• mariah2

Några frågor till er som semestrat i Grekland

Planerar en familjesemester till Grekland. Vi prioriterar vacker miljö, vackra badstränder, värme, gärna möjlighet att kunna snorkla, inget krav men det är ju mer exotiskt om det inte är så försvenskat. Det finns så mycket info. på Internet så jag vet inte var jag ska börja, sitter bara och bläddrar mellan alla sidor. Skulle bli så tacksam av personliga erfarenheter.

1)Det finns många semesterorter/öar. Var har du varit? Kan
    du rekommendera detta "ställe"

2) Något speciellt boende, hotell eller Lägenhet?

3) När åkte du? Hur var vädret?

4)Vad fanns att göra? Dagsutflykter, sevärdheter...???

5) All inclusive eller inte?

• Svar på tråden Några frågor till er som semestrat i Grekland
  • Uncovered

1. Kreta! Varit där flera gånger och har allt ni ville ha =)

2. Bor alltid i lägenheter, ingen spec att rekommendera

3. Sensommaren brukar jag åka, inte för varmt utan bara väldigt varmt :D Soool!

4. Finns massor att göra!

5. Kör aldrig all inclusive, man vet aldrig hur bra det är. Tar dock med frukost =)

• Caranlachiel

Planerar en familjesemester till Grekland. Vi prioriterar vacker miljö, vackra badstränder, värme, gärna möjlighet att kunna snorkla, inget krav men det är ju mer exotiskt om det inte är så försvenskat. Det finns så mycket info. på Internet så jag vet inte var jag ska börja, sitter bara och bläddrar mellan alla sidor. Skulle bli så tacksam av personliga erfarenheter.

1)Det finns många semesterorter/öar. Var har du varit? Kan du rekommendera detta "ställe"?
    Har varit på Kreta och Kos. Kos har ju rykte om sig att vara en partyö, men om dagarna sover alla festande ungdomar och på nätterna märker man inte av dem. Så man kan ha lika mycket familjesemester här! Men Kreta funkar ju alltid.

2) Något speciellt boende, hotell eller lägenhet?
    Vi tycker det är skönt att ha lägenhetshotell så att man kan laga till sin egen frukost. Slipper man den extra kostnaden det blir om man ska behöva äta frukost på restaurang varje dag.

Har åkt alltifrån april till september. Har alltid varit toppenfint väder. Lagom torrt och varmt Medelhavsklimat.

4) Vad fanns att göra? Dagsutflykter, sevärdheter...???
    Vi brukar bara hyra vespa och åka och se oss omkring. Det absolut bästa är att åka till småbyar där det inte finns några hotell och där grekerna själva bor. Se till att äta på de restauranger där grekerna äter - undvik plaststolar och ställen med foton på maten utanför, det är riktiga turistfällor. Maten är godast och billigast där grekerna äter. En kul grej vi gjorde en gång var att ta en dagskryssning. Väldigt mysigt att sola på däck och bada ute till havs. Men att bara glassa runt på en vespa är det bästa.

Inte. Förstår inte poängen med all inclusive. Då missar man ju den traditionella grekiska maten (blir aldrig samma sak på hotell som på små grekiska tavernor).

Vecka 24 - and counting! (BF 21 mars)
  • JazzKermit

1. Har varit på Kreta, Thassos och Lefkas. Kreta har haft mest turister och är kanske lättast om man reser med barn men Lefkas har en väldigt fin natur och en av stränderna där är nog min favoritplats på jorden hittills 2. Hotell, och så har vi handlat mat själva 3. Juni, då är det regningt här och 35 grader där! 4. Kreta var bäst på sevärdheter men själv är jag väldigt slapp på sånt när jag är på solsemester. Prova traktens alla honungs-sorter är nog för mig! 5. Inte, tråkigt och maten ute är billig och god och man kommer ut och träffar lite folk. (Nu blev jag sugen på att åka sjäv!)

• Tjoflöjt

Åk till Parga på fastlandet! Jättevacker liten stad, och inte i första hand en turistort. Det är bra standard på de flesta hotellen. Det finns fantastiska utflyktsmöjligheter, allt från den mytiska floden Styx till Korfu.

Jag skulle inte ta all inclusive.

• TinaElisabeth

1. Jag har varit på Korfu och Zakynthos. Båda öarna var väldigt vackra och det var lugna trevliga områden vi bodde i.  Jag kan helt klart rekommendera båda öarna.

2. Vi bodde på hotell med frukost på Korfu. Ganska värdelös frukost tyckte vi. Lägenhetshotell på Zakynthos, mycket bättre. SKönt att äta frukost på balkongen i lugn och ro tycker jag.

3. Korfu: Aug -99, värmebölja 42 grader i skuggan ett par dagar, lite drygt men såklart skönt oxå. Zakynthos sept -05 då hade vi normalt, skönt sommarväder 25-30 grader.

4. Korfu: Vi åkte på nån badtur med båt, till underbart fina platser. Grillad mat på stranden och så stannade vi till och badade i underbara laguner från båten. Vi åkte på nån båtresa och gick i land på en jättefin strand med att gammalt båtvrak på när vi var på Zakynthos (smugglers wrek). Supermysigt.

5. No inclusive

• filos

Är trogen Greklandsresenär med över 20 besök på detta underbara land!

1. Mina favoriter är Skopelos, Parga, Karpathos och Kalymnos. Kan rekommendera alla dessa varmt. Äkta, genuint Grekland!!!

2.Väljer nästan alltid att bo på ett lägenhetshotell. Det är bra att ha åtminstone kyllskåp.

3. Har besökt Grekland alla semestermånaderna. Juli och första halvan i augusti är oftast väldigt varma och det finns massvis med turister då. Sista veckan i augusti har blivit min personliga favorit. Då är det fortfarande varmt, regnar sällan, mindre turister och bättre priser än under högsäsong i restauranger och butiker! Även maj är mysig månad. Dock är vattnet rätt kallt då.

4. Hyr bil eller vespa och åk runt! Skopelos och Karpathos har fantastisk natur och fina stränder! På Skopelos är bil/vespa nästan ett måste! Från Skopelos kan man besöka andra öar över en dag (t.ex skiathos, alonisos) och åker man till karpathos är byn Olympos absolut värt ett besök. Parga ligger i fastlandet och det finns hur mycket som helst utflykstmöjligheter. Ön paxos utanför parga är mysig dagsutflykt.

5. Nej, absolut inte all inclusive!!!! Maten i Grekland är för mig halva resan. Gå till olika restauranger och beställ in massa smårätter (mezedes) som hela sällskapet delar!

Lycka till med valet! Hoppas ni får en fin resa.

• Marie IE B

du rekommendera detta "ställe"
    KRETA 1996 OCH 1997 - gillar ön mycket, den är stor och det finns mycket att se och göra
    Har bott i Kato Stalos och Analispsi
    KORFU 2002 - åker inte tillbaka, känns inte grekiskt på det sätt jag vill när jag åker till Grekland. Bodde i Kassiopi
    THASSOS 2004 - en liten mysig ö som jag gärna återvänder till. Bodde i Limenaria. Mest sol och bad, finns inte mycket att se och göra.

Har varierat, hotell första gången, lägenhet därefter

Alla gånger utom till Korfu har vi åkt i juli. Till Korfu var vi i slutet av augusti.
    Varmt och skönt !

Kreta: Elafonissi, Chrissy Island, Samariaravinen, Lassithiplatån, Knossos, Chania, vespaturer runt ön,
    Thassos & Korfu: vespaturer till olika stränder

Inte ! Charmen med att åka utomlands är att strosa omkring och välja restauranger och hitta sina egna små pärlor bortanför turiststråken.

• kassio

Jag har varit på Kreta, Lefkas, Naxos, Samos och Karpathos. Min Kreta-resa var inte så lyckad så jag har ingen längtan tillbaka dit och Samos föll jag inte för som de andra tre. Nästa gång jag åker till Grekland tänker jag mig Skopelos.

LEFKAS: En vacker ö med några av Greklands vackraste stränder (klappersten mest) på västsidan där dock turismen inte är så utbyggd, om man ska uppleva dessa stränder behöver man ha bil eller vespa för det finns dåligt med lokalbussar. Jag bodde i Nidri och det var en bra bas, stranden inte jämförbar med många andra på ön men det var ändå härligt att bo som vi gjorde tjugo meter från havet och få äta frukosten ute i trädgården precis vid stranden.

NAXOS: En ö som har allt utom charterflygplats vilket åtminstone för mig gör att det känns lite jobbigare att överväga resa dit med barn, trots detta är turismen relativt utbyggd men det är mycket båtluffare. Dock finns också en hel del mer genuint Grekland att hitta i byarna, och det finns mycket att utforska. Fantastiska sandstränder runt hela ön, skapligt utbyggd lokaltrafik om man inte vill/kan ha bil. Huvudorten Naxos Stad har en skaplig strand och vi tyckte det var perfekt att bo på kort gångavstånd från både stranden och staden med livlig hamnpromenad och smala gränder i den äldre delen.

SAMOS: Stor ö med vacker natur, skapliga stränder. Vet inte varför men jag föll inte riktigt för denna ö.

KARPATHOS: Härlig ö med mycket genuint grekiskt i behåll, turismen tar inte _så_ stor plats (ännu?). Relativt blåsigt, stranden i anslutning till huvudorten inte så mycket att hurra för.

2) Jag är lat så även om frukostarna inte brukar vara något att jubla över föredrar jag hotell. Priset verkar påverkas mer av andra faktorer, jag har i alla fall inte märkt att hotellboende generellt skulle vara särskilt mycket dyrare.

3) Samos mitten av maj -05 var faktiskt ingen höjdare vädermässigt, ett par mulna dagar och kallt i vattnet. Karpathos månadsskiftet maj/juni -08 perfekt väder med lite svalare kvällar och nätter, aningen kyligt i vattnet. Naxos månadsskiftet juli/augusti -04 varmt även på nätterna, varmt i vattnet. Lefkas slutet av september -03 perfekt väder med lite svalare kvällar och nätter (åskoväder över ön precis när vi lyfte från flygplatsen på väg hem!).

4) LEFKAS: De vackra stränderna, utflyktsbåt runt ön med strandhugg och över till Kefalonia, båt till den närliggande ön Meganisi (tar någon halvtimme) som dagsutflykt, huvudorten Lefkas Stad om man bor någon annan stans. NAXOS: De olika stränderna, huvudorten Naxos Stad med Portaran och Kastro (den gamla delen av staden), de olika byarna (Apirantos, Apollonas, Chalki med kitrondestilleriet t ex). SAMOS: De fina bergsbyarna (t ex Manolates och Drakei), vacker natur med t ex ett berömt vattenfall, en märklig tunnel som blivit ett museum, Samos Stad om man inte bor där, det finns dagsutflykter med båt över till Turkiet (dyrt!) men också badbåtar som tar en runt ön med ett par strandhugg. KARPATHOS: Utflykt till de olika stränderna med bil eller utflyktsbåt, dagstur till Olymbos, de små bergsbyarna (vi åkte lokalbuss, det var en upplevelse!).

5) Faktum är att jag efter den senaste resan som dottern var med på faktiskt snuddade vid tanken på all inclusive, vi beställde så mycket mat till henne som hon knappt rörde. Men egentligen inte, ändå.

Kolla in www.kalimera.nu om du inte redan hittat dit! Lycka till!

• mariah2

Tusen tack för alla utförliga svar, de kommer att vara till stor hjälp i vårt val av resmål

• stiletto

Har varit på Naxos, Syros, Milos, Koufonissi, Skiathos och Kreta.

Skiathos åkte vi till med charter, de andra öarna har vi båtluffat till och har därmed fixat boende på plats. Vi föredrar ju att fixa eget boende, i år var vi på Skiathos och halva känslan försvann för mig när man bara hörde svenska omkring sig när man satt på balkongen.

Skiathos: Fin ö som många fastnar för, vi tyckte dock att en vecka räckte. Var där första veckan i juni och det var redan smockat med folk, svenskar, danskar, engelsmän och irländare typ överallt Helt otrolig god mat och åker man hit får man inte missa att ta båten till Lalaria Beach, en stenstrand med otroligt klart vatten.

Naxos: har vi besökt i augusti och september, det sistnämnda att föredra då Naxos är en mycket populär ö. Bo gärna i Ag. Prokopios eller Ag. Anna ca 10 minuter med taxi eller buss från Naxos town, stränderna här är underbara.

Milos: en ganska liten ö där vi hade extremt svårt att hitta boende. Första natten fick vi hyra ett tält på campingen. En favoritö för oss. Missa INTE Sarakiniko, Tsigrado och Firipotamos. Men det är en väldigt lugn ö, inget partyliv alls.

Koufonissi: mycket populär bland barnfamiljer pga stränderna, är Milos lugn så är denna Ö...stendöd Byn består av en gata och ett fåtal restauranger, dessutom är det rätt dyrt på denna Ö då allt måste fraktas dit med båt (även färskvatten) Vattnet i duschen var lite saltigt. Sevärdheter? Nej.

Syros: Mycket fin Ö när man väl kommer på land, från färjan ser den lite trist ut men låt inte skenet bedra. Mycket affärer och restauranger. Vi bor i Kini på andra sidan av ön från huvudbyn. Lugnt och skönt utan att det blir för lugnt, här kan man även ligga i solstolen och få en iskall öl serverad direkt av näven, ljuvligt! Ta gärna bussen till den gamla delen av "huvudstan"

Kreta: Åk till sydsidan! Avskyr Chaniaområdet som många andra svenskar verkar tycka mycket bra om. Det är alldeles för turistigt och Chania old town? aldrig, aldrig igen! Vi var där över en dag, tredje veckan i september och jag har aldrig varit med om så mycket folk och tingeltangelaffärer.
    Missa inte Elafonissi! helt underbar strand. googla på bilder därifrån!

• stiletto

absolut inte all inclusive. Halva nöjet med en greklandsresa är maten och att titta på folk

• Znuttensfilt

Har bott på kreta och kan starkt rekomendera det .
    vackra stränder billiga hotell/ hus och bra stränder och massa kul för både barn och vuxna.

• Storråda

du rekommendera detta "ställe"? Rhodos och Kreta, men bara Kreta nyligen (förra året), så jag berättar om det.

Jag åkte med min då fyraåriga dotter och bodde på Hotell Menia i Agia Marina. Det var jättefint - inte lyxigt, men ett perfekt familjehotell.

I början på augusti. Det var MYCKET varmt (runt 35 grader i skuggan) och solen sken obarmhärtigt hela dagarna, men det var å andra sidan precis vad vi längtade efter också efter att den svenska sommaren hade regnat bort.

Det var så härligt att bada i poolerna och sitta vid havet, samt gå ut och äta en god måltid på någon restaurang direkt på stranden, att man eg. inte behövde några utflykter. Men vi åkte till Knossos en dag (arkeologiska utgrävningar från en 4.000 år gammal civilisation - mycket intressant!) och till Chania stad en dag (det var mysigt att äta lunch vid hamnen precis vid den turkiska moskéen, men annars så var det väldigt kommersiellt och mycket avgaser).

Vi hade inte det; jag har aldrig haft det. Jag är rädd för att maten ska vara dålig eller dåligt varierad. Då känner man kanske ändå att man måste äta den, bara för att få valuta för sina pengar. Dessutom tycker jag att det är en del av reseupplevelsen att leta efter nya, spännande restauranger varje dag.

Svar på tråden Några frågor till er som semestrat i Grekland