar de alltid om att få lyssna på den. "Akta! Akta!" tjatar de hela tiden. Låten hinner inte ens ta slut helt innan de skall höra den igen.

Det var ett kort litet inlägg innan jag måste börja med julkorten. Jobbar länge i morgon så i kväll är sista (enda) chansen om jag skall kunna använda mina julfrimärken... Här blev julkortet ett inte särskilt bra foto på 2 st pepparkaksgubbar. De VÄGRADE sitta still bredvid varandra (eller ens stå bredvid varandra) trots många försök vid olika tillfällen. Så på fotot ser man dem lite i profil, på väg ner från soffan. Hoppas att det blir uppskattat ändå och att folk fattar att det är så det är med 2 vilda 1½-åringar.

Svar på tråden Minnas tjejer X