Inlägg från: decemberbabe |Visa alla inlägg
  • decemberbabe

ang sgi och taket...

Hej.. En fråga om försäkringskassan...

ja fick hem ett beslut häromdan där det stod om inkomst och så... Jag har ca 350000 i årsinkomst, och då hade fk fastställt min sgi till 307500 per år. sen längre ner i förklaringen står det typ såhär:

"Taket för sjukpenninggrundande inkomst är 307 500 kr per år. Taket för beräkning av föräldrapenning är 410 000 kr per år"

Min fråga är: vad är skillnaden? Förälrapenningen räknas väl ut baserat på sgi? Om det nu är nån skillnad så är det ju föräldrapenning jag sökt, varför har de då satt min sgi till det lägre taket när jag ännu inte slagit i det högre taket?

nån som förstår frågan och vet svaret?? :)

• Svar på tråden ang sgi och taket...
  • decemberbabe

hmm.. men ja har fattat det som att föräldrapenningen beräknas på den sgi man har, så står det ju på fk:s hemsida.. och eftersom de vet att det är föräldrapenning man söker borde de ju gå efter det högre taket i så fall.. ja måste kanske ringa o fråga ja med...

• decemberbabe

men det blir ju jättekonstigt, för de 90 dagarna kallas ju lägstadagar" och de är väl värda 180 kr styck oavsett inkomst? så har jag iaf fattat det...

• decemberbabe

AHHH!!! nu förstår jag... TACK!

• decemberbabe

hmm.. det blir så konstigt när de först säger att sjukpeningnivån gäller i 390 dagar och att den är 7,5 prisbasbelopp och sen i nästa stycke babblar om att föräldrapenningen räknas med ett tak på 10 prisbasbelopp.. men jag tror att jag fattar skillnaden i alla fall.. det visar sig väl när första ersättningen kommer..

• decemberbabe

aha, så man delar den "riktiga" SGI:n i årsarbetstid (normalt 260 dagar) och föräldrapenningsSGI:n i antal dagar på året... det förklarar en del av mina funderingar kring pappadagarna... lär mig mer och mer nu, men tycker nog att försäkringskassan har en svårförståelig hemsida för jag har inte fattat nåt av det här innan fast jag läst igenom informationen vid tre olika tillfällen..

Svar på tråden ang sgi och taket...