• HaltaLotta

Stor mage i v 12? tvillingmage? (liiite långt)

Jag är i v12 (11+1) och i går "tvingades" jag berätta för alla här på jobbet att jag är gravid, för att det syns så himla tydligt! Alla hade redan listat ut det! Själv tycker jag inte att magen är SÅ himlans stor, men vad har jag att jämföra med liksom???? Är ju första barnet jag bär på. Mina vanliga byxor kunde jag inte knäppa i v 8 ungefär (tack gud för gummiband hihi).

Är min mage onormalt stor eller vad? Börjar undra om jag kanske är längre gången än vad jag tror? Men hur skulle det hänga ihop ? Mensen som var före den senaste (fattar ni?) var rejält försenad, 10 dagar, och jag hade en massa grav-symptom redan då som jag nu i efterhand "vet" var "skengravtecken" typ. Jag blödde normalt, ganska lite, brukar inte ha särskilt riklig mens annars heller så......

Efter o några dagar före att jag testat mig positiv hade jag symptomer igen, illamående osv........ Så det enda riktiga är ju att jag belv gravid så som jag alltid räknat ut o är i v 12 som jag redan sagt!

Kanske det är tvillingar? Blir magen så här stor så här tidigt då?

Så många tankar min stora mage har satt igång hos mig, någon som känner igen sig??? Min mammas mage började inte synas förrens i v 22 ungefär, och det finns även tvillingar på min pappas sida........ om nu det skulle spela någon roll........

Tacksam för svar, råd eller vad som helst.........

/Ida

• Svar på tråden Stor mage i v 12? tvillingmage? (liiite långt)
  • Hattifnatt

De trådar som finns här om tvillingar tycker jag ofta nämner att magen är större än vanligt vid vecka tolv/tretton, så kanske är det tvillingar?
    Jag är i vecka 10+0 i dag och kan fortfarande ha mina vanliga byxor, som jämförelse.
    Annars har du kanske räknat fel ändå, även om det det låter som en normal mens om än försenad.....
    Har du inte varit på någon läkarundersökning via mvc? När jag väntade mitt första barn ingick det runt vecka tolv.

Oavsett vilket, så är det spännande! Lycka till!

• Hilti

Jeg har også stor mage, syns alle. Om det derimot er tvillinger vet jeg ikke. Det finns masser av tvillinger i slekten, men jeg får vente til UL. Om du vil kan du titte inn under min graviditet og se på magbilder. I v 14 syns det reelt. Lykke til med magen din

• Joje

Jag fick made väldigt tidigt. Som du men det vara bara en bebis. Man vet ju aldrig. Detta e mitt andra barn. Men just nu i v25 så e magen liten. Jag fick stor mage direkt men sen hände det inte så mycket mer. kan ju ha fått en spurt o sen stannat av lite. Vet ej men det får du ju reda på om det e två vid ultrat. Har själv tvillingar i släkten..

Visst finns chansen att du har två där inne men man kan få stor o tidig mage ändå.

Lycka till med magen

• Bella B

Det där är så olika. Jag fick börja använda mammabyxor i v.13 och då putade det redan rejält och jag har bara en bebis i magen

Kolla med BM om hon kan göra ett vul, då kan hon både se hur långt gången du är och om det bor fler än en där inne!

• Sparvel

Eller så är det tarmarna. Jag var toksvullen vid den tiden o såg verkligen höggravid ut, men det ändrade sig o nu har jag ingen mage nästan. Jo, det har jag väl, men den är mindre nu än då. Fast v.12 tror jag knappt du känner livmoderkanten, eller?
    Ja, kanske det är tvillingar, då växer ju magen mycket fortare!

• HaltaLotta

Jo visst kan det va tarmarna o det........förmodligen är det så, men man har ju tusen olika funderingar!!! Ska på inskrivning i morron, fanns inte tid förräns nu.....många gravida här i stan kan jag tro!

Och visst vet jag att alla magar växer olika fort o sånt där, men man kan inte låta bli att fråga ändåååå......... . *fniss*

Har känt efter livmodern, men känner ingenting, vet inte om jag gör tätt heller....... Har också läst nånstans att ett tecken på tvillinggrav. är extra mycket illamående o såna symptom, och det kan jag inte direkt säga att jag har haft så......

Tack för er a svar!

• Gumlan

Jag kände likadant :) Började använda mammabyxor i v.12 typ. Berättade redan i v.9 nån gång för det gick inte dölja längre och i min ligger det bara en. Har gått upp ovanligt mycket, men de e bara en bebis iallafall :) så det är nog så med vissa.

• Fru Längtan

Har en jättemage tycker jag själv. Döljer den med att ha byxor som skär av magen mitt på eftersom man ser mindre gravid ut då. Låga byxor helt enkelt. Har jag en tröja som går över hela magen ser jag jättegravid ut. Jag är bara i vecka 11 och har redan tjuvkikat eftersom jag har haft massa blödningar. I magen finns bara en liten pys.

• mymlis

Här är en till med samma "problem". Min mage går verkligen inte att dölja, är också i vecka 12 (11+3). Om jag räknat enligt senaste mens så stmmer nämligen den uträkningen, men mitt dilemma är att senaste mens var jätte konstig. Dessutom var cykeln före senaste mens jätte lång, 40 dagar. Jag minns att jag testa då jag borde fått mens, men det visa negativt, men jag gjorde sedan inga fler test. Minns inte heller att jag skulle ha haft några symptom före jag testa positivt i mitten av mars. Har också börjat fundera på ifall det finns två knytten i magen, men varken min man eller jag har tvillingar i släkten, men det behöver man ju nödvändigtvis inte heller ha. Har nog varit på inskrivningen men där så undersökte hon mej inte desto mera. Om en vecka ska jag på VUL och då blir jag ju klokare, men kan inte mer dölja vad det är frågan om. Alla på jobbet vet, mina vänner vet. De som jag sällan träffar vet inte ännu, men nästa gång vi ses, så läör det nog veta Mina vanliga byxor har nog åkt längst in i skåpet och det är bara mammabyxör som gäller för mej. Skönt att höra att det finns fler med stor mage i tidigt skede. Visst är vi alla olika och man kan ju inte jämföra två graviditeter, men man undrar ju själv över sin mage!!

• Häxan

Hej alla!!!
    Jag är i samma situation............Har fått köpa mamma byxor eftersom jag inte kan komma i mina vanliga kläder och jag är enligt senaste mensen i v9 nu.......Har oxå fått berätta det åt flera eftersom jag inte kan "gömma" magen................. Ska till BM på inskrivning den 12 maj........Har oxå tvillingar på min mammas sida.........hon har flera syskon som är tvillingar....................

Lycka till allihopa!!

Kram Ulrika

• msblaise

jag är då en blivande tvillingmamma..(v.26)
    och min mage växte inte abnormt mycket för det(nu ser jag iförsig ut som jag har svalt en basketboll)
    kunde ha mina vanliga byxor fram tills nu,(´ja,jag äter som en häst)
    jag vet att livmodern är mycket större vid tvillinggraviditeter,när jag var i v.18 så hade jag lika stor livmoder som en enlingsgraviditet i v.25
    har gått upp 8 kilo,så det är bara kulan som har växt än så länge...
    det där med illamående kan man inte gå efter heller,för jag har inte varit illamående överhuvudtaget...
    men som sagt,alla är olika och kroppen växer som den vill...
    qram på er å ta hand om magarna!!

Svar på tråden Stor mage i v 12? tvillingmage? (liiite långt)