• LAV0LINA

Madrass till spjälsäng och vagga?

Har en lite fundering..
    Vi kommer i början använda en vagga (vet dock inte måtten till den) som sambons morfar snickrat. Vill gärna köpa en fräsch ny madrass till eftersom vaggan är lite drygt 26 år gammal och ingen har legat i den sedan sambons tid som spädbarn..
    Kommer även använda min gamla spjälsäng som jag låg i som liten (vaggan använder vi bara en kort period i början tänkte jag) och även där vill jag ha en ny madrass...
    Var finns madrasser til spjälsängar och vaggor att få tag i?
    Vad ska man ha för typ av madrass?? (skummadrass eller??)
    Känner mig helt bortkommen, man vet ju ingenting

• Svar på tråden Madrass till spjälsäng och vagga?
  • gulletussan

Vi köpte madrass till spjälsängen på Ikea, en i skum för att kunna kapa ner den lite i storlek (vi har en 70-talsspjälis som är 5 cm mindre på både längd och bredd...). Den kostade 149 kr och lär räcka gott och väl till en liten krabat.

Tyvärr har jag inget tips ang vagga, men det borde säkert finnas på typ Babyproffsen eller liknande.

• LAV0LINA

Jysk borde väl också ha sånt va?
    Låter ju bra om man kan klippa till en vanlig skummadrass. Kan tänka mig att vaggan inte har några "standardmått" direkt eftersom det är ett hemmabygge.

• gulletussan

Ja, om ni köper en fullstor madrass då lär det ju finnas på Jysk. De kanske har barnstorlekar också... Vet inte om det ska spela nån roll direkt. Borde kunna vara bra med en stor för då finns det ju också en del att byta med om det händer en "olycka" i sängen.
    Vi köpte en spjälsängsmadrass, inte en fullstor, men fick ändå klippa ner den lite.

• FrökenBokmal

Vi har en gammal vagga och fick en skumgummimadrass som hade precis rätt storlek. Det fixade Kungssängen för oss på 5 minuter och 80 kr (bara att säga att ett barn på ca 5kg ska ligga på den så vet de vilken tjoklek det ska vara)! Det är viktigt att det är rätt storlek!

Svar på tråden Madrass till spjälsäng och vagga?