• o0 Ior Oo

Mögellukt på kläder.

Hur får man bort mögellukt på kläder?

Och hur får man bort det på träleksaker?

• Svar på tråden Mögellukt på kläder.
  • Hannah76

Ha vinäger i sköljvattnet, eller lägg dem i blöt i vatten+vinäger.
    Kanske går det att tvätta leksakerna med samma lösning?

• o0 Ior Oo
    Hannah76 skrev 2008-11-25 12:15:32 följande:
    Ha vinäger i sköljvattnet, eller lägg dem i blöt i vatten+vinäger.Kanske går det att tvätta leksakerna med samma lösning?
    Någon speciell vinäger? Har hört att det kan gå med ättika också vad tror du om det?
  • Hannah76

Jo jag har för mig att jag gjort med ättika oxå. Gäller att inte ha för starkt bara. Jag har tagit den vinägern jag haft ehmma .

• o0 Ior Oo
    Hannah76 skrev 2008-11-25 12:21:34 följande:
    Jo jag har för mig att jag gjort med ättika oxå. Gäller att inte ha för starkt bara. Jag har tagit den vinägern jag haft ehmma .
    Tror du att man vågar testa med Winborgs ättiksprit 12% för det är det enda jag har hemma just nu.
  • Hannah76

jo du kan ju prova på ett plagg, och spä ut med mycket vatten. Hellre behva blötlägga en extra gång än ha för mycket ättika.

• o0 Ior Oo
    Hannah76 skrev 2008-11-25 12:54:48 följande:
    jo du kan ju prova på ett plagg, och spä ut med mycket vatten. Hellre behva blötlägga en extra gång än ha för mycket ättika.
    Man kan alltså inte lägga i det i tvättmaskinen
  • Hannah76

Hittade det här:

Jag har hört att man kan använda ättika till kläder som torrfäller färg, kan det vara något som stämmer? Hur mycket ättika ska man isåfall ha i tvättmaskinen när man tvättar?
    Eftersom alla våra tips är s.k. "husmorstips" är det svårt att ange exakta proportioner och man får oftast pröva sig fram. När man vill binda färger i stickade, nya plagg så ska man lägga plaggen "i en spann vatten med lite ättika 24 %". Inga exakta proportioner alltså. En rekommendation är att blötlägga kläderna i handfatet och därefter tillsätta några matskedar ättika 24 %.

Vill man tillsätta ättika direkt i tvättmaskinen rekommenderas samma som tipset för missfärgad vittvätt - 1,5 dl ättika 24 % blandat med tvättmedlet och därefter tvätta som vanligt.

Jag undrar hur mycket man ska späda ättikan när man vill få bort svettlukt från kläderna? Är rädd för att det börjar lukta ättika om kläderna istället om man häller i för mycket i vattnet när man blötlägger kläderna. Hur många delar ättika till hur många liter vatten?
    För att ta bort svettlukt lägger man kläderna i blöt i handfatet och häller i ca 0,5 dl ättika. Låt ligga en stund och tvätta sedan som vanligt. Man kan även dosera ättikan direkt i tvättmedelsfacket i tvättmaskinen, och använder då 1,5 dl ättika 24 % (samma dosering som när man vill fräscha upp gulnad vittvätt). Det är lite olika vad man tycker fungerar bäst!

Ättika går att använda outspädd på kläder (t.ex i ärmhålorna på tröjor för att samtidigt ta bort missfärgningar efter svett/deo) utan att de förstörs, men man bör ändå prova på ett litet område vid olika tygmaterial. Lukten försvinner ur tyg så fort man tvättar eller sköljer kläder.

• o0 Ior Oo
    Hannah76 skrev 2008-11-25 13:09:59 följande:
    Hittade det här:Jag har hört att man kan använda ättika till kläder som torrfäller färg, kan det vara något som stämmer? Hur mycket ättika ska man isåfall ha i tvättmaskinen när man tvättar? Eftersom alla våra tips är s.k. "husmorstips" är det svårt att ange exakta proportioner och man får oftast pröva sig fram. När man vill binda färger i stickade, nya plagg så ska man lägga plaggen "i en spann vatten med lite ättika 24 %". Inga exakta proportioner alltså. En rekommendation är att blötlägga kläderna i handfatet och därefter tillsätta några matskedar ättika 24 %. Vill man tillsätta ättika direkt i tvättmaskinen rekommenderas samma som tipset för missfärgad vittvätt - 1,5 dl ättika 24 % blandat med tvättmedlet och därefter tvätta som vanligt. Jag undrar hur mycket man ska späda ättikan när man vill få bort svettlukt från kläderna? Är rädd för att det börjar lukta ättika om kläderna istället om man häller i för mycket i vattnet när man blötlägger kläderna. Hur många delar ättika till hur många liter vatten? För att ta bort svettlukt lägger man kläderna i blöt i handfatet och häller i ca 0,5 dl ättika. Låt ligga en stund och tvätta sedan som vanligt. Man kan även dosera ättikan direkt i tvättmedelsfacket i tvättmaskinen, och använder då 1,5 dl ättika 24 % (samma dosering som när man vill fräscha upp gulnad vittvätt). Det är lite olika vad man tycker fungerar bäst! Ättika går att använda outspädd på kläder (t.ex i ärmhålorna på tröjor för att samtidigt ta bort missfärgningar efter svett/deo) utan att de förstörs, men man bör ändå prova på ett litet område vid olika tygmaterial. Lukten försvinner ur tyg så fort man tvättar eller sköljer kläder.
    Tack för att du letade upp den texten.
  • Earlyblaze

Vet inte om det funkar på mögellukt, men det funkar på kattpiss, finns ngt som heter "Stinkremover" eller "Pissoff" att köpa på djuraffärer, hade en honkatt som kissade i sängarna, hade i ca 1 dl i förtvätten och tvättade som vanligt.
    Ättika funkar oxå, samma dosering där.

• o0 Ior Oo

Tror ni det funkar med ättika om man kör i 40grader?

Har man ättika i den facket man har tvättmedel eller där man har sköljmedel? Har man bara ättika eller tvättmedel också?

• Earlyblaze

Jag har tvättat i alla temp, även 30 grader. Har det i facket för förtvätt och sedan som vanligt med tvättmedel och sköljmedel.

• o0 Ior Oo

Kom på lite problem.

Tvättprogrammet jag kör innehåller inte förtvätt. Då kan man väl inte ha något i förtvättsfacket.

Och i bruksanvisningen står det att i förtvättsfacket så ska man bara ha pulvertvättmedel.

Hur gör jag?

• Myriz

Du kan hålla ättikan direkt på kläderna i maskinen med.

Svar på tråden Mögellukt på kläder.