• cruz

Dimslöjans förskola i Sundbyberg sviker barn med särskilda behov

Jag är mamma till en två-årig son med autism. Landstinget har skött sitt ansvar perfekt med tidig utredning och diagnos och tidiga intensiva insatser med fri handledning i specialträning en gång i veckan, både för föräldrar och förskolepersonal. Tyvärr ställer inte förskolan upp på träning av sonen med argument som att det inte finns resurser (fel han har 30 tim personlig resurs i veckan), att det inte finns kompetens (behövs ingen specialkompetens då vi får handledning)och att det inte är deras ansvar då det inte är vanlig förskolepedagogik. Förskolepersonalen som klagar på sina låga löner tackar alltså nej till kompetensutveckling. Fine, då kan de behålla sina låga löner. Finns det någon förskola i Sundbyberg med omnejd som inte diskriminerar annorlunda barn och med personal som är villiga att utvecklas?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-24 20:50
    Det gäller alltså Dimslöjan som är en av de större och "bättre" förskolarna i Sundbyberg med helt nya lokaler och gott om personal.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 21:12
    Dimslöjan ändrade sig efter utredning av kommunen och nu har min son två fantastiska resurser som jobbar med honom där. De har tagit sitt ansvar och jag hoppas att andra förskolor gör likadant.

• Svar på tråden Dimslöjans förskola i Sundbyberg sviker barn med särskilda behov
  • Tess the mess

Har inte koll på förskolorna i Sundbyberg dessvärre Och jag beklagar verkligen att ditt barn inte får den hjälp han behöver från föskolan.
    Min dotter har diabetes och det var också ett helt sinnessjukt bråk om ekonomi och resurser. Det slutade med att vi lämnade kommunala förskolan och har henne på ett föräldrakooperativ. Nu har hon självkänsla igen och det blir man ju glad av.

Dokumentera alla samtal. Skriv upp datum för varje samtal med förskolechef/kommun och vad ni har talat om. Ifall det skulle bli aktuellt med anmälan så är det viktigt att ha alla de uppgifterna.

Mitt råd till er är att ringa runt till privata förskolor i ert område och höra med dem om de kan tänkas ge er son vad han behöver i form av engagemang. Begär att få beslutet om resurs från samordnaren/kommunen. Tycker att det är sorgligt hur det resoneras på sina håll. Men det är inte så överallt, det finns fin förskolepersonal!

• Chrille 84

Hade jag varit du så hade jag tagit vad förskolan/kommunen säger och gått till landstinget.
    Så får myndigheterna "bråka" sinsemellan. Om du ursäktar utrycket.
    Tycker att det låter rent ut sagt för dj*vligt!

• Angels with silverwings

spec pedagogen på vår förskola vill att vår son ska till specialförskola, trots att han fått resurs. enl henne kan fsk säga nej ifall autismcentrum vill skriva kontrakt om IBT. "det blir för mycket jobb" hur upprotar man en autistisk 4-åring från sin älskade resurs och hans första kompis och säger att det är för hans eget bästa?

• violis

ALLA barn har rätt till en bra förskoletid! Att skylla på att det inte finns "resurs" när det uppenbarligen finns en beviljad resurs på "lagom" tid är ju helt upp åt väggarna!
    jag bara sitter och gapar!
    Jag jobbade under flera år på en fsk som låg i ett sk "tungt" område,vi hade 21 barn inskrivna från 1-6 år av dessa 21 barn var 5-6 st sk § 15 barn dvs de var inskrivna pga att de hade särskilda behov..vi hade ett barn med Aschbergers,ett par med ADHD ett par med språksvårigheter osv.
    Dessutom fick vi in ett barn som när det börjat vi omgående märkte att något inte stämde..detta barn fick senare just diagnosen autism.

Till vår hjälp hade vi en spc.pedagog som kom ut med jämna mellan rum och talade om "att med A ska ni träna så här med B ska ni göra så här och när C blir sådan ska ni göra så ocm med D ska ni jobba enskilt så "
    Kommunen tyckte att detta arbetssätt var det bästa,bättre än att sätta in resurs i gruppen.
    Tja vad tyckte VI??? Jo vi hade VÄLDIGT gärna fått in en resurs i gruppen istället!
    MEN inte gick vi till föräldrarna och sa "vi kan inte ge ditt barn den träning som han /hon har börjat här för att få"..Utan istället satte vi oss ner och försökte komma på hur Vi skulle lägga upp vårt arbete så att vi skulle kunna tillgodose de olika barnens behov på bästa sätt och att alla fick den träning de behövde!
    Vist fick vi trixa en del och vist var det ofta jobbigt men det var ju vårt JOBB!!
    De övriga barnen de som var TVUD(Tills Vidare Utan Diagnos)fick på köpet en hel del exra träning på saker som faktiskt är bra för alla att träna inte bara de med "diagnos"!!

Jag hoppas innerligt att denna inställning som vi hade till "våra" barn inte är unikt för småorter utan även gäller i större samhällen/städer.
    Frå ni inte hjälp så kolla runt på fsk ..var öppen med vad som exakt krävs för ert barn och hällsa på på avd..man brukar ofta känna ganska omgående hur stämmningen är och hur pedagogerna är!
    Lycka till och hoppas att ni hittar en bra fsk om ni måste byta!

• cruz

Tack för era svar och fina tips . Jag har mailat halva Sundbybergs kommun och ärendet ligger nu på högre instans ibland de ansvariga i kommunen. Jag kommer att få ett besked om vad kommunen kan göra för att hjälpa vår son inom en vecka har de lovat. Tyvärr har jag inga större förhoppningar och jag tror att vi antagligen kommer att behöva blanda in media. Att Sundbyberg med sin förhållandevis höga kommunalskatt inte förmår ge en två-årig handikappad pojke den hjälpen som han behöver är en skandal som kommer att sitta fint på lokalnyheterna.

• cruz

Nu får jag kanske dra tillbaka föregående inlägg och be om ursäkt också . Jag har precis fått mail från kommunalrådet och socialdemokraternas ledare här i Sumpan och hon skriver att hon blivit illa berörd över att vi fått kämpa så för vår son och att hon tänker se till att den ansvariga nämden hjälper oss. Äntligen en människa som vågar ta på sig ansvar!

• Angels with silverwings

grattis!

nån som vet hur LSS spelar in i det hela??

• cruz

Angels with silverwings: LSS ligger också under kommunen och man kan tex. ansöka om att få avlösarservice i hemmet. Men man får inte använda LSS stöd till hjälp med IBT träning i vår kommun. I vår grannkommun får man dock det, så det kan se väldigt olika ut. Vet inte om jag svarade på din fråga. Men kämpa på med sonens rätt till IBT! Och ja, man brukar inte rekommendera att barnet går på särskola, meningen med IBT är ju att den ska förankras i det vanliga livet och att barnet ska ha normalutvecklade barns som förebilder. En vanlig förskola med personlig heltisresurs är det bästa. Det behövs absolut ingen specialkompetens hos förskolepersonalen eftersom man får kontinuerlig handledning i IBT.

Svar på tråden Dimslöjans förskola i Sundbyberg sviker barn med särskilda behov