• Anonym

Vad ska vi göra för roliga saker för att få tiden att gå? Behöver tips på vad man kan göra på dagarna med sin sambo!!

För ca en månad sen förlorade jag jobbet på grund av den rådande lågkonjunkturen och för 2 veckor sedan var det min sambos tur. Nu sitter vi hemma på dagarna och gör ingenting alls, och att gå från att vara sysselsatt till att bli understimulerad är ingen höjdare. Det tär på vårt förhållande att vi hela tiden bara sitter antingen i soffan eller framför datorn och nu har det verkligen blivit ett problem. Vi ser ingen glädje i att hitta på saker längre och allt känns bara öken. Vi har absolut inget att göra på dagarna, den ena framför datorn och den andra framför tvn. Blir så less!
    Vi bor i en liten by med bara ICA och Konsum så det finns inget att göra alls här heller! Vi väntar vårt första barn i januari och som det ser ut nu kommer vi att vara hemma fram till dess.
    Vad kan man göra på dagarna? Vill inte döda förhållandet!
    Jag behöver tips på roliga saker som man kan göra utan att åka någonstans..

Bio, badhus och liknande aktiviteter är uteslutna, då vi inte har tillgång till det inom ett avstånd på typ 20 mil..
    Och våra vänner jobbar ju på dagarna så det är inte heller något alternativ.

HJÄLP!

• Svar på tråden Vad ska vi göra för roliga saker för att få tiden att gå? Behöver tips på vad man kan göra på dagarna med sin sambo!!
  • Jennie H

Först vill jag bara beklaga att ni mist era jobb, tråkigt...

Gå på långa härliga promenader? Kanske ta med er lite fika och sätt er på något berg eller något! Tror att det är jätte bra om man kommer ut i friska luften!

Åk till något köpcentrum som inte ligger för långt bort kanske? Ikea??

Börja träna tillsammans??

Hitta en gemensam hobby som ni kan pyssla med!

Nä, jag vet inte, jätte svårt. Tycker själv att det är svårt att hitta på saker ibland.

Lycka till!

• Anonym (ix)

ni kan spela spel, det e alltid kul att fördriva tid med. jag e själv hemma och är mamma ledig. min sambo fick jobb dagen innan vår son föddes så jag känner igen mig lite. promenader, bra att gå innan förlossningen med. scrapbok eller va det heter kan vara kul att göra ihop med. hoppas det löser sig för er . och trist det där med att ni vart arbetslösa med. lycka till med bebisen oxå

• Anonym

Tack för alla tips :) Idag föreslog jag att vi skulle ut och gå en sväng, sagt och gjort. Men när man kommer hem vet man ju inte vad man ska göra, så det slutade med att en hamnade framför datan och en framför tvn som vanligt. Har tagit upp det här med min sambo och jag klagar hela tiden på att vi aldrig har något att göra, men han verkar snarare nöjd med situationen samtidigt som vi bråkar så otroligt ofta nu för tiden eftersom vi är så tätt inpå varandra dag och natt.
    Han kan sitta och säga att allt är så tråkigt, det finns inget att göra, men när jag kommer med ett förslag så tycker han att det låter tråkigt, eller jobbigt eller att vi inte har mycket pengar osv.
    Trist att det ska vara såhär!
    Föreslog att vi skulle fara någonstans med bilen och se något annat för en gångs skull, fick till svar "jaha, och vars hade du tänkt att vi skulle åka då?? Tycker bara det kändes onödigt och slösa bensinpengar för att vi är uttråkade"
    Kul!

• NadiaMi

Börja preppa lite inför barnet kanske?

Har ni tänkt göra iordning ett rum, fixa en hörna för barnets saker, möblera om lite för att fixa en lekhörna mm så har ni ju gott om tid att planera ut det riktigt bra nu när ni båda är hemma.
    Och t.ex. en gammal byrå kan bli superfin med lite färg. En provburk kostar inte mycket och räcker långt om det är något litet som ska målas.

Promenader är bra både för att få tiden att gå, för att få frisk luft och för att aktivera kroppen, plus att en daglig promenad hjälper till att "ruta in dagen" lite så det slipper bli ett enda långt väntande från morgon till kväll.
    Och strukturera upp hemma-fixandet. Städa toan på torsdagar, hallen på tisdagar, gå igenom garderoberna eller andra saker nu när ni har tid så ni kan rensa ut gammalt och göra plats för nytt, eller kan laga upp sådant som behöver fixas.

Det är inte heller roligt att nöta på varandra, så minsta lilla struktur ni kan få in borde hjälpa.
    Kanske dela upp köket lite och laga mat varannan kväll? Medan den andra får göra något annat under tiden utan att det kastas några sura blickar...

• Anonym

Söka jobb? Kanske inte världens roligaste men det är ju den långsiktiga lösningen på problemet.

• Anonym

Sy barnkläder,sy gardiner, sticka till bebben????

• Bridgett

Sy bebislakan och -örngott av gamla, mjuka lakan. Tvättlappar kan man göra av vältvättade handdukar, bara sicksacka runt.

Läs böcker, har ni långt till bibliotek kanske ni kan låna av någon.

• Anonym

Plugga? Finns vissa distanskurser man kan hoppa på närsomhelst.

• Anonym (tv)

Ni kanske kan göra ett scema för olika aktiviteter på vardagarna? Ex:
    *Måndagar -
    - uppstigning kl. 8.30
    - skogspromenad kl. 9-11
    - lunch kl. 11
    - jobbsökande kl. 12-14
    - eftermiddagsfika kl. 14
    - kortspel kl. 14.30 - 15.30
    - gemensamt jobbsökande vid datorn kl. 15.30- 16.30
    - middag kl. 16.30

Om man planerar sina dagar (måndag till fredag så brukar det bli lättare att uppskata kvällar och helger.

Tråkigt att ni förlorade era jobb!

• Anonym

tack för alla svar! ska ta några förslag och se om det blir bättre.
    det med att strukturera upp dagarna är ju en bra idé, men jag skulle vilja hitta på något roligt också, nån aktivitet man kan göra hemma till exempel.

Svar på tråden Vad ska vi göra för roliga saker för att få tiden att gå? Behöver tips på vad man kan göra på dagarna med sin sambo!!