• Lola77

Vad skall man tänka på om man måste föda tex. hemma eller i bilen?

Känner att jag måste veta. Hade en relativt snabb första förlossning och är nervös för att inte hinna in i tid. Vad är viktigt att tänka på med bebisen, navelsträngen osv? Någon som vet. Kanske tom nån som är barnmorska.
    Tusen tack på förhand!

• Svar på tråden Vad skall man tänka på om man måste föda tex. hemma eller i bilen?
  • englasmamma

Vill oxå veta.... Hade en snabb förlossning förra gångnen med.
    Det är det värsta jag kan tännka mig att få i bilen, har sagt till maken att om jag känner att det är på G, Stannar vi hemma...

• Mollie77

Är bebisen fixerad så är de ingen fara för navelsträngen iaf...
    Att ha papper med sig o att köra rätt snabbt kanske??

• Mollie77

Asså jag syftade inte på toapapper utan dom från bm..

• Lola77

Jag tänkte mer på om man faktiskt föder i bilen eller hemma. Vad måste man göra med bebsen, navelsträngen osv?

• lejone

Mitt första impulssvar är : Ring så fort du känner att det är på g. Förklara för FL att det gick fort sist och att du inte vill riskera att föda i bilen.

Känner du att du vill stanna hemma så länge så möjligt och hellre riskerar att föda hemma än på väg till FL så ta kontakt med en hembm. Så har du iaf assistans hemma.

• Lill Mamsen

Jag hade också en rätt så snabb förlossning sist och är orolig för att föda i bilen. Så jag har frågat BM om vad jag ska tänka på om det händer. Stanna bilen, ring ambulans, hitta en bra ställning och be den som kör att ta emot bebisen. Lägg upp bebisen mot bröstet och linda in den i något varmt. Låt navelsträngen vara, det sköter ambulansen när den kommer. Om den inte skriker så försök suga ut slemmet. Det bästa är ju att ringa i tid. BM tyckte att jag kunde åka in redan när det var 10 min mellan värkarna och när de håller i sig i 40 sek. Hoppas allt går bra och att du hinner in, och jag med för den delen

• abuelita

Jag antar att du inte har läst tråden om avnavling www.familjeliv.se/Forum-2-13/m36407096.html eftersom du undrar vad man ska göra med navelsträngen. Den ska ni alltså bara låta vara. Barnet behöver syreförsörjningen från navelsträngen tills det har kommit igång att andas helt själv, och dessutom ska ca 1 dl blod (motsvarande ca 2 l hos en vuxen) pulsera över till barnet från moderkakan. Navlar man av för tidigt så utsätter man alltså barnet för en stor blodförlust och syrebrist.

• Smuhlan

Talade med min Bm om det sist eftersom jag e nervös för att inte hinna in eftersom förlossningen med dottern tog 40 minuter från första värk...

Hon sa: Ring FL /ambulansen. Föder du hemma/i bilen, så se till o lägg aupp bebisen på bröstet, håll bebsen varm. Låt navelsträngen vara. Du ska INTE klippa ngn navelsträng...Vänta på sjukvårdspersonal...

• enny signatur

Nej det är bra att låta anvelsträngen vara, men varför skriva "Du ska INTE klippa ngn navelsträng...Vänta på sjukvårdspersonal..."

Vad är det du undrar egentligen? Det jag tyckte var viktigast att läsa på inför vår hemmafödsel var ang. komplikationer och sådana förberedelser. Navelsträngen väntar man tills den slutat pulsera och knyter sedan omkring och klipper. Bara ha en steriliserad sax...

Barnet tja vad gör man med det? håller varmt, låter ammas, det som man naturligt vill göra.

• Vi 5

Min bm gav ett tips som jag tyckte var bra, det var att om man känner att det nog är väldigt nära att bebisen är på väg, sätt er då INTE i bilen och åk utan ring ambulans direkt och stanna hemma iat. Hon sa att ofta ville mannen/partnern åka i väg med bilen för att de blir så stressade och nervösa, men att det är dumt att föda i bilen särskilt nu när det är så kallt.

• Ninnis75

Om du föder hemma el i bilen ha något varmt att linda in bebisen i..en filt..handduk.. Du måste oxo ha varmt omkring dig.

Ring förlossningen och kör dit det snabbaste.

Ofta är naturliga snabba förlossningar okomplicerade då bebisen bara vill komma ut. Tänk på det !!

• abuelita
    Ninnis75 skrev 2008-11-27 22:23:54 följande:
    Ring förlossningen och kör dit det snabbaste.
    Sånt här är ju så farligt. En pappa som är livrädd att barnet ska födas i bilen och som uppmanas att köra så snabbt han kan. Jag ryyser.
    Det vore mycket bättre att ta en taxi. Kommer barnet under färden kan taxichauffören stanna och pappan kan hjälpa till att förlösa.
  • enny signatur

Ja, kör inte fortare. Ring absoluans eller ta taxi!

Svar på tråden Vad skall man tänka på om man måste föda tex. hemma eller i bilen?