Jag har varit på Kreta, Lefkas, Naxos, Samos och Karpathos. Min Kreta-resa var inte så lyckad så jag har ingen längtan tillbaka dit och Samos föll jag inte för som de andra tre. Nästa gång jag åker till Grekland tänker jag mig Skopelos.
LEFKAS: En vacker ö med några av Greklands vackraste stränder (klappersten mest) på västsidan där dock turismen inte är så utbyggd, om man ska uppleva dessa stränder behöver man ha bil eller vespa för det finns dåligt med lokalbussar. Jag bodde i Nidri och det var en bra bas, stranden inte jämförbar med många andra på ön men det var ändå härligt att bo som vi gjorde tjugo meter från havet och få äta frukosten ute i trädgården precis vid stranden.
NAXOS: En ö som har allt utom charterflygplats vilket åtminstone för mig gör att det känns lite jobbigare att överväga resa dit med barn, trots detta är turismen relativt utbyggd men det är mycket båtluffare. Dock finns också en hel del mer genuint Grekland att hitta i byarna, och det finns mycket att utforska. Fantastiska sandstränder runt hela ön, skapligt utbyggd lokaltrafik om man inte vill/kan ha bil. Huvudorten Naxos Stad har en skaplig strand och vi tyckte det var perfekt att bo på kort gångavstånd från både stranden och staden med livlig hamnpromenad och smala gränder i den äldre delen.
SAMOS: Stor ö med vacker natur, skapliga stränder. Vet inte varför men jag föll inte riktigt för denna ö.
KARPATHOS: Härlig ö med mycket genuint grekiskt i behåll, turismen tar inte _så_ stor plats (ännu?). Relativt blåsigt, stranden i anslutning till huvudorten inte så mycket att hurra för.
2) Jag är lat så även om frukostarna inte brukar vara något att jubla över föredrar jag hotell. Priset verkar påverkas mer av andra faktorer, jag har i alla fall inte märkt att hotellboende generellt skulle vara särskilt mycket dyrare.
3) Samos mitten av maj -05 var faktiskt ingen höjdare vädermässigt, ett par mulna dagar och kallt i vattnet. Karpathos månadsskiftet maj/juni -08 perfekt väder med lite svalare kvällar och nätter, aningen kyligt i vattnet. Naxos månadsskiftet juli/augusti -04 varmt även på nätterna, varmt i vattnet. Lefkas slutet av september -03 perfekt väder med lite svalare kvällar och nätter (åskoväder över ön precis när vi lyfte från flygplatsen på väg hem!).
4) LEFKAS: De vackra stränderna, utflyktsbåt runt ön med strandhugg och över till Kefalonia, båt till den närliggande ön Meganisi (tar någon halvtimme) som dagsutflykt, huvudorten Lefkas Stad om man bor någon annan stans. NAXOS: De olika stränderna, huvudorten Naxos Stad med Portaran och Kastro (den gamla delen av staden), de olika byarna (Apirantos, Apollonas, Chalki med kitrondestilleriet t ex). SAMOS: De fina bergsbyarna (t ex Manolates och Drakei), vacker natur med t ex ett berömt vattenfall, en märklig tunnel som blivit ett museum, Samos Stad om man inte bor där, det finns dagsutflykter med båt över till Turkiet (dyrt!) men också badbåtar som tar en runt ön med ett par strandhugg. KARPATHOS: Utflykt till de olika stränderna med bil eller utflyktsbåt, dagstur till Olymbos, de små bergsbyarna (vi åkte lokalbuss, det var en upplevelse!).
5) Faktum är att jag efter den senaste resan som dottern var med på faktiskt snuddade vid tanken på all inclusive, vi beställde så mycket mat till henne som hon knappt rörde. Men egentligen inte, ändå.
Kolla in www.kalimera.nu om du inte redan hittat dit! Lycka till!