• decemberbabe

ang sgi och taket...

Hej.. En fråga om försäkringskassan...

ja fick hem ett beslut häromdan där det stod om inkomst och så... Jag har ca 350000 i årsinkomst, och då hade fk fastställt min sgi till 307500 per år. sen längre ner i förklaringen står det typ såhär:

"Taket för sjukpenninggrundande inkomst är 307 500 kr per år. Taket för beräkning av föräldrapenning är 410 000 kr per år"

Min fråga är: vad är skillnaden? Förälrapenningen räknas väl ut baserat på sgi? Om det nu är nån skillnad så är det ju föräldrapenning jag sökt, varför har de då satt min sgi till det lägre taket när jag ännu inte slagit i det högre taket?

nån som förstår frågan och vet svaret?? :)

• Svar på tråden ang sgi och taket...
  • Pian80

Jag skulle också gärna vilja veta... Ligger i samma område som du gällande lön.

• Almond

Jag blev också förvirrad då jag fick ett sådant här beslut i dagarna, så jag ringde och frågade. Jag fick också sjukpenninggrundande inkomst 307 500 kr. Tjänar det dubbla så jag blev orolig att jag inte skulle få ut ens upp till taket i föräldrapeng.
    Så här uppfattade jag det hela: årsinkomsten är den som det beräknas föräldrapeng på (det taket är ju högre). Och sjukpenningnivån är den man får om man är sjuk.

• decemberbabe

hmm.. men ja har fattat det som att föräldrapenningen beräknas på den sgi man har, så står det ju på fk:s hemsida.. och eftersom de vet att det är föräldrapenning man söker borde de ju gå efter det högre taket i så fall.. ja måste kanske ringa o fråga ja med...

• Almond

mm, det var inte helt tydligt. Men mannen jag pratade med lugnade mig och sa att jag skulle få ersättning upp till taket i föräldrapeng.

• pussgurkan86

man har 480 dagar sammanlagt. 390 dagar är sgi (sjukpenningsgrundande) och dom ytterligare 90 dagar är det föräldrarpenning man får.

står så på deras hemsida

• decemberbabe

men det blir ju jättekonstigt, för de 90 dagarna kallas ju lägstadagar" och de är väl värda 180 kr styck oavsett inkomst? så har jag iaf fattat det...

• pussgurkan86

jag vet inte faktiskt. hade för mig det iaf men ringin till fk och fråga. dom vet nog bättre.

• BejbyBoo

Det här är lite krångligt, men FK har två olika tak, ett för föräldrapenning och ett för sjukpenning.
    Taket för föräldrapenning är högre än sjukpenning.
    Så, det som står i ditt papper är att om du blir sjukskriven eller vab-ar så får du 80% av det lägre taket, när du är föräldraledig får du 80% av din lön (eftersom den inte slår i taket).

Av någon korkad anledning använder FK samma term (sgi) för båda, när det egentligen är SGI - sjukpenninggrundande och FGI - föräldrapenninggrundande.

Hoppas du blev lite klokare..!

Ärtan, vår ärta - du är sannerligen ett mirakel!
  • decemberbabe

AHHH!!! nu förstår jag... TACK!

• Almond

Från www.forsakringskassan.se/fakta/fp/ :

"Sjukpenning- och grundnivån gäller i 390 dagar, och de första 180 dagarna som betalas ut för ett barn är alltid dagar på sjukpenning- eller grundnivå. Också de dagar som är reserverade för var och en av föräldrarna är på sjukpenning- eller grundnivå.
    Den tredje ersättningsnivån kallas lägstanivå och gäller för 90 dagar. Lägstanivån är 180 kronor per dag för barn födda 1 juli 2006 och senare och 60 kronor per dag för barn födda före 1 juli 2006. Det betyder att i många fall ger grundnivå och lägstanivå samma ersättning."

Från www.forsakringskassan.se/fakta/sgi_anstalld/ :

"När Försäkringskassan räknar ut hur mycket du får i föräldrapenning räknar vi med inkomster ända upp till tio prisbasbelopp, vilket 2008 blir 410 000 kronor. Med föräldrapenningen får du alltså bättre kompensation för ditt inkomstbortfall om du har höga inkomster."

• decemberbabe

hmm.. det blir så konstigt när de först säger att sjukpeningnivån gäller i 390 dagar och att den är 7,5 prisbasbelopp och sen i nästa stycke babblar om att föräldrapenningen räknas med ett tak på 10 prisbasbelopp.. men jag tror att jag fattar skillnaden i alla fall.. det visar sig väl när första ersättningen kommer..

• Floppan67

SGI för sjukpenning, 10 pappadagar och vård av barn beräknas på max 7.5 basbelopp.
    Dagersättningen blir (Årsinkomst X  0.80) /årsarbetstid. 
    exempel för anställd med 25 000 kr/månad och arbetar 5 dagar/vecka
    Årsinkomst 300 000 kr X 0.80 = 240 000 / 260 dagar = ca 923 kr/dag i ersättning och man utbetalar enbart för de dagar man skulle ha arbetat.

SGI för föräldrapenning beräknas på max 10 basbelopp.
    Dagersättning blir (Årsinkomst X 0.80) / 365
    exempel för anställd med 25 000 kr/månad och arbetar 5 dagar/vecka
    Årsinkomst 300 000 kr 0.80 = 240 000 / 365 = ca 657 kr /dag och man väljer själv hur många dagar/vecka man vill ta ut ersättning för. Om man vill ha ut 80% av sin SGI måste man ta ut 7 dagar/vecka.

Sen ska det även tilläggas att det räknas bort ca 0.03% i nån kvot som regeringen bestämt att det ska räknas av på SGI.....

• decemberbabe

aha, så man delar den "riktiga" SGI:n i årsarbetstid (normalt 260 dagar) och föräldrapenningsSGI:n i antal dagar på året... det förklarar en del av mina funderingar kring pappadagarna... lär mig mer och mer nu, men tycker nog att försäkringskassan har en svårförståelig hemsida för jag har inte fattat nåt av det här innan fast jag läst igenom informationen vid tre olika tillfällen..

Svar på tråden ang sgi och taket...