• Tina och Fredrik

Valp som gnager på väggen och äter upp listerna!!!!

Har en valp på snart 14 veckor som har börjat att äta upp våra väggar!!! och hörnet på listerna vill han gärna äta upp. Ser inte så fint ut direkt och jag undrar hur jag ska få honom att sluta.
    han har tuggpinnar han tuggar på så det är inget brist på tuggbara saker direkt.

• Svar på tråden Valp som gnager på väggen och äter upp listerna!!!!
  • storhumlan

Köp andra tuggpinnar.
    Köp repknutar som han kan bita i.

Läderbollar

Han får absolut inte tugga på lister det är ju behandlat trä

• VulgusProfanum

Korrigera direkt när valpen börjar att tugga.
    Är den understimulerad eller överstressad?

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • Tina och Fredrik

jag tycker inte att han verkar stressad och understimulerad är han defenetivt inte. Allt annat funkar jättebra, är redan rumsren och är jätteduktig.
    Han var på väg att gnaga igen men jag sa nej och han gick därifrån.
    Hoppas att det är någon fix ide´som går över.

• Tina och Fredrik

jag VET ju inte att han är understimulerad men jag tycker inte att han borde vara det med allt han och vi gör.
    Vad gör en hund understimulerad?
    Han är pudel/jack russel.

• VulgusProfanum
    Tina och Fredrik skrev 2008-11-23 12:11:31 följande:
    jag tycker inte att han verkar stressad och understimulerad är han defenetivt inte. Allt annat funkar jättebra, är redan rumsren och är jätteduktig. Han var på väg att gnaga igen men jag sa nej och han gick därifrån. Hoppas att det är någon fix ide´som går över.
    Det kan vara en period
    Det brukar gå över och speciellt om man är på valpen direkt och avleder.
    Ibland kan det vara så att valpen har kommit på att just det där hörnet kliiiar så gott på tänderna och därför envisas med att använda just detta som avrivare.
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • Tina och Fredrik

Ja man får hoppas det:D

• TheMilky

Vi köpte Stop och Väx på apoteket och smörjde in, funkade för oss.

• Tina och Fredrik

Ok, tack för tipset:)

• Loup Garou

Munvatten är också sånt som man kan använda hundar brukar inte gilla tandkräm eller munvatten (alldels för frächt för dem *s*)
    Ge honom lite mental stimulans innomhus lite då och då dock inte för ofta för inne (så har vi det iaf) så är det inget bus och lek som gäller. Men är man liten kan man behöva lite mer av den varan till en början!

Jackrussel är ju inte direkt kände för att vara lugna soffprydnader direkt, de har en förmåga och ställa till en hel del rackartyg iof är det ju så med alla valpar, men vissa raser har en större benägenhet till det

• Fam SuorantaDahl
    Tina och Fredrik skrev 2008-11-23 13:17:24 följande:
    jag VET ju inte att han är understimulerad men jag tycker inte att han borde vara det med allt han och vi gör.Vad gör en hund understimulerad?Han är pudel/jack russel.
    När t.ex. hunden inte får använda huvudet tillräckligt & en Jack Russel behöder ju MYCKE hjärngympa, men de vet ni väl redan Hur mycke tränar ni me hunden??
  • Tina och Fredrik

Nu tränar jag mycket basic som sitt,ligg och stanna. Annars så brukar jag gömma godis lite var stans som han får leta efter, han hittar dom alltid om inte en viss liten son här hemma lyckas få tag i en, smaskens ha ha. Han är ju inte så gammal än.
    Han lär sig otroligt snabbt så han kanske blir uttråkad snabbt??

• elvinaOstefan

köp "fy spray" och spraya på de ställen han tuggar. Och se till att alltid ha tuggben7leksaker tillgängliga för honom =)

Devin, det finaste vi har ♥
  • miaols

jag har med en valp på 6 månadet jag använder ättika sprit på tapeten o de hjälper!prova de i stället hoppas de går bra/mia

• 3barnsmor35

Min dobbe tuggade igenom en vägg, det var en fas o det gick över

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090624
  • Tina och Fredrik

Tack så mycket för alla tips! jag ska testa alla ha ha

• frulan

Han kanske är överstimulerad då?!
    En bra sak att göra (och superviktig) är passivitetsövningar.
    En valp vet inte alltid riktigt när det är dags att slappna av och därför måste man hjälpa dem
    Det är ju bl a därför man inte ska gå långa promenader m.m. Visst valpen följer med, men det är ju för att den inte vill vara utan er. Egentligen orkar den inte

Sen kliar det ju säkert i tänderna och då vill man gnaga på saker
    Prova att stoppa en fuktig handduk i frysen och låt sen plutten tugga på den.

• love actually

Mina föräldrars pudel gjorde så när hon var valp. Prova med stopp & väx eller lite vitpeppar.

Sofie 20070209 - Charlie 20080117
Svar på tråden Valp som gnager på väggen och äter upp listerna!!!!