Inlägg från: Anonym (Solo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Solo)

Barnbidrag Retroaktivt?

Har min grabb boendes hos mig och har skickat in papper om ändring av barnbidraget... Men de tar ju flera månader verka de som för Mamman inte skriver på och de ska göras utredning.

Från den månaden jag haft barnet folkbokfört hos mig har väl jag "rätt" att få hela BB? Får hon betala för dom månaderna hon har behållt pengarna`? Hon betalar inte något underhåll till barnet heller. Och de säger FSK att dom betalar ut en klump summa när utredningen är klar. Vilket enligt dom tar minst 10 veckor.

Jag är inte världens rikaste som är ensamstående med barn och hög hyra som många andra. Har köpt Vinter kläder för 2000kr (Mamman ville inte betala en liten summa av de ens) hon säger att hon köper sina egna kläder.
    Så hon köper egna kläder till barnet för hans barn bidrag som han sedan använder 2 ggr i månaden? Jag fatta ingenting av hennes tänkande!!

Utgifterna minskar ju inte direkt nu innan jul heller =P

• Svar på tråden Barnbidrag Retroaktivt?
  • Anonym (Solo)
    Angels skrev 2008-11-25 11:46:22 följande:
    Ja, mamman blir återbetalningsskyldig from den dag barnet är folkbokfört hos dig. Det blev vi när barnen flyttade till sin mamma, då det tog typ 2 månader innan barnbidraget blev ändrat.
    Fy vad drygt... På pappret från skatteverket står de ett beslut om övervägande och att motparten ska höra av sig inom 19 Nov annars folkbokförs han på min adress. Varför ändra dom inte de direkt när de finns ett tingsrätts beslut?. Så Mamman kan behålla barnbidraget utan att de bli nåt liv om de?!? Så hon skiter i att föra över barnbidraget och behåller de själv bara för att dryga sig!!.... Man tycker ju att från den DAGEN tingsrätten lägger domen är den dagen man borde räknat. Inte efter 2 månaders handläggningstid.

Så typiskt att Mamman fortsätter med sitt odrägliga beteende även efter hon förlorat.
  • Anonym (Solo)
    Hästarobarn skrev 2008-11-25 11:54:10 följande:
    Håller med Angels, den som barnet e folkbokfört hos e den som är berättigad barnbidraget.Om hon mottager barnbidrag utan barn boende, folkbokförda, på hennes adress så borde du göra en anmälan om detta till Försäkringskassan...det borde ligga i deras intresse att se till att hon betalar tillbaka felaktigt utbetalda barnbidrag...detta e inget som du, eller barnet, ska brabbas av, då det är Förs.kassan som står för dessa utbetalningar...
    FSK har stoppat utbetalningarna i fort till Mamman.
    Men hon har ändå fått barnbidraget och behållt de utan att barnet bo hos henne! Så illa
    FSK säger att dom inte kan göra nåt åt de mer än att stoppa de nu.
  • Anonym (Solo)
    Angels skrev 2008-11-25 12:14:53 följande:
    Fast om det finns en dom så ska även försäkringskassan gå efter den och kräva återbetalning från mamman från det datum det står att barnet ska vara boende hos dig.Anonym (Solo) skrev 2008-11-25 12:10:04 följande:
    Ja de är så jag tycker oxå men FSK säger att dom kollar på Folkbokföringen. Jag ringde skatteverket samma dag som jag fick domen. för skatteverket skulle öppna upp en utredning. Och sa till dom att jag fått boendet. Då sa hon att då folkbokför vi barnet hos dig. Men nu tydligen blev han inte folkbokförd hos mig förrens denna veckan. Och de är lite små drygt.

Jag förstår bara inte hur man som Mamma behåller barnbidraget och skiter i att ens bry sig om underhåll för sitt barns skull när man inte har boendet längre.
  • Anonym (Solo)
    Angels skrev 2008-11-25 12:26:40 följande:
    Sorry, blev anonym. Skulle jag absolut inte vara.
    Pratade med handläggaren på skatteverket nu och hon sa dom måste följa folkbokföringslagen därav blev han folkbokförd igår hos mig. MEN sa hon att FSK har tagig beslut om när barnbidrag/underhåll ska betalas ut från domen från tingsrätten. Inte folkbokföringen i flera andra fall. Så man få tjatta lite på dom då
Svar på tråden Barnbidrag Retroaktivt?