Dimslöjans förskola i Sundbyberg sviker barn med särskilda behov
Jag är mamma till en två-årig son med autism. Landstinget har skött sitt ansvar perfekt med tidig utredning och diagnos och tidiga intensiva insatser med fri handledning i specialträning en gång i veckan, både för föräldrar och förskolepersonal. Tyvärr ställer inte förskolan upp på träning av sonen med argument som att det inte finns resurser (fel han har 30 tim personlig resurs i veckan), att det inte finns kompetens (behövs ingen specialkompetens då vi får handledning)och att det inte är deras ansvar då det inte är vanlig förskolepedagogik. Förskolepersonalen som klagar på sina låga löner tackar alltså nej till kompetensutveckling. Fine, då kan de behålla sina låga löner. Finns det någon förskola i Sundbyberg med omnejd som inte diskriminerar annorlunda barn och med personal som är villiga att utvecklas?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-24 20:50
Det gäller alltså Dimslöjan som är en av de större och "bättre" förskolarna i Sundbyberg med helt nya lokaler och gott om personal.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 21:12
Dimslöjan ändrade sig efter utredning av kommunen och nu har min son två fantastiska resurser som jobbar med honom där. De har tagit sitt ansvar och jag hoppas att andra förskolor gör likadant.