• Pysseltossa

Fick ej boka privat ultraljud

Jag är gravid i vecka 7+3 och vill boka ett privat VUL då jag inte vill vänta till v18.

Är lite extra orolig då en kompis visade sig ha fått missfall i vecka 5 utan att märka något, uppdagades i v 10.

Men när jag ringde ultragyn vid odenplan sa dom att i och med att jag är inskriven (har varit på hälsosamtal är det samma sak?) på en MVC måste dom ha en remiss för att ta emot mig.

Någon annan som bokat VUL privat i Stockholm som kan vägleda mig? Vill inte berätta för familjen innan jag sett att det faktiskt är någonting som lever därinne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-28 15:10
    Har idag varit hos ultraljudsbarnmorskorna som var supertrevliga! Vi fick se hjätaktviteten och allt såg jättebra ut. Dock så var det inte ett VUL utan hon gjorde utanpå.

• Svar på tråden Fick ej boka privat ultraljud
  • arkeologitjejen

Om du inte har några kroppsliga skäl till din oro så ring MamaMia och kolla med dem. Om du är orolig av något kroppsligt skäl (värk, blödning eller vad det nu kan vara) så åk till gynakuten och gör ett VUL hos dem.

Mamma till Linnea, född mars 2008.
  • längtar hoppas

Låter super underligt! Bor visserligen inte i Sthlm, men hos min privata gyn i Uppsala så sa han att eftersom jag haft ett missfall innan så skulle jag komma på koll i v 8, 10 samt 12. Efter v 12 är det så liten risk. Hos BM har man ju ingen aning om fostret lever förrän i v 18 när man går på UL. Låter jätte underligt det där, du betalar ju själv för ett VUL, borde inte de lägga sig i att du varit på inskrivning!

• Pysseltossa

I och med att jag inte har nån fysisk anledning utan bara är orolig vill jag ju inte ta kontakt med gynakuten. Ska kolla med mamma mia om jag kan få göra det där.

• Ellisizza

Jag bor också i stockholm och skulle precis som du vilja göra ett VUL för att se att allt är ok. Är ännu bara i vecka 6 (5+1) så det får vänta ett tag.

Om du lyckas boka en tid någonstans får du gärna tipsa mig så jag vet var man kan vända sig

• ToKar

Ultraljud kan skada barnet i tidig graviditet. Därför man bara gör det om man misstänker MF. Min mamma är barnmorska och är emot all privat UL pga av de okända och kända riskerna. Man bor gå när det är absolut nödvändigt. Om man har jätteont dvs...

• vhdbrud

Jag bor i Stockholm men jag ringde till en gynekolog och bokade tid så för att få svar. Jag hade fått blödningar innan dock men fick tid hyffsat fort ändå. Även om jag inte blödde så fick jag komma in om jag ville sa dom. Så prova ring en gynekolog ist.

• Nirre

Om du är jätteorolig och tycker det är värt pengarna kan man göra UL efter 8 fullgångna veckor på Tittut på östermalm. Jag var där och de konstaterade att jag var i 8+4 då, såg en liten böna med tickande hjärta. Kostar 900 kr, men för mig var det värt det...

• AnneSophie
    ToKar skrev 2008-11-24 15:31:10 följande:
    Ultraljud kan skada barnet i tidig graviditet. Därför man bara gör det om man misstänker MF. Min mamma är barnmorska och är emot all privat UL pga av de okända och kända riskerna. Man bor gå när det är absolut nödvändigt. Om man har jätteont dvs...
    Ultraljud bedöms inte vara farligt. Så sådan information är lite onödig att sprida.

TS, det finns flera privata alternativ, dvs kliniker, dit du kan vända dig. Du kan också kontakta privata gynekologer och fråga om dom utför VUL.
    «

»
  • SallyK

Jättetråkigt att skriva såna här inlägg utan annan referens än mamma. Vilka är hennes källor?

ToKar skrev 2008-11-24 15:31:10 följande:
  • Pst

Jag är i samma situation som TS och undrar om man kan söka för UL hos en privat klinik när man redan är inskriven hos allmäna sjukvården?

Svar på tråden Fick ej boka privat ultraljud