• Plingelina

Gott till glöggen?

I morgon kommer ett helt gäng hit och äter middag. Jag tänkte skippa förrätten och istället bjuda på glögg med några tilltugg. Men vad?
    Det ska alltså vara något som passar till glöggen men som inte är sött utan mer "förrätt". Har ni några goda, beprövade förslag?

• Svar på tråden Gott till glöggen?
  • k girl

Pepparkakor med blåmögelost är helt suveränt. Det passar jättefint ihop och i och med att blåmögelosten är stark och salt tar den liksom ut det söta i pepparkakan.

• Cinnamon girl

Pepparkakor med ost.

Fikon fyllda med fetaost eller valnötter.

• Pikku Enkeli
    k girl skrev 2008-11-24 15:45:17 följande:
    Pepparkakor med blåmögelost är helt suveränt. Det passar jättefint ihop och i och med att blåmögelosten är stark och salt tar den liksom ut det söta i pepparkakan.
    Jag gillar inte blåmögelost i vanliga fall, men på pepparkakor till glögg är det SÅÅÅ GOTT! 
    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • k girl

PikkuEnkeli: Visst är det! (jag älskar i och för sig blåmögelost. Särskilt stilton!)

Smördegsrullar med någon salt vällagrad ost - parmesan, västerbotten till exempel - som serveras med lite fikonmarmelad skulle nog vara rejält gott också.

• Plingelina

Åh, vilka bra tips! Tack!
    Fortsätt gärna...

• Kindibary

Jag älskar också mögelost på pepparkakor. för att det ska vara lättare för gästerna att äta, så inte mögelosten smular sig kan du trycka till osten med gaffel lite så den blir mosad, men inte för jämn smet, och klicka i lite cremé fraiche. Blir super, så är de bara att bre/klicka på det på pepparkakan.

Ett annat tips är:
    PARMESANKAKOR

ca 50 st.

100 gr. Smör
    1-2 tsk Salt
    2 dl Vetemjöl
    100 gr Färsk riven parmesan
    1 nypa Riven muskotnöt

Kör alla ingredienser till en deg i en matberedare. Rulla ut degen i två smala längder på smörpapper och låt vila kallt 30 min. Skär i ½ - 1 cm breda skivor och lägg kakorna på bakplåtspapper. Grädda i 200 grader 7-10 min. Kakorna får inte bli bruna.

• Shagwell

På pepparkakan: grönmögelost typ St Agur och med fikonmarmelad till. Sältan i osten och den söta fikonmarmeladen bryter av fint med pepparkakan.

En burk Philadelphia med vitlök & örter, finhackad rökt lax - rör om och toppa på pepparkakan. Annorlunda men gott (om man gillar lax dvs)

Jag tackar och tar emot tips jag med

Svar på tråden Gott till glöggen?