• Stjäärnklart

ont i skinkan ut i höften

iband känns det inget alls, men så ett o tre så bara hugger det till så man stannat till och får som ett hugg, kramp eller vet egentligen inte hur ja skall förklara, men förbannat ont gör det! och det sitter bara på höger sida.. vad i hela friden kan det vara? nån aning?

• Svar på tråden ont i skinkan ut i höften
  • littlepixiegrl
    esse skrev 2008-11-28 16:17:44 följande:
    Jag har skitont ibland i skinkorna och ner i benen... Ibland höger och ibland vänster sida.. Jag tror det är ischias-nerven! Någon som har något tips??? Det blir bättre när jag rör på mig. Värst är det att sitta!! Känner någon igen detta???
    Om man måste sitta ett tag så kan man testa att vända på stolen så man sitter bak-och-fram. Då får man lite bättre ställning i ryggen, men det är inte alltid det hjälper heller tyvärr. Jag brukade lägga mig på golvet i 5 minuter om det gjorde för ont och då släppte det ganska bra för ett tag.
  • Stjäärnklart
    Yvonne81 skrev 2008-11-27 06:53:11 följande:
    Det ilar och strålar hos mig också men jag har foglossning. Gör förbannat jätte ont och ibland, när jag överbelastat mig själv, kan jag inte ens gå!
    hej yvonne81 jag har inte en aning om vad det är jag har, får reda på det på måndag. men det gör fruktansvärt ont ilar o strålar mest i den högra skinkan ut i höften och nu har det börjat gå ner i benet med. det ömmar nere runt svanskotan åxå. det gör som sagt så ont ibland att man inte ens kan gå! upptäckte igår när jag skulle gå till affären att det strålade rejält från blygdbenet och uppåt.. är det NÅGON som har något övnings-tips på vad man kan göra för att lindra???
  • ludenben

Mot foglossning sa min bm och läkaren som de har där att det man måste göra är att röra på sig. Inte tokmotionera utan en lugn prommenad om dagen. Bara så mycket man känner att man orkar. För börjar man hålla sig i stillhet hemma blir det bara värre. Man kan bli sjukskriven från jobbet för att man får ta det lugnt men det är aldrig bra att bli stillasittande. Min foglossning har minskat av dagliga korta prommenader på så plan mark som möjligt och inget trappspringande.

• snöbebis

Foglossning verkar det som. Googla och läs om det och lär dig själv. Det är så olika vad som hjälper. Jag har gymnastiserat och cyklat samr rört mig på rätt sätt, vilket gjort mig ngt bättre och jag har inte behövt bälte, akupunktur eller liknande; beror ju på hur ont man har också såklart.

• Stjäärnklart
    Svar på #23
    tack för ditt svar, ska ta en promenad idag då!
  • ludenben

ja mot foglossning blir det mycket bättre. Kanske inte för alla beroende på hur mycket man har men här har det hjälpt. Är det ischias istället för foglossning som gör ont så vet jag inte vad man ska göra men till mig har bm förutom dessa prommenaderna rekommenderat sjukgymnastik. Har inte orkat palla mig iväg dit men jag ska göra det för det är alltid bra att få instruktioner på övningar som ska stärka kroppen.

Stjäärnklart skrev 2008-11-30 06:49:26 följande:
    Svar på #23tack för ditt svar, ska ta en promenad idag då!
  • xenaa
    Stjäärnklart skrev 2008-11-27 06:34:21 följande:
    någon som vet hur lång leveranstid www.gulare.com har???? beställde ett foglossningsbälte där ifrån i går kväll.
    Hmmm jag minns inte riktigt då ag beställde mitt för 1½ år sen ungefär.
    Men de tog inte så himla lång tid tror de var ungefär 1 vecka..?
    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Ninnis75

Foglossning..el snarare ischias..

Spänner som ett band ifrån skinkan och neråt benet-en..

• Skorpan08

Jag flikar in med ett tips som hjälpte mig. Jag sov på en fårskinnsfäll. Det ger värme utan att bli för varmt. Läste om det i en artikel och var tvungen att prova då jag hade svår foglossning.

• Yvonne81

Jag känner igen vad du skriver, bara att jag har det sådär värst på vänstra sidan! Det blir bara värre och värre, jag försöker röra på mig och när jag rör mig lite lagomt och lagom fart så känns det lite bättre men aldrig bra. Jag har konstant ont nu varje dag!

Värst är det när man ska försöka sitta stilla på t.ex en köksstol, det går inte långa tiden före det strålar och värker så mycket att jag inte kan sitta kvar och när jag ställer mig upp då så kan jag nästan inte gå, men om jag tvingar mig gå lite försiktigt så kan det släppa lite - nästan jämt värst direkt efter jag suttit!

När jag sitter i soffan måste jag alltid ha kudde bakom ryggen eftersom det gör konstant ont nederst i ryggslutet (och jag har aldrig tidigare haft några ryggbesvär) och ibland strålar det till ner mellan benen på mig, riktigt hugger till!

Jag tror jag har foglossning, har prövat stödbälte vilket hjälper i korta stunder men inte i längre (hjälper max 2 timmar), jag har stödstrumpor och inläggssulor i skorna för att underlätta lite! Jag ska till BM idag och höra vad hon har att säga.

T.om på nätterna när jag ska sova så gör det ju ont, alltså när jag ligger, så jag sover med dubbla kuddar samt kudde under ryggen. Ska skriva här vad min BM sa sen!

Stjäärnklart skrev 2008-11-29 07:23:49 följande:
    hej yvonne81 jag har inte en aning om vad det är jag har, får reda på det på måndag. men det gör fruktansvärt ont ilar o strålar mest i den högra skinkan ut i höften och nu har det börjat gå ner i benet med. det ömmar nere runt svanskotan åxå. det gör som sagt så ont ibland att man inte ens kan gå! upptäckte igår när jag skulle gå till affären att det strålade rejält från blygdbenet och uppåt.. är det NÅGON som har något övnings-tips på vad man kan göra för att lindra???
  • ZandraÖ

Nu har jag inte läst hela tråden, men låter som foglossning. Om det ska vara ischias så ska det gå från skinkan och längre ner än knät fick jag höra av min läkare.

• missteddy
    Stjäärnklart skrev 2008-11-27 06:34:21 följande:
    någon som vet hur lång leveranstid www.gulare.com har???? beställde ett foglossningsbälte där ifrån i går kväll.
    hade mitt bälte på några dagar när jag beställde mitt 2005 när jag väntade sonen. om du har foglossning så är det bättre att du rör på de om du tycker det  gör för ont att gå så kan det avlasta att simma.
Svar på tråden ont i skinkan ut i höften