• Lillajag1979

Någon som har ett BRA recept på saftiga lussebullar???

Som rubriken lyder.

• Svar på tråden Någon som har ett BRA recept på saftiga lussebullar???
  • Petronilla

När Tom var mjölkallergisk bytte jag ut smöret mot milda mjölkfritt och mjölken mot havremjölk. Det blev väldigt mycket godare. sen är tipset att frysa in dem direkt och bara tina upp så många man vill ha. då får man en nybakad känsla varje gång!

• Lillajag1979
    Petronilla skrev 2008-11-24 09:01:12 följande:
    När Tom var mjölkallergisk bytte jag ut smöret mot milda mjölkfritt och mjölken mot havremjölk. Det blev väldigt mycket godare. sen är tipset att frysa in dem direkt och bara tina upp så många man vill ha. då får man en nybakad känsla varje gång!
    Aha! Tack!
  • lillamaa

har hört att man ska knåda degen väldigt länge och ordentligt.
    att de misslyckas för många pga det.

• AA aa

ARLAS med Kesella är bra!

Hela köket doftar av nybakade lussebullar. Här är receptet!

Ingredienser
    ca 35 st
    50 g jäst
    100 g smör
    5 dl mjölk
    250 g Arlaköket Kesella kvarg lätt
    2 påsar saffran, 1 g
    1 1/2 dl socker
    1/2 tsk salt
    ca 17 dl mjöl

Garnering:
    russin

Pensling:
    1 ägg Gör så här
    Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Arlaköket Kesella kvarg lätt, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 35 kusar eller fantasifigurer. Lägg dem på smorda plåtar. Garnera med russin. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 5-8 min. Stora figurer gräddas i 200 grader i 10-15 min.

• AA aa

Hela köket... stod alltså på ARLAs hemsida där jag klistrade in recepten från. Riktigt så käck är jag inte.

• Sallisen

Jag säger bara: Kesella i degen!!

• Terryleene
    AA aa skrev 2008-11-24 09:06:26 följande:
    Hela köket... stod alltså på ARLAs hemsida där jag klistrade in recepten från. Riktigt så käck är jag inte.
    Det där garvade jag högt åt .
Svar på tråden Någon som har ett BRA recept på saftiga lussebullar???