• e 06

Vi som vill äta mat utan tillsatser!

Här är jag en mamma som nu vrider och vänder på varendaste liten sak i affärerna och försöker välja mat utan en massa tillsatser. Vill ha lite koll på vad vi äter här hemma, men än så länge inte så bra på det men försöker, vi kanske kan hjälpas åt och tipsa varandra om bra och mindre bra livsmedel.

En sak som inte kommer in här hemma är:Fun Light (efter att jag var på en föreläsning och personen som höll i den sa att fun light lika gärna kunde stå på kemikaliehyllan och att det är det BÄSTA MYRMEDLET som finns.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-27 10:03

La till en annan tråd där vi kan samla våra bra och mindre bratillsatser... någon som kommer på bättre rubriker eller vill lägga till och ändra är det fritt fram:

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m38745486.html

• Svar på tråden Vi som vill äta mat utan tillsatser!
  • MuminMy

Torfolks gård har jättegoda grejor - dock inte alltid svenska bär så kolla det

FL har lyssnat! Forumdelen blir bredare!
  • och

Deras skogsbärssaft? tror jag att vi brukar köpa, den smakar i allafall blåbär och barnen är väldigt förtjusta i den.

MuminMy skrev 2009-01-24 21:05:53 följande:
    Torfolks gård har jättegoda grejor - dock inte alltid svenska bär så kolla det
  • Luxor

Jag har en jordgubbssaft hemma som är från Brunneby musteri och innehåller: juice av jordgubbar, socker och citronsyra. Lät inte så farligt med tanke på tillsatser!?

• MuminMy
    och skrev 2009-01-24 21:13:35 följande:
    Deras skogsbärssaft? tror jag att vi brukar köpa, den smakar i allafall blåbär och barnen är väldigt förtjusta i den.
    Jag vet inte - tror inte det är samma alltid heller - den hallonsylt jag tittade på i vår ICA idag hade hallon från serbien...
    FL har lyssnat! Forumdelen blir bredare!
  • och

Fast det var väl bra att det i allafall stod varifrån hallonen kom.

MuminMy skrev 2009-01-24 21:29:49 följande:
    Jag vet inte - tror inte det är samma alltid heller - den hallonsylt jag tittade på i vår ICA idag hade hallon från serbien...
  • och

Det låter som helt normala ingredienser, tycker jag.

Luxor skrev 2009-01-24 21:20:59 följande:
    Jag har en jordgubbssaft hemma som är från Brunneby musteri och innehåller: juice av jordgubbar, socker och citronsyra. Lät inte så farligt med tanke på tillsatser!?
  • RiaRa
    och skrev 2009-01-24 21:13:35 följande:
    Den har Ekolådan med, ska köpa den nästa gång. Låter mumsigt. Står såhär om den på ekolådans sida:
    Skogsbäsrsaft Torfolk Gård 50 cl 
    Ingredienser: Färskpressad bärsaft av blåbär och lingon samt socker. Bär från svenska skogar. Pastöriserad. Färskvara. Innehåller inga tillsatser.
    Jag gillar svartvinbärssaften med från Grangärde Musteri 50 cl 
    Rårörd svartvinbärssaft. Innehåller råsaft av svarta vinbär, socker, citronsyra, askorbinsyra och vatten. Pastöriserad. Innehåller inga konserveringsmedel.
    Det är mycket lättare att tappa bort en sak, än att hitta den/ Nalle Puh
  • och

Jag har köpt från Årstiderna ett par gånger, fast jag har precis anmält mig till Ekolådan. Det verkar mer praktiskt att kunna köpa till fler saker än att bara få en bestämd låda varje vecka. Förhoppningsvis slipper vi göra fler nödutryckningar till affären för att bananerna är slut bara efter ett par dagar.

Brukar du köpa fler saker från Ekolådan, RiaRa? Persikormarmelad lätt gott, och jag behöver köpa flingor eller musli, fast de de hade att välja mellan såg inte lika roliga ut?

• Ronjas mamma

och du kan snabbt och smidigt göra egen musli som blir jättegod och inte tar lång tid att gör om du vill lägger jag gärna in recept..

Svar på tråden Vi som vill äta mat utan tillsatser!