• allakantralla

Armeringsjärn i hela j**la vägghelv**et!

Skulle sätta upp en vägglampa i en vägg jag tidigare inte borrat i. Fine.

Börjar borra (slagborr, rätt borr) och det tar stopp. OK, tänker jag, armeringsjärn. Så jag börjar borra lite längre upp, men nähä, stopp igen. Mer armeringsjärn. Flyttar någon decimeter ner och åt sidan (försöker verkligen undvika armeringen) men HEHEJDÅ!!

8 snygga, lite asymetriska hål i väggen, grunda jävla hål som det inte går att använda till något annat än att peta in snorkråkor i!

Sambon helt sur (han vägrar borra, envisas istället med att typ nåla upp saker på väggarna, hyllor, speglar, ja you name it) och säger: "Men det BRUKAR väl bli såhär när du borrar!"

Jag kan väl inte hjälpa att det är armeringsjärn överallt?

Så, till mina mer sansade frågor:
    1) Finns det något smart sätt att upptäcka var i väggen det är armeringsjärn? (Har provat med knackmetoden - fungerar inte)

2) Vad tusan ska jag göra med alla hål i väggen? För tillfället har jag knött in cigarettfilter för att dölja, funkar sådär kan jag säga.

HJÄLP!

• Svar på tråden Armeringsjärn i hela j**la vägghelv**et!
  • Mia med 4 pojkar

det finns en mätare att köpa ( eller hyra, hör på järnaffären ) som signalerar var det finns armering eller reglar i väggen. Kommer inte ihåg vad den heter bara...
    Angående hålen blir det nog till att spackla tyvärr :(

• Tygtiiger

För att hitta armeringsjärnen kan du knyta fast en ordentlig magnet (vi tog magneterna ur en kasserad hårddisk) i ett snöre och pendla den längs väggen. Den fastnar på armeringsjärnen! Om du håller i den och drar försiktigt längs med väggen så känner du var den fäster och var det är glapp.

Hålen: om det är en målad vägg så spackla, slipa och måla över hålen (slipa jävelnoga) och om det är en tapetserad vägg så... är det väl kört. Spackla och måla kan man alltid, men när du ska borra nästa hål så skär ett kryss i tapeten och vik undan flikarna innan du borrar, så kan du bara vika tillbaka krysset sedan om det blir fel.

• allakantralla

TAck tack för hjälpen! Ska genast skaffa supermagneter eller mätare!

Tyvärr är väggen tapetserad. Men nu får vi måla om istället! HUrra!

• Thursday

Regelsökare heter mojucken om jag inte missminner mig. En fantastisk pryl. Ta en lite flottare modell så hittar den elledningar också.

• mimmi 1

om tapeterna är ljusa, så kan det funka med potatismjöl..
    ett sånt där bra knep!!

• allakantralla

Idispidis: Toppen! en sån vill jag ha!

Mimmi 1: Vilket otroligt bra hushållsknep! Ska genast fixa.

Hurra, nu har jag fått precis såna tips jag behöver. Då blir sambon glad och inte sur! (Och jag med).

• Thursday
    allakantralla skrev 2008-11-23 22:11:44 följande:
    Idispidis: Toppen! en sån vill jag ha!Mimmi 1: Vilket otroligt bra hushållsknep! Ska genast fixa.Hurra, nu har jag fått precis såna tips jag behöver. Då blir sambon glad och inte sur! (Och jag med).
    Och så får man köpa en skojig pryl på byggvaruhuset också, sånt blir man alltid glad av!
Svar på tråden Armeringsjärn i hela j**la vägghelv**et!