Inlägg från: Lonicera |Visa alla inlägg
  • Lonicera

BB i Västerås?

Hade eget rum på avdelning 86 (för mammor med komplicerad förlossning) och tycker att personalen där var duktig.

Däremot har förlossningsavdelningen dåliga rutiner och dålig beredskap som gör att det inte är så säkert att föda barn där.

Rekommenderar att du filmar under förlossningen så att du har bevis ifall något oförutsett skulle hända.

• Lonicera

Jag önskar själv att jag hade filmat förlossningen, men eftersom jag aldrig själv skulle vilja se filmen efteråt så gjorde jag det inte. Men det kan vara viktigt efteråt att ha som bevis i försäkringsärenden.

Det gäller situationer där saker inte riktigt går som de ska och där detta leder till en kritisk situation. Det jag var med om är att barnmorskan inte skrev i journalen vad som ledde fram till den kritiska situationen. Hon talade heller inte om detta för den personal som tog över mig på operationsavdelningen. Och det var en rad andra fel i journalen också. Om anledningen till detta var hjärnsläpp eller rädsla för HSAN har jag ingen aning om.

Jag hade också fullt förtroende för sjukvården före förlossningen, men har inte det längre. Så länge allt går som det ska kan man nog lita på att allt går rätt till. Men annars agerar personalen som människor i allmänhet gör i kritiska situationer och då kan det bli hur som helst.

På förlossningsavdelningen anser man sig även vara en av Sveriges bästa förlossningsavdelningar och detta kan också till att personalen inte kan eller får göra fel och därför heller aldrig kan erkänna misstag. Men rädslan för HSAN är nog den största anledningen till detta.

• Lonicera

Egentligen är väl inte risken att råka ut för ett misstag större i Västerås än på någon annan förlossningsavdelning i Sverige, men eftersom det var där som det skedde är min upplevelse att de inte har så bra rutiner och beredskap och att man därför måste ha "tur" som patient.

Men i försäkringsärenden där man inte har en korrekt journal, och heller inte kan få det pga HSAN-rädsla, är det viktigt att kunna bevisa vad som hänt och då är det bra med en film.

• Lonicera

lillalillajag:
    TS ville ju ha både ris och ros, men jag kan hålla med om att mitt inlägg var lite väl kort.

Misstag sker och så även på förlossningen i Västerås. Om man har otur och råkar ut för att personal begår ett misstag, så har man med filmning en objektiv dokumentation av händelseförloppet. Det blir inga situationer där ord står mot ord eller där ena parten har tolkningsföreträde.

Bra vård är oberoende av vilken tur eller otur patienten har. Om man har bra rutiner behöver inte patienten ha så mycket tur. Om patienten råkar ha otur behövs också bra rutiner för att hantera detta. Om förlossningar bara handlade om tur och otur så kunde man ju lika gärna föda hemma.

Om ett misstag sker inom vården behöver man ha ett klimat där det är möjligt att be sina kollegor om hjälp där ens egen förmåga inte räcker till. Min erfarenhet av förlossningsavdelningen är att detta inte fungerar tillräckligt bra och att patienten får stå risken i dessa fall.

Eftersom man vet att misstag begås även inom förlossningsvården borde man ha rutiner även för att hantera situationer som uppkommer pga misstag. Min erfarenhet är att det finns utvecklingpotential inom detta område på förlossningen i Västerås.

Jag har belägg för vad jag säger och jag har också framfört mina synpunkter till förlossningsavdelningen och utgår ifrån att de vill förbättra vården och att de därför också försökt göra något åt saken. Något mer kan jag inte göra.

Jag rekommenderar ändå att filma vid förlossningen, var man än föder, för att få objektiv dokumentation. För min del har jag bara haft onödiga kostnader på fyrsiffrigt belopp pga misstaget, men i de fall skador uppstår på barnet vid en förlossning så kan det bli tal om kostnader på femsiffriga belopp. Händer inget kan man radera filmen om man vill.

Men när HSAN försvinner tror jag att all vård i Sverige kommer att bli mycket, mycket bättre...

Svar på tråden BB i Västerås?