• Tänkaren73

Hur mycket fosterrörelser känner ni i vecka 22?

Jag är idag i vecka 21+2 och har kunnat känna fosterrörelser under ett par veckor, vilket känns jättehärligt! I början kände jag ganska mycket och ofta (i vart fall ett par gånger dagligen), men nu tycker jag att det emellanåt dröjer väldigt länge mellan gångerna, ibland uppåt ett dygn. Hur mycket fosterrörelser känner ni andra som är ungefär lika långt gångna (hur ofta och hur starkt)? Jag kan tillägga att det var en mycket livlig baby på ultraljudet i vecka 17, så jag tycker att jag borde känna av den rätt ordentligt.

• Svar på tråden Hur mycket fosterrörelser känner ni i vecka 22?
  • ToKar

Jag har känt min bebis varje dag sen vecka 17. Nu när jag är i vecka 24 så börjar jag fundera om den någonsin sover, har moderkakan i bakvägg...

Snart så kommer du säkert känna ännu mer. Men man blir, tro det eller ej, tillslut lite trött på allt bök där inne...

• Lobro

Jag har en ganska livlig krabat därinne!
    Jag är i v22 med moderkakan i framvägg. Jag började känna i v18 och sen har det vart full fart varje dag!
    Hårdare och hårdare blir det oxå!
    Sambon kände utanpå magen i v20 så det var ganska tidigt denna gång mot förra då han kände i v23-24!

• Biancha

jag är i vecka 16+5 (vecka 17), och jag känner mycket bonkande varje dag,.. och natt. kan tro att de är grovrenovering i magen, hehe.

otroligt kul o läsa att ni som är några veckor längre bara känner det mer o mer, för det är så otroligt skönt att få den bekräftelsen av bebisen.

kan tillägga att jag inte vart på ul-ljud ännu

• Tänkaren73

Nu blev jag faktiskt lite orolig. Jag har dessutom moderkakan i bakvägg så jag borde ju känna mycket. Vi ska inte till BM på första besöket förrän nästa fredag, så det kanske är bäst att jag kollar upp detta innan dess.

• Cam82

Jag tror inte att du behöver vara orolig, de säger att from vecka 25 tror jag det är så skall man känna bebisen varje dag, jag är i vecka 23 from imorgon, jag känner bebisen många ggr per dag, började känna sparkar i slutet av vecka 20, dock inte jättehårda sparkar, men det blir tydligare för varje dag, det känns inte utanpå ännu, jag har moderkakan i framvägg.

• team75

Jag är i vecka 22 och har precis samma fundering. Igår kände jag inget alls av vår lilla groda, på hela dagen. Idag har jag endast känt små puffar. Jag har moderkakan i framvägg men har tidigare känt av sparkar mer än vad jag gör nu. Tror dock inte det är något som är fel då den kanske har en liten viloperiod

Kanske det beror på hur vi själva mår som bär barnet.
    Men är du orolig så ska du definitvt kontakta din BM så du stillar din oro.
    Kram

• Swea80
    Tänkaren73 skrev 2008-11-24 12:02:49 följande:
    Nu blev jag faktiskt lite orolig. Jag har dessutom moderkakan i bakvägg så jag borde ju känna mycket. Vi ska inte till BM på första besöket förrän nästa fredag, så det kanske är bäst att jag kollar upp detta innan dess.
    Oroa dig inte!
    Jag var i v.22 när jag var van och få rejäla sparkar i magen flera gånger om dagen,
    sen kände jag bara små små knuffar en dag och nästa inget alls, hur jag än puttade på magen och drack kallt och åt sött. Så jag ringde till förlossningen (kvällstid) för var orolig och ville inte va det hela helgen. Fick komma in på CTG och bebben hade fullt sjå där inne.. hjärtat slog och rörelsemönstret var väldigt aktivt.
    Jag fick förklaringen, att det fortfarande finns MASSOR med plats för bebben och röra sig så dom kan ligga långt bak eller på sätt där det inte känns så mycket. Så det kanske är så det är för dig.

Prova drick KALLT vatten och böka med magen sen lägger du dig ner. Händer inget alls.. ja men ring förlossningen så kan dom dra en CTG remsa på dig för och kolla läget.
  • Mummyfied

Jag är också i vecka 22 och har känt fosterrörelser sen vecka 14. Nu förtiden sparkar barnet rätt mycket varje dag, mer om kvällarna och på morgonen, men även under dagarna och det känns riktigt mycket.

• LillYmer

Är i v.22 och känner av en tydligt mönster på dygnsrytmen nu. Lillgrisen är vaken på mornar, kvällar och sparkar även mitt på dagen när jag sätter mej ner nånstans eller lägger mig på soffan.

Men förra veckan kändes rörelserna bara pytte pytte lite. Sen när jag låg i sängen i lördags morse så kändes det som en stor blåval vältrade runt sig där inne. Inga sparkar utan en stor vändning. Sen blev det kraft i sparkarna igen!!
    Så styrkan och mängden beror nog helt på vilket håll bebisen ligger vänd. Upp eller ner, framåt eller bakåt.

Svar på tråden Hur mycket fosterrörelser känner ni i vecka 22?